Diamond 190

יהלומים ממוחזרים: 'כרייה' ממקור היהלומים הגדול בעולם

חברות כרייה ממשיכות לחקור מקורות מבטיחים של יהלומים באפריקה ובקנדה, אך ייתכן שמקור היהלומים הגדול בעולם נמצא דווקא מעל פני הקרקע: צרכנים אמריקאים שברשותם תכשיטים.

 

ממחקרי שוק של דה בירס (De Beers) עולה כי במחצית השנייה של המאה ה-20 אמריקאים רכשו בין 66% ל-75% מכלל תכשיטי היהלומים שנמכרו בשוק הקמעונאי העולמי. ובחמש השנים האחרונות, הם שולחים מדי שנה מיליוני קרט של יהלומים – נתונים המתקרבים להיקף ההפקה של מכרה יהלומים גדול – בחזרה לשוק.

 

אחת הקנייניות הגדולות ביותר של יהלומים מבעלות פרטית היא חברת ווייט פיין (White Pine Trading) מניו יורק, שתחת ידיה עברו למעלה מ-500,000 קרט יהלומים בשנת 2015. נתון זה הופך את החברה לקניינית הגדולה בעולם של יהלומים מידיים פרטיות.

 

החברה הוקמה ב-2010, בימים שבהם הכלכלה העולמית נאבקה להיחלץ מהמשבר הפיננסי שהחל בסוף 2008. באותה תקופה, מחיר הזהב זינק משמעותית ל-1,9000 דולר לאונקיה, וקונים רבים הזדרזו להמיר למזומן את התכשיטים שהיו ברשותם – שרבים מהם הכילו לעיתים קרובות יהלומים קטנים.

 

סקר של ה-GIA, שערך כותב שורות אלו ב-2010 ב"שוק המשני" של ארה"ב, העריך כי הצרכנים מכרו בחזרה לקמעונאי תכשיטים, משכונאים וחברות שקנו זהב, בין 1.4 ל-1.8 מיליון יהלומים במשקל של 0.3 קרט ומעלה – או בסך הכל בין 500 ל-700 אלף קרט יהלומים. כמו כן, משקלם הכולל של יהלומים קטנים יותר הסתכם בלמעלה מ-3 מיליון קרט.

 

בידי הצרכנים מצוי יהלומים בהיקף עצום. הסקרים השנתיים של דה בירס, שבוצעו בין השנים 1976 ל-1999, גילו כי הצרכנים בארה"ב רכשו בסך הכל קרוב ל-400 מיליון תכשיטי יהלומים, המשובצים על פי ההערכות בכ-1.3 מיליארד יהלומים. נתון זה כולל יותר מ-37 מיליון טבעות אירוסין, עם שליש קרט יהלומים בממוצע לטבעת. דה בירס הפסיקה לפרסם את הסקרים הללו אחרי שנת 2000, אך סקרים מאוחרים יותר שערכו מקורות אחרים מצביעים על כך שקצב הרכישות נמשך

 

בשנה שעברה, העריך אנליסט התעשייה חיים אבן זוהר את "שוק היהלומים הממוחזרים" בכ-450 מיליון דולר – נתון המצביע על ירידה משמעותית לעומת השיאים שנרשמו ב-2010-2012, כאשר הכרח כלכלי, מחירי זהב גבוהים ביותר ועלייה במחירי היהלומים החזירו לשוק יהלומים בשווי של יותר ממיליארד דולר, על פי ההערכות.

ווייט פיין מסרה כי מכירותיה יסתכמו ב-2015 ביותר מ-100 מיליון דולר. "אנו מאמינים כי נדיר ליצור נישה ענקית כזו בשוק שבעקרון מתכווץ", אמר מיילס שקלר (Myles Schakler), סגן נשיא החברה למכירות ומכירות פומביות של יהלומי מלה (melee).

 

מיון יהלומים
צילום:שירה עמי

לדבריו, החברה צמחה על ידי יצירת קשרים עסקיים. ראשית, היא גייסה סוכנים כדי לרכוש יהלומי מלה מסוחרי זהב, קמעונאים ובתי עבוט ברחבי ארה"ב. היהלומים הקטנים הללו היו בעיקר תוצרי לוואי של רכישות הזהב שביצעו, והחברה הציעה להם נקודת מכירה מוכנה ליהלומים זעירים, שלאותם סוחרים לא היה כל שימוש ממשי עבורם. ווייט פיין הרחיבה את העסקים הללו לרכישת יהלומים גדולים יותר – רבע קרט, שליש קרט, ואפילו יהלומים במשקל 1 קרט.

 

ווייט פיין הרחיבה את פעילות הקנייה הזו ליפן ולכמה מדינות באירופה, וכיום עובדים בה כ-20 סוכנים. היא הרחיבה את הקניות מעבר לבתי עבוט וחברות הרוכשות זהב, ומכסה גם חנויות שנסגרו, ומכירות חיסול של בנקים ונכסים. שקלר מסביר כי הרחבה זו של הפעילות הייתה הכרחית, כי הלקוחות מוכרים הרבה פחות תכשיטי זהב לעומת הימים שבהם מחיר המתכת נע סביב 1,900 דולר לאונקיה.

 

החברה מוכרת יהלומי מלה בחזרה לעולם המסחר, באמצעות מכירות פומביות המתקיימות בקביעות בכמה אתרים ברחבי העולם. שקלר ציין כי יהלומי המלה נמכרים בחבילות ובהן  אבנים באיכות מגוונת, במשקל שנע בין 0.01 קרט ל-0.1 קרט, מפני שלא כלכלי למיין אותן עוד. משקלן הכולל של חבילות נע בין 20 קרט ל-1,100 קרט.

 

שקלר מכיר בכך שחלק מהסחורה בחבילות תידחה. "הקניינים המנוסים יודעים כיצד לשלב אותן בהצעות שלהם", אמר.

 

במכירות שהחברה עורכת, הקונים משאירים הצעות מחיר סגורות, כאשר חבילות שלא נמכרות נפתחות להצעות חדשות לאחר המכירה. "לרוב יש לנו הערכה מדויקת בכמה החבילות יימכרו", אמר שקלר. "אבל אם אין לנו הצעות שעומדות במחיר המינימום שנקבע, אנחנו באופן כללי מוכרים בגבולות ההיגיון".

 

החברה שולחת יהלומים במשקל של יותר מ-0.2 קרט ל-GIA לשם דירוג, ואז מציגה אותם באתרי מסחר כמו RapNet. חלק מהסחורה הזו, ובמיוחד יהלומים ישנים יותר, חייבים לעבור מחדש חיתוך לפני שהם נמכרים. "למעשה, מפתיע כמה לא מוצלח החיתוך של חלק מהסחורה", אומר שקלר.

 

השאריות, לדברי שקלר, הם יהלומים באיכות מאוד נמוכה, שעוברים למכירות הפומביות של אבני מלה.

 

סקר ה-GIA משנת 2010 הראה כי רוב אבני המלה והיהלומים במשקל של עד 0.30 קרט נקנים בהנחות משמעותיות לעומת המחיר הסיטונאי התקף, ואז נמכרים בחזרה לעולם המסחר. קמעונאים שרכשו יהלומים גדולים יותר מצרכנים או נכסים, לעיתים קרובות משלמים הרבה פחות מהמחיר הסיטונאי, חותכים אותם מחדש במידת הצורך, ומוסיפים אותם למלאי שלהם.

 

 

באדיבות GIA Insider

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן