חנות תכשיטים יהלומים מכירות

קונים פחות, משלמים יותר: סיכום שוק התכשיטים האמריקאי ב-2023

המכירות הקמעונאיות של תכשיטי יוקרה ותכשיטי יהלומים בארה"ב ירדו ב-5.8% ב-2023, שהייתה שנה מאתגרת לתעשיית התכשיטים. בעונת החגים אמנם נרשמה עלייה קלה של 0.3% במכירות התכשיטים, אך זו לא הובילה למהפך של הרגע האחרון בנתונים.

 

הירידה במכירות מצביעה על שילוב של גורמים. המחצית הראשונה של 2023 נמדדה בהשוואה לתקופת האחרונה של הביקוש יוצא הדופן שנרשם אחרי הקורונה. במקביל נרשמו מגמות נוספות, ובהן עייפות צרכנית מסוימת אחרי תקופה ממושכת של עלייה בעניין בתכשיטים, צמיחה בהוצאות על טיולים ונסיעות, וחששות בנוגע לתחזית הכלכלית.

 

מכירות התכשיטים ירדו ב-6%, מחיר התכשיט הממוצע עלה ב-3% 

 

מהנתונים עולה כי צרכנים בארה"ב קנו פחות תכשיטים, אך הגדילו את ההוצאה הממוצעת על תכשיט. מגמה זו בלטה בעונת החגים של 2023, שבה עלתה ההוצאה הממוצעת על תכשיט ב-1.6% לעומת התקופה המקבילה ב-2022.

 

בחודש דצמבר, לא נרשם שינוי מהותי במכירות התכשיטים בארה"ב, אחרי הפתיחה החיובית של עונת החגים בנובמבר. המכירות בדצמבר התחזקו קלות ב-0.1%, ומספר הפריטים שנמכרו ירד ב-2.3%. ההוצאה הממוצעת על תכשיט עלתה ב-2.4%, בנתון שמדגיש את המגמה של "קונים פחות, משלמים יותר".

 

זוג בחנות תכשיטים ויהלומים

במהלך דצמבר, מכירות התכשיטים בארה"ב התחזקו ב-1.1%, למרות ירידה במכירות של תכשיטים לחתונה. עם זאת, מספר התכשיטים שנמכרו ירד ב-2.3%. מכירות התכשיטים לחתונה ירדו ב-11.2% במונחי ערך, ומספר הפריטים שנמכרו ירד ב-7.1%, ואילו ההוצאה הממוצעת על תכשיט לחתונה עלתה.

 

במהלך 2023, נרשמה ירידה הן בשווי הכולל של מכירות התכשיטים בארה"ב, והן במספר התכשיטים שנמכרו. במונחי שווי, מכירות התכשיטים ירדו ב-3.8%, ומספר התכשיטים שנמכרו ירד ב-4%. מכירות התכשיטים לחתונה הובילו את הירידה הזו, לאחר שמספר התכשיטים שנמכרו ירד ב-8.4%, והמכירות התכווצו ב-10.6% במונחי ערך.

 

תכשיטי יהלומים רשמו ביצועים מעט טובים יותר. ההכנסות ירדו ב-2.8%, ומספר התכשיטים שנמכרו במהלך השנה ירד ב-3.5%. שווי המכירות הכולל של תכשיטי יהלומים טבעיים – כ-94% ממספר התכשיטים שנמכרו – ירד ב-4.8%, ומספר הפריטים שנמכרו ירד ב-5.9%. מכירות התכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה, לעומת זאת, עלו ב-40.6% במונחי ערך, ומספר היחידות שנמכרו גדל ב-56.2%.

 

עם כניסתנו לשנת 2024, אלו הסוגיות העיקריות שנרשמו אשתקד וצפויות להימשך השנה.

 

האם שוק הביניים יצמח או יתכווץ? טווח המחירים של 1,500 דולר עד 5,000 דולר אחראי ל-36% משווי השוק הכולל בשנת 2023. טווח זה יציב ביותר הן במספר היחידות שנמכרו, והן בשווי המכירות הכולל, שירדו בפחות מ-1% לעומת 2022.

 

טבעת אירוסין יהלומים זוג

בטווח מחירים גבוה יותר של 5,000 דולר עד 10,000 דולר, האחראי ל-14% מהמכירות הקמעונאיות, נרשמה ירידה של קרוב ל-3% במספר היחידות שנמכרו ובשווי המכירות הכולל. בטווח המחירים של 750 דולר עד 1,500 דולר, שאחראי ל-17% מההכנסות, המכירות ירדו בשיעור של קרוב ל-6%.

 

מגמות: יהלומי מעבדה מול יהלומים טבעיים 

 

במהלך דצמבר, נרשמה עלייה של 33% במספר טבעות האירוסין המשובצות ביהלומי מעבדה, כאשר הצמיחה הגיעה כולה ממכירות פריטים שמחירם עד 5,000 דולר. בטווח המחירים של 5,000 דולר עד 7,500 דולר, נרשמה ירידה של 26% במספר טבעות האירוסין המשובצות ביהלומי מעבדה. משקל הטבעת הממוצע בטווח זה היה 3.28 קרט, ונראה כי הגענו למשקל "גדול מדי" עבור הלקוחות.

 

בשנת 2023, קמעונאים רבים יותר החלו להציע מגוון רחב יותר של תכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה, מעבר לטבעות אירוסין ועגילים, שהיו עד כה התכשיטים העיקריים שנמכרו בקטגוריית יהלומי המעבדה. כעת, מעל 40% מהקמעונאים בארה"ב מוכרים כל קטגוריה של תכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה, ומספרם צומח בקצב משמעותי.

 

שווי המכירות הכולל של תכשיטי יהלומים טבעיים בעונת החגים גדל ב-6.5%, ומספר התכשיטים שנמכרו צמח ב-2.8% לעומת אשתקד. ב-10 החודשים הראשונים של 2023, נרשמה ירידה של 10% הן בשווי המכירות הכולל, והן במספר התכשיטים שנמכרו.

 

השאלה היא האם יהלומים טבעיים הפכו למתנה שזוכה לביקוש צרכני מוגבר רק סביב אירועים מיוחדים, או שמדובר בחזרה רחבה יותר ליהלומים טבעיים.

 

יהלומים לבנים יהלומים מלוטשים

בכל דצמבר שבדקנו, תכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה איבדו נתח שוק, וזכו בו בחזרה בינואר. עם זאת, בדצמבר החולף מגמה זו הייתה ברורה ביותר. כשספקים יתחילו לתכנן את עונת החגים של 2024, חשוב לעקוב אחרי הנושא הזה, כי יש כאן הזדמנות שיווקית.

 

סך מכירות היהלומים המשיכו לרדת בדצמבר. המכירות של יהלומים טבעיים לא משובצים על ידי קמעונאי תכשיטים ירדו במונחי שווי כולל, למרות עלייה במספר היהלומים שנמכרו. מספר היהלומים הלא משובצים שנמכרו בדצמבר עלה ב-15.7%, ואילו ההכנסות ירדו ב-4.4%. במהלך השנה כולה, ההכנסות ירדו ב-12% לעומת 2022.

 

במהלך 2023, מכירות היהלומים הטבעיים רשמו ירידה חדה לעומת 2022. בדצמבר, מכירות היהלומים הטבעיים ירדו ב-5.5% לעומת דצמבר 2022. במספר היהלומים שנמכרו נרשמה ירידה אף חדה יותר, בשיעור שנתי של 11%.

 

עלייה בהוצאה הממוצעת על תכשיט 

 

ההוצאה הצרכנית הממוצעת על יהלום שנרכש לטובת שיבוץ בתכשיט עמדה על 10,909 דולר, ורשמה עלייה שנתית של 6.3%. הנתון יוצא הדופן נרשם בזמן ירידה במחירי היהלומים. שני גורמים תרמו לעלייה בהוצאה הממוצעת: ראשית, רצון הצרכנים לרכוש יהלומים גדולים יותר. המשקל הממוצע של יהלום טבעי שנמכר בדצמבר 2023 עמד על 1.68 קרט, לעומת 1.52 קרט שנה קודם לכן. שנית, מוכנות מצד הצרכנים לשלם יותר. כ-10% מהיהלומים שנמכרו על ידי קמעונאי תכשיטים בדצמבר היו בטווח המחירים של 20 עד 50 אלף דולר.

 

אלו חדשות מצוינות עבור קמעונאים ותעשיית היהלומים, מאחר שקיים יותר ערך ביהלומים גדולים יותר.

 

יהלומי מעבדה עלו על נתיב נפרד

 

יהלומי מעבדה הוכיחו אשתקד שהם מייצגים קטגוריה נפרדת ושונה. הביקוש הצרכני ליהלומי מעבדה התחזק, בניגוד לירידה בביקוש לתכשיטי יהלומים טבעיים ויתר קטגוריות התכשיטים.

 

עם זאת, העלייה בהוצאות הצרכנים על יהלומי מעבדה לא משובצים התמתנה, וההוצאה הממוצעת על יהלום מעבדה רשמה ירידה חדה. בדצמבר, המכירות של יהלומי מעבדה לא משובצים עלו ב-1.1% במונחי שווי כולל, ומספר היחידות שנמכרו עלה ב-34%, ואילו המחיר הקמעונאי הממוצע ירד ב-24%.

 

יהלומי מעבדה ג'יי סי פני

בשנת 2023, ההכנסות של חברות תכשיטים ממכירת יהלומי מעבדה לא משובצים עלו ב-16%. אחרי שהצרכנים הכפילו ויותר את ההוצאות על יהלומי מעבדה ב-2021, ואז הגדילו את ההוצאות שוב ב-43% ב-2022, היחלשות הצמיחה צריכה להטריד את שוק יהלומי המעבדה.

 

מגמות הוצאות הצרכנים הופכות לעקביות יותר. כשליש מיהלומי המעבדה הלא משובצים שנרכשו היו בטווח המחיר של 2,500 עד 5,000 דולר. כחמישית מהיהלומים היו במשקל 2.00-2.24 קרט.

 

מבחינת ליטוש, יהלומים עגולים היוו פחות ממחצית מהיהלומים שנמכרו, ויותר מרבע מהיהלומים הנמכרים היו בליטוש אובל, שהפופולריות שלו ממשיכה להתחזק.

 

התחום היחיד שבו נרשם שינוי בשוק יהלומי המעבדה הוא הגודל. המשקל הממוצע של יהלומי המעבדה שנמכרו בדצמבר היה 2.17 קרט, ירידה לעומת הממוצע בנובמבר, אך עלייה ניכרת לעומת ממוצע של 1.87 קרט בדצמבר 2022.

 

היסודות הכלכליים של קמעונאים ממשיכים להתפתח. לצד דגש על הגדלת שולי הרווח הגולמי, יותר סחורה נמכרת כעת בממו. נכון להיום, 70% מהיהלומים נמכרים בממו, לעומת 51% בשנת 2022.

 

מאת עידן גולן, Tenoris

 

חנויות תכשיטים קרטייה שומה

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן