רוב נתוני מכירות התכשיטים הקמעונאיות באוקטובר ירדו לעומת אוקטובר אשתקד. עם זאת, הביקוש
לתכשיטים בארה"ב עדיין גבוה יחסית, ומצביע על עניין צרכני רב ומתמשך בקטגוריה.
אל תתנו לירידה הזו לצייר תמונה של שוק בירידה. המכירות השנה התחזקו מדי חודש לעומת 2019, שהייתה השנה ה"רגילה" האחרונה של תעשיית התכשיטים. זו תוצאה חיובית מבחינת השוק.
בואו נתחיל עם הנתונים, ואז נראה מה אפשר לקבוע מהם.

הביקוש לתכשיטים באוקטובר ועד כה השנה
אחרי שנת 2021, שהייתה טובה באופן חריג, מכירות התכשיטים ירדו באוקטובר זה החודש השישי ברציפות. שווי המכירות באוקטובר ירד ב-11.1%, ומספר התכשיטים שנמכרו רשם ירידה שנתית של 12%.
בעשרת החודשים הראשונים של 2022, הביקוש לתכשיטים רשם עלייה שנתית של 4%. העלייה בהוצאות הצרכנים על תכשיטים נבעה בעיקר מעלייה בהוצאה הממוצעת לתכשיט. עד כה השנה, ההוצאה הממוצעת לתכשיט רשמה עלייה שנתית של 9.3%.
כפי שאפשר ללמוד מהמספרים, נתוני מכירות התכשיטים, בחישוב לפי מספר היחידות שנמכרו, רשמו ירידה של 5.2% בחודשים ינואר-אוקטובר 2022.

מגמות בשוק התכשיטים: שרשרות וטבעות אופנה
מהניתוח שלנו עולה כי שני הטרנדים החשובים ביותר עד כה השנה בשוק התכשיטים, הם שרשרות וטבעות אופנה.
שרשרות היו תת-הקטגוריה הנמכרת ביותר, עם נתח שוק של 13.7% ממספר התכשיטים שנמכרו בעשרת החודשים הראשונים של השנה. גם באוקטובר, הן היו הפריט הנמכר ביותר.
במונחי הכנסות, טבעות אופנה רשמו את הביצועים הטובים ביותר, עם 13.5% מסך מכירות התכשיטים במהלך התקופה.
ניתוח שוק היהלומים
חברות תכשיטים מחזיקות במלאי יהלומים לא משובצים, כדי לשבץ אותם בתכשיטים בהתאם לביקוש מצד לקוחות. זה מאפשר לנו לעקוב בנפרד אחר יהלומים לא משובצים.
מכירות קמעונאיות של יהלומים לא משובצים רשמו באוקטובר ירידה שנתית של 19.3%. כמו בתחום התכשיטים, זה החודש השישי ברציפות שבו נרשמה ירידה שנתית במכירות. במונחי מספר התכשיטים שנמכרו, המכירות ירדו החודש ב-11%.
לאחר התחלה מצוינת של השנה, מכירות התכשיטים הקמעונאיות נותרו ללא שינוי לעומת השנה שעברה. במונחי מספר התכשיטים שנמכרו, המכירות ירדו ב-8.4%.
שוק היהלומים הנוכחי מפוצל לאורך שרשרת האספקה ליהלומים טבעיים ויהלומי מעבדה, והמגמות של שניהם שונות מאוד.
ירידה במכירות היהלומים הטבעיים
מכירות היהלומים הטבעיים ירדו עד כה השנה ב-5.2%, ורשמו ירידה שנתית של 25.4% באוקטובר לבדו. הקמעונאים הגיבו לירידה הזו, וצמצמו את מספר היהלומים שקנו ב-46.4%.
הקמעונאים גם הורידו את מחירי היהלומים, וזה הוביל לירידה של 1.1% במחיר הממוצע של יהלומים עגולים במשקל 1 קרט. נותר לראות אם השינויים באספקת היהלומים ישפיעו גם על המחירים.

ירידה במחירים של יהלומי מעבדה
בשוק יהלומי המעבדה, שתי מגמות מרכזיות נמשכו באוקטובר: המחירים המשיכו לרדת, והמכירות המשיכו לעלות.
מכירות יהלומי המעבדה רשמו זינוק שנתי של 41.8%. בתוך כך, מחירי יהלומי המעבדה ירדו בממוצע ב-4.4%.
עד כה השנה, מכירות יהלומי המעבדה רשמו עלייה של יותר מ-37% – שיעור צמיחה מרשים ביותר.

השינוי במלאי לאור הביקוש לתכשיטים
הירידה ברכישות הקמעונאיות התאזנה ביחס למכירות. מספר היחידות במלאי עלה באוקטובר בשיעור קל של 2.6% לעומת ספטמבר. זה הגיוני, שכן הקמעונאים נכנסים לעונת החגים, שבה צפוי ביקוש לתכשיטים.
בתחום היהלומים הטבעיים, רמות המלאי נותרו ללא שינוי. עם זאת, מלאי יהלומי המעבדה שבידי הקמעונאים גדל. עד סוף אוקטובר, רמות המלאי של יהלומי המעבדה רשמו עלייה חודשית של 6.6%.
האם הקמעונאים היו אופטימיים מדי בנוגע לביקוש הצרכני ליהלומי מעבדה, או שמא הצרכנים צמצמו את ההוצאות שלהם, וחיכו לירידות מחירים נוספים בעונת החגים של נובמבר-דצמבר?
תהא אשר תהא הסיבה לעלייה במלאי, המחזור המהיר של יהלומי המעבדה מבטיח כי לא יישאר מלאי עודף שלהם למשך זמן רב.
2022 לעומת 2019 – עלייה בביקוש לתכשיטים
חוץ מהחודשים מרץ, אפריל ומאי 2020, הביקוש לתכשיטים בארה"ב ב-2020 היה גבוה יותר בכל יתר החודשים לעומת 2019. בשנת 2021, הביקוש לתכשיטים היה גבוה יותר, מדי חודש, מהביקוש ב-2020.
עם זאת, בשנת 2022 הביקוש לתכשיטים לא היה יציב. בחמשת החודשים הראשונים של השנה, המכירות עלו מדי חודש לעומת 2021. מאז יוני, המכירות רשמו בעיקר ירידות שנתיות, חוץ מאוגוסט בלבד.
שתי המגמות שעולות מכך הן שהביקוש הצרכני מתחיל לחזור למחזור ההיסטורי שלו – ירידה בחודשי הקיץ, אך עלייה באוגוסט, ירידה בספטמבר ואוקטובר, וחזרה לעלייה בנובמבר ודצמבר.
המגמה השנייה היא התחזקות הביקוש הכולל לתכשיטים. זה הרבה יותר טוב מהמצב שקדם למגפה. אמריקאים מפגינים תיאבון מחודש לתכשיטים.

תחזית: מגמות חיוביות בשוק התכשיטים
כמה כוחות משפיעים על מכירות התכשיטים בעונת החגים. זה כולל, בין היתר, את העניין הגובר בתכשיטים, שבו כבר עסקנו, את השפעתן החיובית של תוצאות בחירות אמצע הקדנציה בארה"ב על צרכנים מהערים הגדולות, ואת העלויות הגבוהות של טיולים בעולם.
מצד שני, ירידה במספר החתונות ב-2022 לעומת 2021, התחזקות האינפלציה, והתייקרות עלויות האנרגיה גורמות לירידה בביקוש לתכשיטים.
יחד, כוחות אלו צפויים להוביל לירידה שנתית בשיעור חד-ספרתי בינוני במכירות התכשיטים בעונת החגים. אך שוב, בהשוואה ל-2019 ("השנה הרגילה האחרונה", כאמור) הביקוש לתכשיטים בעונת החגים ובמהלך כל השנה יהיה הרבה, הרבה יותר גבוה.
מאת עידן גולן