עגיל זהב עתיק ירושלים

עגיל זהב בן יותר מ-2000 שנה התגלה בירושלים

עגיל זהב מהתקופה ההלניסטית, בדמות חיה עם קרניים, התגלה בחניון גבעתי בעיר דוד שבגן לאומי סובב חומות ירושלים, במהלך חפירה ארכיאולוגית של רשות העתיקות ואוניברסיטת תל אביב, כך מסרה הרשות. העגיל יוצג לציבור הרחב בכנס הארכיאולוגי השנתי של עיר דוד, שייערך בתחילת ספטמבר.

 

עגיל הזהב המרהיב מתוארך למאות ה-2-3 לפני הספירה. העגיל דמוי החישוק מעוטר בראש חיה בעלת קרניים (אנטילופה או צבי), ובסמוך לו התגלה גם חרוז זהב מעוטר.

 

מנהלי החפירה, פרופ' יובל גדות מאוניברסיטת תל אביב וד"ר יפתח שלו מרשות העתיקות, מסרו כי "התכשיט נמצא במבנה שנחשף בחפירה, המתוארך לתקופה ההלניסטית הקדומה – זוהי תקופה מרתקת, אשר הידע עליה בירושלים דל. במהלך יותר ממאה שנות חפירות ארכאולוגיות בעיר, נחשפו בה אומנם ממצאים קטנים רבים מהתקופה – בעיקר שברי כלי חרס ומעט מטבעות – אך כמעט שלא נמצאו בה שרידי מבנים המתוארכים בוודאות לתקופה זו".

 

החוקרים הוסיפו כי "לא ברור אם עגיל הזהב נענד על ידי גבר או על ידי אישה, וגם לא ברורה זהותם התרבותית והדתית, אולם ניתן לומר בוודאות כי מי שענד את העגיל בהכרח השתייך למעמד הגבוה של תושבי ירושלים. עובדה זו ניתן לקבוע הן בשל הקרבה להר הבית ולמקדש שהיה פעיל באותה תקופה, והן בשל איכותו של תכשיט הזהב".

 

עגילים דומים מוכרים מרחבי אגן הים התיכון, אולם בישראל הם נדירים מאוד. לדברי פרופ' גדות, עד כה התגלו בישראל רק עגילים בודדים מסוג זה, רובם באזור החוף, וזו הפעם הראשונה שעגיל מסוג זה מתגלה בירושלים.

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן