מטמון מטבעות זהב קיסריה

נס חנוכה: מטבעות זהב בני כ-900 שנה נחשפו בקיסריה

מטמון נדיר וחשוב הכולל 24 מטבעות זהב ועגיל זהב, שהוטמנו בכלי ברונזה קטן והוסתרו בבאר מים, נחשף לאחרונה בגן הלאומי קיסריה.

 

לדברי מנהלי החפירה, ד"ר פטר גנדלמן ומוחמד חאטר מרשות העתיקות, המטמון הוחבא כנראה במהלך אחד האירועים הדרמטיים בהיסטוריה של קיסריה – הכיבוש הצלבני של קיסריה בשנת 1101, ועל כן גילם של המטבעות כ-900 שנה. על פי ההערכות, בעלי המטמון ככל הנראה נהרגו או נמכרו לעבדות, ולכן לא שבו לאסוף את רכושם.

 

מטבעות עגיל זהב קיסריה
צילום: יניב ברמן, באדיבות החברה לפיתוח קיסריה

 

מנכ"ל החברה לפיתוח קיסריה, מיכאל כרסנטי, ציין כי "אך סמלי הוא שמטבעות הזהב נתגלו בערב חג חנוכה והם מבחינתנו בהחלט 'דמי חנוכה', המעידים כמה עדיין רב הנסתר על הגלוי בקיסריה. אנו מזמינים את הציבור לנצל את ימי החנוכה ולהגיע עם הילדים להתרשם מהגילוי המרתק".

 

המטמון התגלה בסמוך לשני מטמונים נוספים מאותה תקופה – תכשיטי זהב וכסף שהתגלה בשנות ה-60 של המאה הקודמת,, וכלי ברונזה שהתגלו בשנות ה-90 – המוצגים כיום במוזיאון ישראל בירושלים. התגלית היא חלק מפרויקט גדול של חפירה ושימור באתר, בהשקעה חסרת תקדים של כ-150 מיליון שקלים מצד קרן אדמונד דה רוטשילד, בשיתוף החברה לפיתוח קיסריה, רשות העתיקות ורשות הטבע והגנים.

 

מטבע זהב תגלית קיסריה
צילום: יניב ברמן, באדיבות החברה לפיתוח קיסריה

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן