נשיא הבורסה יורם דבש

נשיא בורסת היהלומים מסכם את ועידת אסיה של WFDB

בתאריכים 26-28 באוגוסט התקיימה ועידת אסיה של הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים (WFDB). הוועידה עסקה במגוון נושאים, ובהם היקפי מסחר בענף, אופני מסחר שונים, וכן בעיות האשראי שמציבות אתגר עולמי הדורש פתרונות. בנוסף, עסקה הוועידה גם בנושא היהלומים הסינתטיים.

 

הוועידה התכנסה בוולדיווסטוק במזרח רוסיה, לחופו של ים יפן. ולדיווסטוק ממוקמת בסמוך לגבולה של רוסיה עם סין ועם קוריאה הצפונית, והיא התחנה האחרונה ברכבת הטרנס-סיבירית היוצאת ממוסקבה. מיקומו הייחודי של המפגש איפשר לנשיאי בורסות יהלומים מהמזרח להגיע בקלות להתכנסות, שהיא אחת מארבע התכנסויות שנתיות של הפדרציה.

 

יהלומים סינתטיים

 

איגוד מפיקות היהלומים (DPA), לצד הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים, פדרציית התכשיטים העולמית (CIBJO)  וכמה גופים מרכזיים נוספים בענף היהלומים העולמי, הציגו ניתוח של התפתחות שוק היהלומים הסינתטיים, בהווה ובעתיד.

 

לצד הניתוח, עדכנו הגופים על מהלכים שהם מובילים מול נציבות הסחר הפדרלית (FTC), לצד משרד יחסי ציבור ומשרד עורכי דין מהגדולים בוושינגטון. זאת, לאור ההחלטה שפרסמה הנציבות לאחרונה, להחליף את ההגדרה של יהלומים הסינתטיים במונחים "יהלומי מעבדה" או "יהלומים מעשה ידי אדם".

 

הניתוח שהוצג כלל התייחסות להיקף המסחר ביהלומים סינתטיים, המוערך בכ-5% מהשוק כולו. זהו אמנם אחוז קטן, אך הוא גם מאותת על מגמת התפתחות בענף העולמי.

 

חשוב לציין שרוב הייצור של כי האבנים הסינתטיות מתרכז בשוק היהלומים הקטנים, תחום שבו הענף הישראלי פחות עוסק. עם זאת, הוא מהווה איום מסוים על השוק ההודי, המתמחה ביהלומים קטנים.

 

הניתוח הציג גם צפי עתידי, לפיו ההתפתחות העתידית של שוק הסינתטיים ימשיך להתמקד ביהלומים קטנים. זליגה מסוימת צפויה גם לשוק היהלומים הבינוניים והגדולים, אך כרגע זהו איום משני.

 

נשיא בורסת היהלומים, יורם דבש בוועידת אסיה של הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים
צילום: בורסת היהלומים

השפעת כניסתה של דה בירס לשוק הסינתטיים

 

לפני מספר חודשים נכנסה חברת דה בירס (De Beers) לשוק היהלומים הסינתטיים, על מנת לשנות את ערכו של היהלום הסינתטי, ולמכרו במחיר זול משמעותית לעומת שוק הסינתטיים הקיים. בוועידת הפדרציה, נידונה השפעת המהלך, והוצגו נתונים המראים כי המהלך אכן החל לדלל את מספר החברות הקטנות והבינוניות הפועלות בשוק.

 

פער המחירים בין מחיר היהלומים הסינתטיים בשוק העולמי לבין המחירים של דה בירס אינו שולי, ועשוי להגיע לעשרות אחוזים. שחקנים רבים יצאו מן השוק בשל חוסר יכולת להתמודד עם המחיר הנמוך שדה בירס מציעה כעת. מסתמן כי מדובר במהלך מוצלח, שמנקה את השוק, ומסמן את הדרך החוצה לחברות יהלומים סינתטיים הפועלות כיום.

 

מחירי היהלומים הסינתטיים

 

בחמשת החודשים האחרונים ירדו המחירים של אבנים סינתטיות בשיעור של בין 15%-20%. נתון זה מצביע על כך שהשוק הסינתטי אינו בטוח, שאין בו מחיר לסחורה, וכי מדובר בהימור לא צפוי ומסוכן. מסיבה זו, סוחרים רבים מעדיפים את היהלום הטבעי, הסולידי, המוכר והידוע.

 

ערבוב יהלומים סינתטיים וטבעיים

 

אתגר נוסף שנידון בוועידה הוא ערבוב של סחורה, בין יהלומים סינתטיים ליהלומים טבעיים. זו בעיה מורכבת במיוחד, בשל הקושי לשלוט בהתפתחות שלה, ונראה כי מדובר באחת הדרכים העיקריות של סוחרי יהלומים סינתטיים להפצת סחורה.

 

בורסת היהלומים הישראלית ויהלומים סינתטיים

 

לשם בחינה יסודית של שוק היהלומים הסינתטיים, החלה להתכנס ועדה בין-ענפית בראשות מר חזי בלום, שחברים בה גם המפקח על היהלומים, מר דני טל, ונציגים נוספים מהתאחדות תעשייני היהלומים. מטרת הוועדה היא לבדוק את הסוגיה, כדי לבחון כיצד צריך להתמודד ענף היהלומים הישראלי עם הנושא.

 

מאת יורם דבש, נשיא בורסת היהלומים הישראלית

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן