eli izhakoff 12

מועצת היהלומים העולמית קוראת לפעולה נחרצת במרנג'

יש לנקוט בפעולה נחרצת לסיום המצב הבלתי נסבל בשדות היהלומים מרנג' (Marange) אשר בזימבבואה, כך אמר יו"ר מועצת היהלומים העולמית (WDC), אלי איזקוב (Eli Izhakoff), אשר נשא את הנאום המרכזי בקונגרס קונפדרציית התכשיטים העולמית (CIBJO) שנערך במינכן, גרמניה. לדברי מר איזקוב, תהליך קימברלי (Kimberley) עודנו הכלי הטוב ביותר למאבר בפעילות הפלילית במחוז זה.

 

להלן נאומו המלא:

 

"לכבוד הוא לי להצטרף אליכם שוב בפגישה החשובה הזו של תעשיית אבני החן והתכשיטים הבינלאומית. התעשייה שלנו מתמודדת עם זמנים קשים. זמנים אלו דורשים נקיטת אמצעים יוצאי דופן על מנת לשמור ולהביא לצמיחת העסק שכולנו אוהבים, והתעשייה שמביאה לפיתוח כלכלי ותעסוקה לכל כך הרבה אנשים ברחבי העולם.

 
"הנושא שלי היום הוא האתגר המסויים שעימו מתמודדת תעשיית היהלומים, בהפקת היהלומים במחוז מרנג' שבזימבבואה, ובמיוחד האופן שבו תהליך קימברלי מטפל בנושא.
"כולנו מכירים טוב מדי את הדיווחים המחרידים המגיעים מזימבבואה, בנוגע לתנאי האוכלוסיה בשדות היהלומים מרנג'. ההאשמות בדבר מקרי רצח, אונס, תקיפות ואלימות כנגד הקהילות שחיות ליד שדות היהלומים האלו הן מחרידות.

 

"קהילת היהלומים והתכשיטים העולמית לא יכולה להתנהל בעצלתיים כשברקע מושמעות האשמות אלו. האוכלוסיה הנפגעת היא חלק מהמשפחה שלנו. עלינו לפעול כדי להגן על האינטרסים שלה.
"זו הסיבה שמועצת היהלומים העולמית התחייבה לתהליך קימברלי מתחילתו. תהליך קימברלי היה ועודנו הסיכוי הטוב ביותר שיש לנו להבטיח כי המרוויחים מהמסחר ביהלומי גלם הם אלו הפועלים באפן מוסרי, לגיטימי ובהתאם לנהלי החברה המתורבתת. המערכת שפותחה על ידי תהליך קימברלי ומערכת הערבויות של מועצת היהלומים העולמית יוצרות את התנאים ההכרחיים, אם ברצוננו לחשוף את אלו הפועלים מחוץ למסחר הלגיטימי. ואכן, כך הן כבר עשו.

 

"האנשים שמבצעים מעשי זוועה במרנג' נחשפים בפני העולם כפושעים על ידי חברי תהליך קימברלי, בו חברות הקהילה האזרחית, ממשלות שונות והתעשייה שלנו.
"למרות התסכול שלנו בנוגע לקצב תהליך קבלת ההחלטות, תהליך קימברלי פועל כדי לשפוך אור על הפעילות הנפשעת לכאורה ולספק בסיס שעל גביו מוסדות בינלאומיים יוכלו לפעול לעצירת האלימות, לתבוע את הנאשמים בפעולות לא חוקיות ולפתח את מרנג' כמקור יהלומים הפועל לטובת הקהילה המקומית.

 

"לאזור מונה מפקח מטעם תהליך קימברלי. הוא יבקר בזימבבואה מדי חודש, יהיו בידיו סמכויות נרחבות לבחון כל היבט של עמידה בתקנות קימברלי באזור, והוא יידרש לדווח לתהליך קימברלי על התנאים הנוכחיים במרנג'. תכנית עבודה משותפת ומפורטת פותחה על ידי תהליך קימברלי, הדורשת מזימבבואה לנקוט בצעדים יזומים על מנת לשים סוף לפעולות הפליליות במרנג', ולקחת את אזור הפקת היהלומים הזה למאה ה-21, לטובת האזרחים שחיים בו.
"אין ארגון בינלאומי אחר שעושה יותר על מנת לטפל במצב במרנג', אולם זה לא מספיק.

 

"תהליך קימברלי ומועצת היהלומים העולמית לא יכולות לעמוד במטרות שהציבו בזימבבואה ללא תמיכה חזקה. אנחנו צריכים לפעול עם הממשלות ועם הקהילה האזרחית על מנת להבטיח את הביטחון של כולם במרנג', שהפקת היהלומים מסייעת לכמה שיותר אזרחים, וכי הפושעים יועמדו לדין. רק אז ניתן יהיה להבטיח את העתיד של תעשיית היהלומים בכללותה, ככלי שפועל לטובת כל אזרחי זימבבואה. זו הסיבה שמועצת היהלומים העולמית הקדישה כל כך הרבה ממקורותיה לאתגר זה.

 

"זה מה שאנחנו מאמינים שצריך להיעשות על מנת לשפר את מערכת הפעילות של תהליך קימברלי. אציין כי אנחנו אומרים את הדברים הללו כבר במשך תקופה ארוכה, אולם אחזור עליהם פעם נוספת.
"המערכת של תהליך קימברלי צריכה להשתפר, ומועצת היהלומים העולמית מעורבת כבר מתחילת התהליך בבחינת ושדרוג המערכת. מועצת היהלומים העולמית קראה לתהליך קימברלי להרכיב צוות מקצועי שיבטיח ניהול יעיל.
"קראנו לתהליך קימברלי גם לשנות את מערכת ההצבעה שלה, כך שחברה אחת לא תוכל לחסום התקדמות מסיבות לא ידועות.

 

"קראנו לתהליך קימברלי לשנות את החוקים הנוגעים לפרסום דו"חות פנימיים, והדגשנו כי צריכה להיות שקיפות מלאה של כל פעולות ומסקנות התהליך.
"דחקנו שוב ושוב בממשלות לפעול לחיזוק הפיקוח והעמידה בדרישות תהליך קימברלי, כך שמבריחים לא חוקיים ייחשפו ויועמדו לדין בידי הרשויות.

 

"מועצת היהלומים העולמית, לצד ההתאחדות הבינלאומית של התאחדויות תעשייני היהלומים (IDMA), הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים (WFDB) וארגונים אחרים קראה לחבריה להימנע ממסחר ביהלומים ממרנג'. גם בקופדרציית התכשיטים העולמית אנחנו קוראים לחברים של ארגונים לאומיים לדווח לרשויות המתאימות על סוחרי יהלומים שידוע כי סוחרים ביהלומים אלו.

 

"מועצת היהלומים העולמית משתתפת בפרויקט בתהליך קימברלי לשיפור התקשורת ושיתוף המידע על מנת לשפר את אכיפת החוק וללכוד פושעים שמפרים את החוקים הקיימים שמונעים הברחות.
"תהליך קימברלי הוא הכלי הטוב ביותר שיש בידינו על מנת לטפל בנושאים אלו באופן יעיל ואפקטיבי, ומועצת היהלומים העולמית מחוייבת להמשיך את המחוייבות הזו. לא נפסיק עד שנעמוד בכל האתגרים, במטרה להבטיח את מקומם בתעשייה של המיליונים שמרוויחים לחמם היום בהפקת יהלומים.

 

"אני לא יכול לומר זאת באופן ישיר יותר. המסחר ביהלומים ממרנג' כיום מקביל למעשה לתמיכה בפעולות אלימות כנגד אוכלוסיה אזרחית. אנשים בעלי רצון טוב ומטרה מוסרית לא יכולים לקבל מצב כזה.
"המוצר שלנו טהור, וכך גם הכוונות של אנשים שמביאים אותו לציבור. צרכנים חייבים לסמוך על התעשייה שלנו, ושמירת האמון הזה היא המטרה העיקרית של מועצת היהלומים העולמית. נמשיך לעבוד קשה כדי להרוויח את האמון הזה, בעוד אנו מתקדמים במאה ה-21 המאוד מסובכת ומאתגרת הזו".

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן