המוגול הגדול

יהלומים מפורסמים – יהלום המוגול הגדול

היהלום המפורסם הידוע בעולם בשמו "המוגול הגדול" הוא היהלום הגדול ביותר שנמצא אי פעם בהודו. יהלום זה הוא גם היהלום הנעלם, מאחר ולא ידוע מה עלה בעקבותיו. היה זה יהלום הגלם עצום, במשקל 787.5 קראט משקלו שהתגלה ב-1650 במכרות גולקונדה (Golconda) בסמוך לנהר קרישנה שבמדינת הידרבאד שבהודו. מכרות אלו היו מכרות היהלומים הראשונים בעולם.

 

אחד הסוחרים האירופאים הראשונים שבדק את יהלום המוגול הגדול היה סוחר התכשיטים הצרפתי, ז'אן בפטיסט טוורניה (Jean-Baptiste Tavernier). טוורניה שביקר בהודו כמה פעמים, בסביבות 1650 לערך, כתב ספר על מסעותיו בעולם ובו תיאר בין השאר את "המוגול הגדול".

 

השליט אוראנגזב (Aurangzeb), בנו השלישי של השאה ג'האן (Jahan), שהיה שליט המוגולים בהודו, היה זה שהציג לטוורניה את היהלום ב-1665. איורים של היהלום פורסמו לאחר מכן בספרו של טוורניה "Six Voyages of Jean Baptiste Tavernier". המוגול הגדול תואר כיהלום בליטוש ורד (Rose Cut) עם פגם בחלקה התחתון וכתם קטן בתוכה.

 

ליטוש היהלום הופקד בידיו של הורטנטיו בורגיס (Hortensio Borgis) האיטלקי, ולאחר הליטוש עמד משקל היהלום על 279 קראט. התוצאה כל כך לא מצאה חן בעיני אוראנגזב שקנס את בורגיס ב-10,000 רופי.
עד היום לא ידוע מה עלה בגורלו של ה"מוגול הגדול" ועל פי ההשערות יהלום אורלוב (Orlov) ששובץ בשרביט המלכותי בתקופת שלטונה של קתרינה הגדולה ברוסיה, לוטש ממנו.

 

 

צפו בסרט המציג את יהלום "המוגול הגדול" – היהלום הנעלם.

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן