orloff copy 1177642

יהלומים מפורסמים – יהלום אורלוב

יהלום אורלוב (Orlov) נמנה עם אחד היהלומים המפורסמים בעולם. היהלום בצבע כחלחל-לבן שמשקלו 189.62 קרט, נחשב לאחד הפריטים המרשימים ביותר באוסף התכשיטים המלכותי הרוסי. היהלום מלוטש ליטוש וורד (Rose cut). הצורה הייחודית, וכן צבעו ודרגת הניקיון של היהלום, מבטיחים כמעט בוודאות כי הגיע ממכרות גולקונדה (Golconda) המפורסמים בהודו. מכרות אלו הם מקור היהלומים בעולם העתיק.

ההיסטוריה המוקדמת של יהלום אורלוב דרמטית למדי ויש לה שתי גירסאות:

הגרסה הראשונה

מספרת כי היהלום שימש במקור כעין בפסל של האל ההודי רנגנטה (Ranganatha) במקדש סרירינגם (Sriringam) שבדרום הודו. על פי הסיפור, חייל צרפתי ששירת בהודו באמצע המאה ה-18 נטש את הלגיון, והמיר דתו להינדו כדי לרכוש את אמון אנשי הדת המקומיים. אחרי שנים של תכנון המזימה, הוא גנב את היהלום ונמלט. מתוך בהלה, מכר את היהלום לקפטן של אוניה אנגלית תמורת 2,000 ליש"ט. הקפטן מכר את היהלום לסוחר יהלומים בלונדון תמורת 12,000 ליש"ט, ולאחר מכן היהלום עבר מיד ליד במשך תקופה, עד שסוחר יהלומים מאמסטרדם בשם שאפרס (Shaffras) רכש אותו.

הגרסה השניה והמדממת יותר

על פי גרסה זו סאגת יהלום אורלוב גורסת כי היהלום השתייך לשושלת מוגול (Mogul), ומשם עבר לידי השליט האיראני נדיר שאה (Nadir Shah), לאחר שהערים דלהי ואגרה נבזזו ב-1739. לפי האגדה, חייל אפגני גנב את היהלום לאחר ההתנקשות בשאה ב-1747, וניסה למכרו לסוחר שאפרס. אולם לאותו סוחר מאמסטרדם לא היה באותה עת מספיק כסף לרכשו, והוא המליץ לחייל למכור אותו לסוחר אחר.שנים לאחר מכן, שאפרס הציע מחיר גבוה פי שניים לאותו סוחר, אולם הלה סירב למכרו. בשל סירובו, שאפרס ושני אחיו רצחו אותו, ולאחר מכן גם את החייל האפגני. שאפרס, כך לפי סיפור זה, הרג לאחר מכן גם את שני אחיו, והחל לסייר ברחבי אירופה, בחיפוש אחר שליט אירופי שעשוי לחשוק ביהלום.

ואיפה הוא היום

בסופו של דבר, קתרינה הגדולה, קיסרית רוסיה, הזמינה אותו לחצרה, אך הצדדים לא הגיעו לסיכום. שאפרס שמר על היהלום עד שהרוזן גריגורי גריגוייביץ' אורלוב (Grigory Grigoryevich Orlov), מאהבה לשעבר של הקיסרית, רכש את היהלום בסופו של דבר בשנת 1772, תמורת 400,000 רובל. היהלום שובץ בשרביט המלכותי בשנת 1784, ושם הוא נמצא עד עצם היום הזה.

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן