סקירת ענף היהלומים השנתית של דה בירס (De Beers Diamond Insight Report) כוללת כמה תובנות מעניינות בנוגע להעדפות היהלומים של צעירים ונשים במהלך 2021 ובמחצית הראשונה של 2022.
הסקירה "עולם יהלומים חדש: להציג מותגים אמינים לדורות הבאים בעידן הדיגיטלי", מבוססת גם על מחקר שנערך מוקדם יותר השנה בקרב 18 אלף נשים בארה"ב, וממצאיו טרם פורסמו. הסקירה מצביעה על ארבע מגמות עיקריות, המעצבות את האופן שבו צרכני יהלומים – ובעיקר צרכני יהלומים צעירים מדור ה-Z – תופסים תכשיטי יהלומים בימינו.

ערובה אתית
36% מכלל הנשים (39% מהנשים בדור ה-Z) מחפשות מידע ספציפי על הרקע האתי של המותג, כשהן באות לקנות תכשיטי יהלומים. בנוסף, 40% מהנשים אמרו כי תרומה חיובית לקהילות המקומיות באזורי הכרייה, תגדיל את הסיכוי שיקנו יהלומים. חלקן של הנשים שאמרו כך אף גדל ל-50% בקרב דור ה-Z.
התחזקות המותגים
כשני-שלישים מתכשיטי היהלומים שנקנו בארה"ב בשנת 2021 היו תכשיטי יהלומים ממותגים – כפול מחלקם בשנת 2015, וקרוב ל-80% מסך המכירות במונחי שווי.
דה בירס ציינה בסקירה כי "פריטים ממותגים הכי מושכים את הצרכנים מדור ה-Z, שמרגישים כי מותגים תורמים לתחושת הערך העצמי שלהם, ולרצון לבטא את עצמם".
מהמחקר עולה כי 76% מתכשיטי היהלומים שרכשו צרכנים מדור ה-Z היו של מותגים, לעומת 64% מהתכשיטים בקרב דור ה-X, ו-38% בלבד מהתכשיטים שנקנו על ידי צרכנים מדור ה"בייבי בום".

כמו כן, הסקירה מעלה כי 74% מתכשיטי היהלומים שנרכשו על ידי נשים שמרוויחות מעל 150 אלף דולר היו של מותגים (לעומת 65% מכלל הנשים), וכך גם 73% מהיהלומים שנרכשו כמתנה עצמית, 62% מתכשיטי הנישואין, ו-61% מהתכשיטים שנקנו כמתנה.
קמעונות היברידית
מכירות תכשיטי יהלומים אונליין היוו 25% מכלל מכירות התכשיטים בארה"ב במונחי שווי, ו-31% ממספר הפריטים שנמכרו ב-2021. מדובר בצמיחה ניכרת בשנים האחרונות: בשנת 2015, המכירות אונליין היוו 14% ו-18% מהמכירות במונחי שווי ובמספר הפריטים, בהתאמה.
שיעור הקניות אונליין היה גבוה מהממוצע בקרב צרכנים מדור ה-Z (כ-42% מסך הרכישות של צרכנים מדור זה), בקרב צרכנים הקונים תכשיטים לעצמם (40% מסך הקניות) ובקרב נשים רווקות (37% מסך הקניות).
בנוסף, 54% מהרכישות אונליין בשנת 2021 בוצעו על ידי אנשים שרכשו תכשיטי יהלומים לראשונה.

עם זאת, השילוב של חווית קמעונות פיזית ודיגיטלית (שכבר קיבלה באנגלית את הכינוי phygital) הוא זה ש"הצרכנים הכי רוצים בימינו", כפי שקובעת הסקירה. 49% מרכישות תכשיטי היהלומים בארה"ב מתבצעות בעקבות מחקר אונליין, לעומת 29% בלבד ב-2015. מאותם 49%, 19% מהרכישות מתבצעות אונליין ו-30% בחנויות, בנתון אשר "מדגיש את החשיבות של הצעת phygital חזקה".
ווב3 ומטאוורס
הסקירה מתייחסת גם לווב-3, NFT והמטאוורס – פיתוחים "בעלי פוטנציאל לייצר הכנסות, לקוחות והזדמנויות חדשות למותגים של תכשיטי יהלומים. הסקירה קובעת כי מותגי יוקרה רבים כבר משקיעים רבות בתחום, שצפוי להיות מרכזי עבור מותגי יהלומים בשנים הקרובות.
מנכ"ל דה בירס, ברוס קליבר, אמר לסיכום כי "דוח תובנות היהלומים לשנת 2022 מצביע על מגמות צרכנות שאנחנו מכירים מזה זמן, כגון הרצון לצרכנות בת-קיימא, לרכוש ממותגים אמינים, לדעת איך ומהיכן הגיע היהלום, ולקנות באופן דיגיטלי – אלו לא תחזיות לעתיד עבור תעשיית היהלומים. יש לכך עדות חזקה כבר היום, והמגמות האלו יהפכו ליותר ויותר מרכזיות בעתיד […]".
