תכשיטי זהב מהודו

ביטול השטרות בהודו: שוק התכשיטים עבר טלטלה, אך לא נחלש

לפני קצת יותר מחודשיים, נכנסה בהודו לתוקף ההחלטה להוציא מן המחזור את השטרות הגדולים. מאז, הפגינה תעשיית אבני החן והתכשיטים המקומית יכולת התאוששות מהירה, לאחר שעברה טלטלה, אך התמודדה עם המצוקה בעוצמה ובאיפוק.

 

עם כניסת ההחלטה לתוקף, היה ברור כי ענף היוקרה, כולל תעשיית אבני החן והתכשיטים, יהיה הראשון להיפגע ממנה, בשל ירידה בהוצאות הנתונות לשיקול דעת, המשפיעה באופן חמור על השוק הקמעונאי.

 

בתעשיית התכשיטים, נפגעו כמובן העסקים הקטנים והבינוניים, הסוחרים בעיקר עם שחקנים קטנים בתחום, ועם גורמים פחות מאורגנים, שעובדים בעיקר עם מזומן. על פי הדיווחים, בדצמבר נרשמה ירידה בביקוש ליהלומי גלם ויהלומים מלוטשים, בשיעור שהוביל לירידה של 4.96% בייבוא הגלם להודו. אפילו חברות העוסקות בכריית יהלומים דיווחו כי בחודשים האחרונים נרשמה האטה בביקוש לגלם זול יותר (המיובא בעיקר להודו), בשל קשיי נזילות בקרב עסקים קטנים ובינוניים.

 

אישה הודית בלבוש מסורתי עם תכשיטים
אישה הודית בלבוש מסורתי עם תכשיטים
צילום:szefei / shutterstock.com

 

 

חברות היהלומים והתכשיטים הגדולות והמאורגנות, לעומת זאת, לא מושפעות במיוחד מביטול השטרות. היצוא של יהלומים חתוכים ומלוטשים מהודו התחזק לאור הביקוש המחודש מצד ארה"ב, איחוד האמירויות ושווקי צרכנות נוספים. בנוסף, חברות גדולות ומאורגנות לא הושפעו מהצעד כי הן סוחרות בעיקר בדולר אמריקאי, ורק ההוצאות הנוגעות לעובדים הן ברופי הודי. סנג'אי קוטהרי (Sanjay Kothari), סגן קבוצת KGK, ממובילות שוק התכשיטים ההודי, ניתח את המצב בגילוי לב: "זו החלטה מצוינת, שהשפעותיה הרבות לטווח-ארוך יהיו ללא ספק מתגמלות. חוסר השקט הראשוני זמני לחלוטין, וגם הוא מורגש בעיקר בקבוצה מסוימת. הודו, המתקדמת בנתיב העולמי, הודיעה על התיקון המבטיח הזה – כחלק ממנהיגותו הדינמית של ראש הממשלה מודי (Modi) – שבסופו של דבר יוביל להישרדות החזקים ביותר, וזה ראוי לשבח. חיסול המסגרות שאינן מצייתות לחוק לא רק תיטיב עם מותגי יוקרה קמעונאיים כמו Entice, אלא גם תוביל לצמיחה של כלכלת המדינה בכללותה".

 

אין פלא כי ביטול השטרות פגע בפעילות הסחר של השוק המקומי בהודו – כ-70-75% משוק תכשיטי הזהב ההודי סובל מהאטה – וכי הביקוש הצרכני מאופק. עם זאת, בטווח הארוך מהלך זה עשוי להיטיב עם קמעונאי התכשיטים בכללותם, מאחר שייהנו ממערכת ארצית מאורגנת יותר. לדברי קמעונאים בשוק המקומי, הענף ספג מכה רצינית לאחר שהביקוש לזהב ירד בשיעור של קרוב ל-80%. על פי הדיווחים, נרשמה ירידה דרסטית במספר המבקרים בחנויות של תכשיטי זהב.

 

לאחר ההודעה על הוצאת השטרות מן המחזור, ב-8 בנובמבר, דווח כי צרכנים רבים מיהרו לחנויות כדי לרכוש זהב עם המזומן שהיה בידם באותה עת. אך מי שהחזיק בידיו כסף שחור המיר את המזומן הלא חוקי לזהב, וכמה תכשיטנים סייעו לאותם אנשים לעשות זאת, תמורת שטרות שפג תוקפם. לאחר פשיטה ממשלתי על כמה עסקי תכשיטים, הבהלה לרכישת תכשיטים נמוגה לאטה, והביקוש כעת ירד ב-80%.

 

אם ובת חוגגות את הדיוואלי בהודו
אם ובת חוגגות את הדיוואלי בהודו
צילום:India Picture

 

התקופה שלאחר ה-8 בנובמבר הייתה מבלבלת עבור צרכנים שנלחצו מהמזומן שהיה ברשותם. אך בכירים בענף התכשיטים רואים בהוצאת השטרות מן המחזור צעד חיובי לטווח הארוך. יו"ר המועצה לקידום ייצוא התכשיטים ואבני החן מהודו (GJEPC), פראווין שנקר פאנדיה (Praveen Shanker Pandya), אמר: "זהו מהלך נהדר שהיה צריך לבצע מזמן. היו הרבה שטרות מזויפים, וזה הקשה על יחידים להתנהל. זו החלטה אמיצה, שעלולה לגרום לקשיים בטווח הקצר, אך טובה לטווח ארוך, ותסייע לחזק את המטבע שלנו".

 

המכירות לרגל חג הדיוואלי (Diwali) היו רדומות השנה, והמגמה ניכרת גם בעונת החתונות הנוכחית, שבה נקנה לרוב זהב בכמויות עצומות. כמו כן, נקנים כעת פחות תכשיטים חדשים. תחת זאת, לקראת חתונות מוחלפים תכשיטי זהב ישנים בחדשים.

 

עם זאת, לא הכל אבוד. כמה חברות תכשיטים בדרום הודו נהנו מביקוש טוב למדי בעונת החתונות הנוכחית. לאחרונה, דיווחו כמה קמעונאי תכשיטים על עלייה של 20-25% במכירות, לעומת צלילה של עד 90% במכירות, מייד לאחר ביטול השטרות. מנהל מועצת הזהב העולמית (WGC) בהודו, מר סומסונדראם (Somasundaram), ציין כי "המהלך לביטול השטרות הגדולים שבו נקטה הממשלה היה החלטי ומבורך, ונועד להיאבק בהעלמות המס, לשפר את התאימות לחוק, ומהווה נקודת ציון חשובה במסע להגשמת החזון של כלכלה נטולת מזומנים. פעילות זו תועתק לתחום הזהב, כי יש לה פוטנציאל לחסל את המסחר הלא חוקי, ולהגביר את השקיפות בכל מקום".

 

כמו כן, תכשיטנים המפגינים חשיבה חיובית רואים בביטול השטרות מעין 'תיקון', ומקווים כי העסקים יתחזקו ברבעון הבא. ויפול שאה (Vipul Shah), היו"ר לשעבר של המועצה לקידום ייצוא אבני החן והתכשיטים בהודו, ושותף בחברת Asian Star, אוחז בדעה של רוב השחקנים בתעשייה, לפיה ביטול השטרות ייטיב עם השוק, ויסייע להפוך את השווקים המקומיים בהודו למאורגנים ולגיטימיים יותר, צייתנים יותר לחוקי העבודה, וכן הלאה. "התעשייה המקומית היא בעיקר זו שנפגעה, מה-8 בנובמבר ועד היום. עם זאת, בדרום המדינה המצב כמעט חזר לקדמותו והעסקים התאוששו. לעומת זאת, עסקים בדרום המדינה עדיין נאבקים, והמכירות הקמעונאיות סובלות מירידה חדה. מותגים מבוססים כגון טנישק (Tanishq) ואחרים רשמו ביצועים טובים. הייצור אמנם ירד ב-12 החודשים האחרונים ויותר, אך הענף כעת מאורגן יותר".

 

בסיכומו של דבר, ביטול השטרות אולי ניער את תעשיית היהלומים, אבני החן והתכשיטים בהודו, אך הדעה הרווחת היא כי מדובר בצעד בכיוון הנכון. השחקנים בתעשייה שואפים לעתיד שבו היא תהיה מאוד מאורגנת, להבדיל ממצב שבו חלקים שלמים מהענף פעלו באופן לא מאורגן, בחלקי הודו השונים.

 

 

 

מאת ארונה גאיטונד (Aruna Gaitonde), עורך מחלקת אסיה באתר Rough & Polished

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן