IDC 080

סיכום עשור מבלבל בענף היהלומים

תעשיית היהלומים מאופיינת בשינויים איטיים ומתונים, שכדאי לבחון לאורך עשור של פעילות. מה קרה מאז שהתעשייה פילסה את דרכה מהמשברים שליוו את קריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס (Lehman Brothers) ועד השפל העמוק הנוכחי? לאור השינויים הסותרים הרבים, היה זה אכן עשור מבלבל בתחום היהלומים.

ירידה במכירות יהלומי הגלם

בעשור החולף, נרשמה ירידה משמעותית במכירות של החברות המפיקות יהלומים. ב-2010, דה בירס מכרה יהלומי גלם בשווי 5.08 מיליארד דולר. במהלך 2019, נתון זה ירד ב-20% למעט יותר מ-4 מיליארד דולר.

 

אלרוסה מכרה ב-2010 יהלומי גלם בשווי 4 מיליארד דולר, נתון שהתכווץ בשנה החולפת לכ-3.3 מיליארד דולר, לאחר שרשם על פי ההערכות ירידה של 19% במהלך העשור. מפיקת יהלומי הגלם השלישית בגודלה, ריו טינטו, צפויה לסכם את 2019 עם ירידה של 30% במכירות לעומת 2010.

 

בשנת 2010, אחת ממפיקת היהלומים הגדולות בעולם הייתה BHP ביליטון. לפני עשר שנים, היא מכרה יהלומי גלם בשווי של קרוב למיליארד דולר. כיום, חברת הכרייה עזבה לחלוטין את עסקי היהלומים, לאחר שמכרה את אחזקותיה במכרה אקאטי בשנת 2013. אפילו הייצוא מהמדינות שבהן נכרים יהלומים ירד במהלך העשור החולף. הייצוא שהסתכם ב-2010 בכ-11.4 מיליארד דולר, צפוי להתכווץ בסך הכל ב-8% ולהסתכם ב-10.4 מיליארד דולר ב-2019.

 

מכרה אודצ'ני של אלרוסה
צילום: Alrosa

התכווצות נתח השוק של המפיקות הגדולות

מכירות יהלומי הגלם המשותפות של שלוש מפיקות היהלומים הגדולות התכווצו בעשור החולף בכ-2 מיליארד דולר. לצד הירידה במכירות, התכווץ גם נתח השוק שלהן. נתח השוק המשותף של דה בירס, אלרוסה ודיו טינטו לפני 10 שנים עמד על 86%. מאז, התכווץ נתח השוק של השלוש בכ-13%.

 

נתון זה אינו משקף שוק מאוחד שעובר תהליך של פיצול. הוא נובע דווקא מצמיחתן של חברות קטנות יותר, בעיקר החברה שנקראה בתחילת העשור הארי ווינסטון, כיום דומיניון, ורכשה את נכסי היהלומים של BHP ביליטון.

עלייה (כמעט) גורפת בהפקת היהלומים

הירידה במכירות נרשמה במקביל לעלייה בנפח הפקת היהלומים בעשר השנים האחרונות. זה לא מפתיע במיוחד. האטת קצב הפקת היהלומים אינה פשוטה, קלה או מהירה לביצוע. למעשה, מפיקות יהלומים לפעמים ממשיכות במודע לכרות יהלומים באותו קצב, למרות ירידה במכירות.

 

הפקת היהלומים של דה בירס ירדה, על פי ההערכות, בכ-6% במהלך העשור, ואילו אלרוסה וריו טינטו דהרו קדימה. אלרוסה הגדילה את הפקת היהלומים ב-12%, לאחר שרכשה ופיתחה כמה נכסים חדשים. לפני עשר שנים, ההפקה של אלרוסה הייתה גבוהה באחוז חד-ספרתי בינוני מזו של דה בירס. במהלך העשור החולף, אלרוסה הגדילה את הפער, וכיום נפח הכרייה שלה גבוה בכ-25% מזה של דה בירס.

 

משאית בלילה במכרה ונשיה של דה בירס
צילום: De Beers 

ריו טינטו עברה לפעילות תת-קרקעית במכרה ארגייל, ורשמה עלייה של מעל 20% בנפח הפקת היהלומים. הפקת היהלומים העולמית אמנם רשמה ירידה שנתית ב-2019, אך צפויה לרשום עלייה של 15% לעומת הנתונים ב-2015.

 

אם נניח כי כל התפוקה נמכרה, הרי שנרשמה ירידה של 25% במחיר הממוצע לקרט יהלומים של שלוש החברות המובילות. אולם לא כל הסחורה נמכרה. חלק גדול ממנה פשוט אוחסן.

 

לאחרונה, אלרוסה חשפה כי ברבעון השלישי, מלאי יהלומי הגלם שלה רשם גידול שנתי של 40%, והגיע ל-21.7 מיליון קרט. מדובר בכמות עצומה של סחורה – 73% מנפח הפקת היהלומים שעליו דיווחה החברה ב-2019. במונחי שווי היהלומים מן המכרות, מדובר ביהלומי גלם בשווי של מעל 2 מיליארד דולר, המחכים לקונים. בפועל, שווים כנראה נמוך יותר, מאחר שרוב המלאי לרוב מורכב מיהלומים פחות מבוקשים, בעלי שווי נמוך יותר. ועדיין, מדובר בנתון מדהים למדי.

אובדן ערך

הסיפור, עם זאת, אינו מסתכם בירידה במכירות ועלייה בנפח כריית היהלומים. מדובר גם בירידת ערך. השילוב בין ירידה במכירות לבין עלייה בנפח ההפקה, הוביל לירידה במחיר הממוצע לקרט.

 

"ברור ששוק היהלומים היה קשה", אמר למשקיעים מארק קוטיפני, מנכ"ל אנגלו-אמריקן, בעלת מניות השליטה בדה בירס. "בחישוב שנתי, המחירים ירדו בכ-20%, מחירון [יהלומי הגלם של דה בירס] ירד בכ-5%, והתמהיל ירד במונחי איכות, במחיר, בשיעור של כ-15%".

 

בשנת 2019, נרשמה ירידה ממוצעת של 26% במחירי היהלומים של שלוש חברות הכרייה הגדולות, לעומת המחירים ב-2010. ריו טינטו הורידה מטה את הממוצע, בשל תמהיל היהלומים שלה. ירידה כזו בשווי הממוצע היא מכה משמעותית לתעשייה.

 

https://public.flourish.studio/visualisation/1122753/?utm_source=showcase&utm_campaign=visualisation/1122753

 

עשור של מאבק ליצרני יהלומים ולסוחרים

יצרני יהלומים וסוחרים לא רשמו הצלחה גדולה מזו של תחום הכרייה בעשור החולף. חשבו על המקרו. בעשור החולף, ייבוא יהלומי הגלם להודו עלה ביותר מ-30%, וחיזק את מעמדה כמרכז ייצור. עם זאת, ייצוא היהלומים המלוטשים מהודו התכווץ ב-13.4%. מסחר יהלומי הגלם בבלגיה רשם על פי ההערכות ירידה של 16.3% במהלך העשור החולף.

 

ליטוש יהלומים לופה
צילום: MID Diamonds

המסחר בישראל סבל הכי הרבה. המסחר נטו ביהלומים נחתך בחצי, והמסחר ביהלומים מלוטשים ירד בקרוב ל-30%.

 

המסחר דרך הונג קונג, לעומת זאת, זינק ביותר מ-25%. בארה"ב, מסחר יהלומי הגלם התכווץ, אולם ייבוא היהלומים המלוטשים עלה ב-18.6%, על פי ההערכות שלנו.

עשור נוצץ לקמעונאים

ייבוא היהלומים המלוטשים לארה"ב עלה כי מדובר בשוק צרכני, ולמרות הקשיים שעמם התמודדו קמעונאי תכשיטים אמריקאים, קמעונות היא הענף שבו נרשמה צמיחה בשרשרת אספקת היהלומים.

 

במשך עשור, מכירות התכשיטים בארה"ב עלו ב-23%. ההכנסות של תכשיטנים בארה"ב עלו ב-27% במהלך התקופה. זו אמנם לא צמיחה מהסוג שהיינו רוצים לראות במשך עשור, אך מדובר עדיין בנתון חיובי יותר מהמצב ביתר שרשרת אספקת היהלומים. ועם זאת, בתחילת העשור פעלו בארה"ב 22,250 קמעונאי תכשיטים בארה"ב. עד סוף העשור, נרשמה ירידה של מעל 15% במספרם.

 

כמה חברות הצליחו בהרבה מהממוצע. המכירות של טיפאני, לדוגמה, הסתכמו ב-3.1 מיליארד דולר ב-2010. על פי דוחות החברה, טיפאני צופה כי ההכנסה ב-2019 תהיה גבוהה ב-44%. סיגנט, שהגדילה לאט את מספר החנויות (זיילס נרכשה על ידי סיגנט), העלתה את הכנסותיה ב-82%.

 

קניון חג המולד עונת החגים ארה"ב
צילום: 1000 Words / Shutterstock.com

לטוב ולרע, השוק האמריקאי יציב. סין היא השוק שבו נרשם גידול גורף, לאור זינוק במספר החנויות, אוכלוסייה הולכת וגדלה בעלת הכנסה פנויה, וטווח מתרחב של ביקושים ליהלומים. הכנסותיה של צ'או טאי פוק זינקו במעל 190% במהלך העשור החולף, בנתון הממחיש זאת היטב.

תחזית

אם היה בידינו כדור בדולח, שהיה מאפשר לנו להבין לאן פני השוק, מה היינו מגלים? אני עדיין לא בטוח כי הוא היה מורה על עלייה בביקוש הצרכני. את הספקות שלי מזין מנוע החיפוש של גוגל. עניין עולמי במוצר יוצר חיפושים אחריו, וגוגל היא המקום שבו מתחילים רוב החיפושים אונליין.

 

ב-10 השנים האחרונות, החיפושים בעולם אחר המונח "תכשיט יהלומים" (diamond jewelry) ירדו בהתמדה. נתון זה מצביע על דעיכה קבועה ומתמשכת בעניין הצרכני במוצר.

 

צרכנים חנות תכשיטי יוקרה
צילום: Syda Productions / shutterstock.com

לעומת השיא שנרשם בדצמבר 2010, נרשמה ירידה של 44% במספר החיפושים אחר המונח. אם תזכרו רק אחד מהנתונים שמוצגים כאן, זה הנתון שכדאי לזכור. ירידה של 44% משמעה שחיקה משמעותית בעניין הצרכני בתכשיטי יהלומים. המגמה השנייה שיש לשים אליה לב, לאורך זמן, היא שהעלייה במכירות בדצמבר כבר אינה כה דרמטית ביחס ליתר השנה. הפער בין שיא ושפל המכירות מצטמצם.

 

ולבסוף, מגמת הירידה אמנם נחלשה במידת מה במחצית השנייה של העשור, אך היא עקבית. מבחינת כדור הבדולח, זוהי הצצה טובה למדי לכיוון שאליו הולכים – אלא אם יינקטו פעולות על מנת לשנות זאת.

 

https://public.flourish.studio/visualisation/1122634/?utm_source=showcase&utm_campaign=visualisation/1122634

סיכום עשור מבלבל בענף היהלומים

ניתן לומר עוד דברים רבים על השינויים שהשוק עבר במהלך העשור. הירידה במימון הבנקאי, עלייתם של יהלומי המעבדה, המעבר לאספקת יהלומי גלם מהשוק ה"חיצוני" מאפריקה למכרזים באנטוורפן, הפסקת הייצוא המאורגן באנגולה, ועוד. עולות כל כך הרבה שאלות, גם מבלי להתייחס לנושאים הנוספים הללו.

 

ובכן, האם מדובר בירידה משמעותית במחזור העסקים, במיתון? התשובה היא: זה מסובך. אנו רואים ירידה במסחר, בייצור, וברוב הפעילות הכלכלית הנוספת. עם זאת, הוצאות הצרכנים דווקא עלו במהלך עשר השנים האחרונות.

 

חובה לשאול, כיצד מכירות יהלומי הגלם התכווצו, בשעה שהמכירות הקמעונאיות גדלו? בראש ובראשונה, לוטשים ויצרנים צמצמו את המלאי באופן משמעותי בשנים האחרונות, בשל הירידה במימון והעלייה במחירי הגלם. זה מסביר את הירידה במכירות של חברות הכרייה ובמרכזי המסחר ביהלומים, וכן את הגידול בייבוא לארה"ב, שבה נרשמה עלייה במכירות התכשיטים.

 

יהלומי גלם רוסיה אלרוסה
צילום: Alrosa

בנוסף, זה קשור חלקית לשינוי בטעם של הצרכנים האמריקאים – ולהעדפה גוברת למוצרים קטנים יותר, על חשבון מוצרים גדולים יותר. יהלומי גלם קטנים יותר נמכרים תמורת פחות כסף, וזמינים יותר. זה מסביר גם את הירידה בחיפושי תכשיטי יהלומים אונליין. צרכנים פחות מתעניינים ביהלום. הם מתעניינים בתכשיט, שבו יהלומים הם מרכיב אפשרי, אך לא הכרחי!

 

אם כן, מהצד החיובי, לקצב המדוד של תעשיית היהלומים יש אלגנטיות שמתאימה לשוק היוקרה. מנגד, תעשיית היהלומים אינה מודרנית או גמישה במקומות ובזמן שצריך. זה מוביל לירידת ערך אך לעלייה במכירות – אכן, היה זה עשור מבלבל בתחום היהלומים.

 

מי ייתן והעשור הקרוב יביא עמו שגשוג וצמיחה לכולנו.

 

מאת עידן גולן. למאמר המקורי באנגלית לחצו כאן 

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן