arkansas crater of diamonds art 3057357

מדוע יש יהלומים בארקנסו?

מדי פעם אנחנו שומעים על יהלום גדול שנמצא בפארק מכתש היהלומים בארקנסו (Crater of Diamonds State Park in Arkansas), והאחרון שבהם התגלה בסוף יוני. מחפש חובב מקולורדו מצא יהלום גלם לבן יפהפה במשקל 8.52 קרט והסיפור – כמו קודמיו – הפך לכתבה הנקראת ביותר באתר National Jeweler באותו השבוע.

 

קודם כל, מדוע יש יהלומים בארקנסו, והאם יש יש יהלומים במקומות אחרים בארה״ב? ושנית, האם אנשים מוצאים יהלומים בארקנסו רק לאחרונה או שהמציאות שלהם פשוט זוכות ליותר חשיפה?

 

כדי להשיב על השאלה הראשונה יש לחזור כ-300 מיליון שנה אחורה, כאשר שני לוחות טקטוניים – צפון ודרום אמריקה – התנגשו זה בזה. ההתנגשות יצרה את רכס הרי ואשאטו (Ouachita), שממוקם פחות מ-13 ק״מ מצפון לפארק. לפני 100 מיליון שנה, המקום שבו נמצא הפארק סבל מפיצוץ; אי היציבות במעטפת כדור הארץ אילצה גז וסלע להתקדם אל עבר הקרקע והתרחשה התפרצות געשית שיצרה בור דמוי משפך בגודל 336 דונם באדמה, כך הסביר וויימון קוקס (Waymon Cox) – המתמחה בהדרכה והסברה בפארק – בראיון.

 

 

לדברי קוקס, יהלומים רבים, שנוצרו מתחת לקרקע בעקבות החום והלחץ, עלו למעלה בעת ההתפרצות. רבים אמנם נהרסו מהפיצוץ, אבל מספר מכובד של יהלומים שרדו ואלה הם היהלומים שהמבקרים מוצאים כיום בפארק.

 

אז האם בשנתיים האחרונות – בהם התרחשו לא מעט גילויים של יהלומי גלם גדולים למדי – היתה בפארק פעילות רבה באופן יוצא דופן? קוקס לא עונה ב״כן״ מכריע, ואומר רק שתגליות יהלומים בפארק מתרחשות בגלים ומושפעות משני גורמים: ראשית, ישנו מזג האוויר. יותר גשם פירושו יותר גילויי יהלומים, כיוון שהוא שוטף את העפר ומקל על מציאת היהלומים. שנית, יש הרבה יותר מבקרים: נראה כאילו מציאת יהלום אחד מובילה למציאת אחרים, אבל זה לא קורה בגלל שאנשים פגעו בעורק עשיר במיוחד בפארק, אלא משום שהתגליות הגדולות זוכות ליותר פרסום וגורמות לאנשים רבים לבוא לחפש. יותר אנשים שמחפשים פירושו מציאת יותר יהלומים.

 

קימברליטים
צילום: Fekete Halfdan

ומה בנוגע לחיפוש במקומות אחרים בארה״ב? יתכן שיש איזורים נוספים כמו המכתש בארקנסו?

ראס שור (Russ Shor) מ-GIA, שביקר במכתש בשנות ה-90, כשהיה כתב של JCK, אומר שיהלומים נמצאו אז גם בפארק הלאומי של הרי הרוקי בקולורדו והאתר דיווח על מציאת יהלומים בג׳ורג׳יה בשנות ה-90 של המאה ה-19.  עם זאת, מעולם לא התגלה יהלום עצום בארה״ב.

 

 

שור מציין, כי בצינורות קימברליט ולמפרואיט – שני הסוגים שבהם מצוייםיהלומים – אין פיזור שווה של אבנים ומבין אלה שכן מכילים יהלומים, רק אחוז קטן יותר עדיין מכילה כמות יהלומים שמצדיקה כריה (מעניין לציין שהצינור במכתש היהלומים הוא מסוג למפרואיט. לדברי שור, מאגר הלמפרואיט הנוסף היחיד בעולם הוא במכרה ארגייל באוסטרליה). לדבריו, צינורות קימברליט מגיעים לעיתים קרובות בקבוצות, כמו במקרה של מכרות קימברלי בדרום אפריקה.

 

לדברי קוקס, ניסו לבצע כריה מסחרית במכתש היהלומים משנת 1906, כשהיהלומים נמצאו שם לראשונה, ועד שנות ה-50. אבל בשנות ה-90, כאשר

ביל קלינטון (Bill Clinton) מונה למושל המדינה, הוחלט לקבוע אחת ולתמיד האם מדובר במאגר יהלומים ששווה להשקיע בכריה בו או לא.

כפי שוודאי ניחשתם, המדינה מצאה שהאתר ״אינו מסחרי״, כפי שמסביר קוקס.

לכן הוא נותר פארק. גילויים מוצלחים.

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן