sarine art 13

"יהלומנים זקוקים לטכנולוגיה כדי להגיב לשינויים בשוק"

לעוזי לב-עמי, ממקימי חברת טכנולוגיית היהלומים הישראלית שרין (Sarine), יש היסטוריה ארוכה של הקמת חברות הייטק. בשנת 1992, קיבל את פרס ביטחון ישראל היוקרתי מידי הנשיא דאז, חיים הרצוג, עבור תרומתו לפרויקט פיתוח עבור צה"ל, בו כיהן כקצין.

 

מנכ"ל שרין, עוזי לב עמי
צילום:Sarin Technologies

לב-עמי, בעל תואר ראשון בהנדסת חשמל בטכניון ותואר שני במדעי המחשב במכון וויצמן, מכהן כמנכ"ל קבוצת שרין מאז פברואר 2009, וכדירקטור מאז דצמבר 2008. בריאיון שהעניק לאחרונה ל- Rough&Polished, מדבר מנכ"ל שרין על המוצר החדש שתשיק החברה הישראלית באמצע 2017, ועל מאמציה לפתח באופן מתמשך מוצרי הייטק לתעשיית היהלומים העולמית

 

הצורך כי הטכנולוגיה תעמוד בקצב של מגמות הצרכנות המשתנות חשוב מאי פעם בעבר. באילו צעדים נוקטת שרין כדי לעמוד בקצב ההתפתחות המהירה של התעשייה, לאור התחרות הגוברת?

כל מי שקשור לתעשיית הקמעונות יודע בבירור כי הטכנולוגיה משחקת בימינו תפקיד מרכזי מאי פעם. הצרכנים בימינו, בעיקר הצעירים יותר, מתמצאים בטכנולוגיה ומצפים לחוויית קנייה מסוימת. הם יודעים ומבינים יותר על המוצר שהם רוצים לקנות, ודורשים יותר ממסלול הקנייה. אין סיבה שקמעונות תכשיטי היהלומים תהיה שונה מבחינה זו ממוצרי יוקרה אחרים, או מכל מוצר צריכה אחר. אנו רואים בחברה שלנו כמפתחת פתרונות מבוססי טכנולוגיה עבור קמעונאי תכשיטים, המגשרת על הפער בין החוויה שהצרכן מחפש לחוויה שהוא עובר ברכישת יהלום, בין אם בחנות ובין אם אונליין.

 

 

במשך שנים, שרין פיתחה מוצרים מתוחכמים עבור תעשיית היהלומים העולמית. מהם המוצרים החדשים שהצגתם בשנה האחרונה?

ב-2016, השקנו את פתרון Sarine Connect החדש, שמאפשר לחפש ולהציג את מלאי היהלומים, אבני החן והתכשיטים באופן דיגיטלי בנקודת המכירה. Sarine Connect היא אפליקציה מבוססת ענן לטלפון הנייד, המיועדת לסוחרי וקמעונאי יהלומים. היא מאפשרת להם להציע לצרכנים הצעות ממוקדות, באופן מהיר, מושך ואינטראקטיבי, וממקדת נהדר את הצגת המכירות. המערכת כמובן משולבת במלואה בפלטפורמת הדגל שלנו למכירות יהלומים, Sarine Profile.

 

אילו מהמוצר או המוצרים החדשים הותירו חותם משמעותי בתעשיית התכשיטים ב-12 החודשים האחרונים, ונהנו מביקוש רב?

השנה האחרונה הייתה מרגשת מבחינת Sarine Profile, פתרון מכירות היהלומים הדיגיטלי שלנו. Sarine Profile הושק באמצע 2015, וב-2016 השיגה חדירה משמעותית בתעשיית היהלומים, הן בארה"ב והן באסיה-פסיפיק. אנחנו שבעי רצון מהאופן הנלהב שבו התעשייה אימצה ויישמה את Sarine Profile כחלק מתהליך המכירה של יהלומים, ומצפים להמשיך לפתח ולשווק את Sarine Profile ללקוחותינו ברחבי העולם.

 

האם יש לכם גם מוצרים מותאמים? האם תוכל לתת דוגמא? והאם שרין מתכננת לפתח מוצר או מוצרים חדשים בעתיד הקרוב?

Sarine Profil נועד לתמוך ולחזק את המותג האישי של הקמעונאי, לכן זהו מוצר מותאם ומודולרי לחלוטין. אין ל-Sarine Profile "גרסת מדף". כל Sarine Profile שנמכר ללקוחותינו מותאם אישית כדי לענות על הצרכים שלהם.

בכל הנוגע למוצרים חדשים, בסוף 2016 הודענו על המהפכה הטכנולוגית הבאה בתעשיית היהלומים, עם מוצרי הדירוג החדשים שלנו, Sarine Color ו-Sarine Clarity. שתי הטכנולוגיות ישנו את אופן הדירוג והמיון של יהלומים, ואנו מצפים להשיק אותן באמצע 2017.

 

התעשייה אימצה היטב ב-2016 את מערכות מיפוי התכלילים ממשפחת גלקסי (Galaxy) של שרין. כיצד זה בא לידי ביטוי בנתונים הפיננסיים שלכם השנה? איזו מדינה היא הצרכנית העיקרית של המערכות הללו?

2016 הייתה אכן שנה מצוינת למוצרי מיפוי התכלילים ממשפחת גלקסי שלנו, כולל גלקסי מטאור (Galaxy Meteor), המודל לאבנים קטנות יותר. נכון לסוף 2016, הותקנו 299 מערכות גלקסי, ואנחנו גאים שהכפלנו את הכנסתנו ממערכות גלקסי השנה. רוב מערכות הגלקסי הותקנו בהודו, מרכז ייצור היהלומים הגדול בעולם.

 

מרכז חיתוך היהלומים ההודי הוא הלקוח הקבוע של מוצרי שרין לא מעט זמן. אילו צעדים שרין מבצעת כדי לשמור על מעמדה כספקית טכנולוגיה מרכזית לענף ההודי? מה מצבה של שרין בהודו כעת, לאור החדירה האגרסיבית של שחקנים אחרים לשוק?

בשרין, כל מוצר מפותח לאחר שאנו בוחנים כיצד הוא יכול לשפר את רווחיות הלקוח.זו תמיד נקודת המוצא שלנו. בשל ההיגיון הזה, הטכנולוגיות שלנו מציעות גישות מובילות בתעשייה. אנחנו מבטיחים להישאר צעד לפני השוק, עם פתרונות שחושבים קדימה וצופים אתגרים עתידיים לתעשיית היהלומים, וכמובן, מוקירים ומגנים על הקניין הרוחני שלנו. כמו כן, לאחר עשרות שנים בתעשייה, אנחנו מושרשים היטב בשרשרת אספקת היהלומים כולה, ולכן יש לנו נקודת מבט ייחודית בנוגע לסוגיות השונות שמתעוררות.

 

ענף חיתוך היהלומים בהודו עובר כעת זמנים קשים, ובעיקר חברות קטנות ובינוניות שנפגעו מההחלטה לבטל את השטרות בהודו, ונושאים נוספים. כיצד שרין מתמודדת עם המצב הנוכחי, בכל הנוגע למכירות המוצרים שלה?

בשל הרכב בסיס הלקוחות שלנו, השינויים בהודו לא פגעו בנו, והעסקים מבחינת שרין מתנהלים כרגיל.

 

מה דעתך על מצבה הנוכחי של תעשיית ייצור היהלומים העולמית? הירידה ברווחים פוגעת ביצרני יהלומים, במיוחד בענף החיתוך ההודי. האם יש לך הצעות כלשהן ליצרנים הודים בכל הנוגע לשדרוג טכנולוגי?

השנה האחרונה הייתה שנה של התאוששות והתייצבות של תעשיית היהלומים, ואנו שמחים על כך ואופטימיים יחס ל-2017. עם זאת, יש דרכים ברורות שבהן יצרני יהלומים הודים יכולים לנצל את הטכנולוגיות החדשות על מנת לקדם את העסקים שלהם. ההיבט החשוב ביותר של כל טכנולוגיה בסביבת ייצור היא גמישות תפעולית. יצרני יהלומים חייבים להיעזר בטכנולוגיה כדי להגיב במהירות לשינויים בשוק, ולהתאים את התכניות שלהם בזמן אמת, כדי לעמוד בביקוש מצד השוק. ישנן טכנולוגיות קיימות וטכנולוגיות חדשות שמאפשרות ליצרני יהלומים לעשות את זה. לדוגמא, מכשיר Sarine Clarity החדש שלנו, שהזכרתי קודם כי יושק באמצע 2017, כולל פונקציית מיון, שמאפשרת למיין יהלומים לתתי-דירוגים, על בסיס קריטריונים שהוגדרו מראש, כך שיצרנים יוכלו להבטיח כי היהלום זוכה להערכה אופטימאלית עבור השוק האידיאלי שלו. גישה טכנולוגית זו מאפשרת לנו רמת גמישות שמעניקה יתרון תחרותי ליצרנית היהלומים.

 

 

 

ארונה גאיטונד (Aruna Gaitonde) עורך מחלקת אסיה, Rough & Polished

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן