זה היה הסוד הגלוי ביותר בתעשיית היהלומים והתכשיטים מזה חמש שנים לפחות: ליהלומי מעבדה (LGD) אין כמעט כל ערך פנימי, והם רק הולכים ומאבדים מערכם עם הזמן. תעשיית היהלומים הטבעיים הזהירה כי השווי של יהלומי מעבדה, מהרגע שהם מיוצרים, יורד באופן דרמטי.
לצערם של רבים בתעשיית היהלומים הטבעיים, ובהם הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים (WFDB), נראה כי המסר לא הגיע לצרכנים – בעיקר לצעירים שבהם – אשר נהרו ליהלומי המעבדה. כמה אירועים שנרשמו לאחרונה עשויים להצביע על שינוי מגמה.
הצרכנים הצעירים האלו לא גדלו על שיווק היהלומים הקלאסי של דה בירס (De Beers), ולא מוצאים רלוונטיות בשיווק הנוכחי של יהלומים טבעיים. הם נשבו בקסמה של החלופה הזולה יותר, ועדיין שבויים. לעת עתה, לפחות. עדיין לא ברור אם זה ישתנה.
עם זאת, בינתיים יש ראיות ברורות לכך שהתעשייה עצמה רואה דברים אחרת. האם יהלומים טבעיים חוזרים לאופנה, והאם הם יכולים לתת מכה קטלנית ליהלומי המעבדה?
דה בירס משנה כיוון עם לייטבוקס
למרות שחלקה של דה בירס בהפקת יהלומי הגלם העולמית ירד, השפעתה על השוק עדיין גדולה. לכן, כשהודיעה כי בכוונתה להפסיק לייצר יהלומי מעבדה עבור המותג הצרכני שלה, לייטבוקס (Lightbox), כחלק משינוי כיוון אסטרטגי שבמסגרתו גם תייצר ותמכור יהלומים טבעיים מלוטשים, התעשייה הבינה שמתרחש כאן שינוי משמעותי.
כשדה בירס מקבלת החלטה, יש לה השפעה בלתי נמנעת על שאר עולם המסחר.
"אנחנו מאמינים שהערך של יהלומי מעבדה טמון בטכנולוגיה, ולא בתכשיטים," אמר מנכ"ל דה בירס, אל קוק (Al Cook), באירוע שערכה החברה בתערוכת JCK לאס וגאס.
דה בירס מסרה כי עסקי אלמנט סיקס (Element Six) שלה ימזגו את שלושת מפעלי גידול היהלומים בשיטת CVD, במפעל שלה בפורטלנד, אורגון, בהשקעה של 94 מיליון דולר.
הודעה זו למעשה מביאה לקצה את תקופת הניסיון שארכה 6 שנים, ובמהלכה דה בירס ייצרה יהלומי מעבדה עבור מותג התכשיטים לייטבוקס, שהושק בשנת 2018.
המחירים של יהלומי המעבדה צנחו בתקופה זו, מה שבאופן בלתי נמנע צמצם את ההזדמנויות עבור שאר השחקנים בשוק – מיצרנים עד חנויות תכשיטים קמעונאיות. תכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה במיוחד, בדגש על טבעות אירוסין ונישואין, הפכו להרבה פחות אטרקטיביים בימים אלו עבור בעלי ומנהלי חנויות תכשיטים.
הקש האחרון עבור דה בירס היה כנראה בחודש מאי, שבו הורידה את המחיר הקמעונאי של ליין התכשיטים של לייטבוקס בכ-40%. החברה הבינה שהמשך הייצור יוביל לבזבוז משאבי החברה, והיא כעת מתמקדת ביצירת יהלומי מעבדה לצרכי מחקר ותעשייה.
במשך כמה שנים, דה בירס יצרה את הרושם שהיא דואגת רק לאינטרסים שלה, למרות תפקידה ההיסטורי כאפוטרופוסית של תעשיית היהלומים הטבעיים. ההחלטה בנושא יהלומי המעבדה של לייטבוקס לא תשפר את תדמיתה בענף היהלומים הטבעיים, וכנראה רק תחזק את הדימוי שלה, כחברה המרוכזת אך ורק באינטרסים העסקיים שלה עצמה.
תערוכת JCK: עדויות חזקות לירידה בעניין ביהלומי מעבדה
עדויות לירידה האפשרית בעניין ביהלומי מעבדה, ולחזרה ליהלומים טבעיים, הגיעו מתערוכת JCK החשובה והמרכזית שהתקיימה בלאס וגאס בסוף מאי ותחילת יוני. רבות מהשיחות באולמות ובאירועים החברתיים עסקו בצניחת המחירים של יהלומי מעבדה, ובאכזבה של הצרכנים מההתפתחות הזו.
הקמעונאים ונציגיהם לא ניסו להסתיר את אכזבתם מההשפעה של יהלומי מעבדה על צרכנים שרכשו טבעות נישואין ואירוסין רק לפני כמה שנים. אותם צרכנים חזרו או חוזרים לחנויות, רק כדי לגלות שלא ניתן לשדרג את הטבעות שלהם, כי ליהלומי המעבדה בטבעות – שרכשו לפני 3-5 שנים בלבד – אין כל ערך כיום.
ייתכן אמנם שתכשיטנים רבים הצביעו על כך בזמן בפני הקונים, אך הקמעונאים עדיין סובלים מפגיעה באמון הצרכן. "קונים נוטים לשכוח את הדברים האלה, ורואים בנו אחראים," אמר אחד הקמעונאים, שמתחרט על הניסיון שלו עם יהלומי מעבדה. "נכנסנו לזה כי זה היה תחום חם בזמנו, בזמן שהמכירות של יהלומים טבעיים ירדו. התרענו על כך בזמנו, אבל הצרכנים חיפשו לחסוך".
ראיות לירידה של ענף יהלומי המעבדה בתערוכת JCK באה לידי ביטוי בנוכחות דלילה יותר של יצרנים וסיטונאים של יהלומי מעבדה. לעומת שנים קודמות, הורגשה השנה ירידה ניכרת בנוכחות של ענף יהלומי המעבדה בתערוכה.
נשיא בורסת היהלומים הישראלית מבהיר את עמדתו ביחס ליהלומי מעבדה
נשיא בורסת היהלומים הישראלית, ניסים זוארץ, שנבחר לאחרונה לתפקיד, הבהיר כי לא הופתע מהירידה הדרמטית במחירים של יהלומי מעבדה. לדבריו, הוא צפה זאת לפני כחמש שנים.
והוא כמובן אינו היחיד. גם ארני בלום (Ernie Blom) בעבר נשיא הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים (WFDB), הביע לפני חמש שנים את דעתו הנחרצת בדבר חוסר הערך הפנימי של יהלומי מעבדה, והמשך הירידה בערכם ככל שיעבור הזמן.
בלום כתב בשנת 2019: כאשר הצרכנים עומדים בפני בחירה – יהלומים מצד אחד, ויהלומי מעבדה מצד שני – מה שבסופו של דבר משנה להם זה המחיר. התעשייה, לדבריו, חייבת "להתאחד סביב קמפיין שידגיש ככל הניתן את הנדירות של יהלומים, והדרך הטובה ביותר לבטא את הטיעון הנוגע לנדירות הזו היא להתמקד בסוגיה של מחיר המכירה מחדש". במילים אחרות, ניתן לייצר שפע של יהלומי מעבדה, ומחירם לעולם לא יישמר. יהלומי מעבדה, לדבריו, לא ישמרו על ערכם. יהלומים טבעיים, לעומת זאת, כן.
מילות סיום
לרוע המזל, הצרכנים לא ירוצו לארכיונים כדי לבדוק מה נאמר לפני חצי עשור או יותר. דאגתם מתרכזת ביהלומים שרכשו בזמנו – הערך, או חוסר הערך שלהם כיום.
כרגיל, תעשיית היהלומים ניצבת בפני אתגר נוסף – איך להסביר את זה, ולהחזיר את הלקוחות ליהלומים הטבעיים.
אברהם דיין (Abraham Dayan), פורסם באתר Rough&Polished