יהלומי גלם דרום אפריקה

למה מחירי הגלם יורדים?

מחירי יהלומי הגלם יורדים בעיקר בשל ירידה בביקוש ליהלומים מלוטשים, הסיטונאים והלוטשים מתמקדים בקניית הגלם שהם צריכים ובצמצום הוצאות, והאתגר הגדול של ענף היהלומים הטבעיים, הוא לשמור על הבכורה בתכשיטי נישואין, כך אומר בין היתר אנליסט היהלומים עידן גולן, בריאיון לאתר Rough&Polished. 

מה מצבו הנוכחי של שוק יהלומי הגלם?

שוק יהלומי הגלם מצוי כעת בהאטה מחזורית אופיינית. היצרנים בררנים ברכישות שלהם. כרגיל בתקופה זו של השנה, היצרנים מתמקדים במתן מענה לביקוש בשווקי הצרכנות המרכזיים, שמצויים כעת בשיא העונה של מכירות התכשיטים. בסיום עונת החגים, היצרנים יעריכו את הביקוש הצרכני, ויחליטו איך להמשיך. 

 

יהלומי גלם לוקפה
צילום: Lucapa

מה גורם למחירי הגלם לרדת?

זה נובע בעיקר מירידה בביקוש ליהלומים מלוטשים. בשנים האחרונות, לוטשים וסיטונאים התייעלו בכל הנוגע לניהול המלאי והכספים. כיום, הם הרבה יותר ממוקדים בקניית הגלם שהם צריכים, ובליטוש יהלומים שיהיה להם ביקוש, לדעתם. הם לעיתים נדירות מספקים סחורה בממו, או מורידים את מחירי המלוטש כדי להבטיח את המכירה. 

 

מדובר בתהליך יוצא דופן, שמונע על ידי רצון לצמצם הוצאות, בשל העובדה שעלות המימון התייקרה בשנה שעברה, ולכן חברות פועלות לצמצום המלאי. כל זה קורה, כשברקע גוברים החששות בנוגע למצב הכלכלה העולמית. אחת הנקודות המעניינות כאן, היא ההבנה הגוברת שצריך לדעת מהם הביקושים האמיתיים בשוק. מבחינה זו, מחירי יהלומי הגלם לא יורדים, אלא פשוט מותאמים למציאות בשוק, המשקפת את רכישות הצרכנים. 

מהי התחזית שלך למחירי היהלומים במחצית הראשונה של 2023?

בשנת 2021, המחירים והביקושים היו גבוהים באופן יוצא דופן, וזה נמשך לתוך 2022. אולם אז, שווקי הצרכנות נקלעו לירידה במחצית השנייה של 2022. רמות הביקוש בדצמבר יכתיבו את מחירי היהלומים בחודשים הראשונים של 2023.

 

יהלומים מלוטשים יהלומים לבנים
צילום: Bjoern Wylezich / shutterstock.com

לאחר מכן, המחירים ייקבעו על סמך שילוב של ביקוש צרכני, זמינות גלם, ואפשרויות המימון. לאור זאת, ולאור המגמות הנוכחיות בשוק, ניתן לצפות לירידה במחירי היהלומים המלוטשים, במיוחד אם מחירי הגלם ימשיכו להיחלש.

מה יניע את עליית או ירידת המחירים במחצית הראשונה של 2023?

הביקוש הצרכני. הביקוש הוא שמניע את השוק, ואני לא רואה משהו משתנה בטווח הקצר. 

איך מפיקות יהלומי הגלם משווקות את היהלומים שלהן, לאור התחזקות יהלומי המעבדה?

ישנם כמה מודלים. מודל אחד הוא של דה בירס, שמשקיעה רבות בביקוש הצרכני. היא עושה זאת באמצעות סדרה של יוזמות, וכן באמצעות מועצת היהלומים הטבעיים (NDC).

 

חברות בינוניות בגודלן בעיקר תומכות ב-NDC, שנותרה היוזמה העיקרית של תעשיית היהלומים. יש גם את המודל של HB, המשמש את לוקרה (Lucara) למכירת היהלומים הגדולים שלה. זהו מודל מעניין. בעיקרו של דבר, HB מבוסס על שינוי באופן שבו צרכנים ירכשו יהלומים. מקור היהלומים, כמו גם היקף השימוש באנרגיה, התנהלות אתית וממשל תקין, יהיו השיקולים העיקריים של צרכני יהלומים, לפני ביצוע רכישה. הלוגיקה של יהלומים טבעיים, היא שאם פונים נכון לצרכנים, הם מוכנים לשלם פרמיה ולהעדיף את המוצר הטבעי. 

 

diamond factory יהלומי מעבדה
צילום: diamond factory

מה אנשים מחפשים יותר, תכשיטי יהלומים טבעיים או תכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה?

קשה להבין את זה מגוגל טרנדס. אם בוחנים מה נמכר בחנויות, ניכרת עלייה ברורה במכירות של יהלומי מעבדה, ותכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה. אם, למשל, בוחנים רק את המכירות של יהלומים לא משובצים בחנויות תכשיטים באמריקה, עולה כי 12% מהיהלומים הלא משובצים שנמכרו בינואר 2020 היו יהלומי מעבדה. בינואר 2021, נתון זה צמח ל-20% מהיהלומים הלא משובצים שנמכרו. בנובמבר 2022, נתון זה כבר עמד על 40% מהיהלומים הלא משובצים שנמכרו. ארבעה מ-10 יהלומים שנמכרו, היו יהלומי מעבדה.

ציינת בעבר שאנשים פחות מחפשים טבעות אירוסין משובצות יהלומים, לאחר שנגמר קמפיין "יהלום הוא לנצח" של דה בירס. זה עדיין המצב, או שהוא השתנה? ואם המצב השתנה, מה הוביל לשינוי? 

קמפיין "יהלום הוא לנצח" היה הצלחה חשובה ביותר. בלי קמפיין עקבי ומתמשך, קשה למכור מוצר. בשנים שעברו, ראינו כמה יוזמות. רבות מהם נועדו לחזק את הביקוש לתכשיטי יהלומים לרגל נישואין. המדד החשוב הוא מה קורה בחנויות, ושם רואים שהציבור האמריקאי עדיין אוהב מאוד יהלומים. באופן עקבי למדי, כ-85.5% מטבעות האירוסין משובצות ביהלומים. נרשמות כאן קצת תנודות, אבל לא יותר מדי.

 

האופציות השנייה והשלישית במידת הפופולריות, הן טבעות אירוסין משובצות באבני ספיר ואבני אמרלד, עם 1% מכלל המכירות לכל אחת מהאבנים.

 

במפתיע, הבחירה השנייה בפופולריות שלה, היא טבעת אירוסין שאינה משובצת באבן יקרה כלשהי, עם כ-8.5% מהמכירות.

 

טבעת יהלום אירוסין נישואין
צילום: wavebreakmedia / shutterstock.com

האתגר הגדול ביותר בענף היהלומים הטבעיים הוא לא שצרכנים ימשיכו לרצות תכשיטי נישואין משובצים ביהלומים. האתגר הוא שהצרכנים ימשיכו לרצות יהלומים טבעיים, שישובצו בתכשיטי הנישואין. זה כנראה האתגר הגדול והחשוב ביותר שעמו התעשייה מתמודדת כיום.

 

מתיו ניאונגווה (Mathew Nyaungwa), פורסם באתר Rough&Polished

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן