טכנולוגיית בלוקצ'יין

בדרך לתפיסה ציבורית חדשה של יהלומים

לתעשיית היהלומים יש מוניטין של הסתגלות איטית לשינויים וטכנולוגיות חדשות, אך בימינו מורגשים יותר ויותר חידושים משמעותיים בשרשרת האספקה. ענף היהלומים כיום מתקדם מאי פעם, והתעשייה מאמצת שורה של חידושים – החל מטכניקות וטכנולוגיות כרייה ידידותיות יותר לסביבה, ועד פתרונות דיגיטליים יעילים יותר לביצוע מכירות, ייצור ודירוג אוטומטיים, שדרוג המסחר האלקטרוני, וחידושים שונים בערוץ המכירות הקמעונאי.

 

עם זאת, יוזמה אחת מתבלטת אולי כחשובה ביותר: יכולת מעקב אחר יהלומים, מהמכרה עד השוק.

 

בלוקצ'יין תשלום מטבע דיגיטלי
צילום: whiteMocca / shutterstock.com

אם התעשייה תוכל למסור לצרכני-הקצה את מקור היהלומים, זה יפתור כמעט את כל האתגרים שניצבו בפניה בשנים האחרונות. זיהוי מקור היהלום, מבטיח לצרכן כי מדובר ביהלום טבעי, אמיתי, שאינו יהלום מריבה. לידיעת מקור היהלום יש גם צד שיווקי, בימים שבהם צרכנים רוצים להביע ייחודיות, ורוצים לספר סיפור על הדברים המיוחדים ביותר שבבעלותם.

 

למשל, ייתכן שהיהלום מגיע ממדינה שיש למקבל או מקבלת המתנה קשר מיוחד אליה – למשל קנדה, רוסיה, דרום אפריקה, בוצוואנה או אוסטרליה, או שיש להם קשר משפחתי לאחת המדינות הללו. או למשל זוג שטייל או נפש באחת המדינות הללו לפני שהתחתן, ולכן מייחס לכך משמעות מיוחדת.

 

טיפאני ושות' (Tiffany & Co) הייתה חברת התכשיטים הגדולה הראשונה שסיפקה "מידע גיאוגרפי על הסורסינג" של היהלומים שלה. בשנת 2019, טיפאני'ס החלה לספק לצרכנים מידע על המקור של כל יהלום במשקל 0.18 קרט ומעלה – וכעת מספקת ללקוחותיה גם את כל הפרטים על תהליך הייצור. עם זאת, האינטגרציה האנכית של טיפאני'ס – הכוללת חברות-בת לרכישת גלם ולייצור יהלומים – מאפשרת לה לעקוב אחר היהלומים, יותר מאשר לגופים בתעשייה שאין להם שרשרת אספקה פנימית.

 

טיפאני סין תכשיטים יהלומים
צילום: איריס הורטמן

כאן נכנסים לפעולה המאמצים המשותפים בשרשרת אספקת היהלומים – ומדובר במאמצים רחבים, המתקדמים במהירות. בחודשים האחרונים, שתי חברות הכרייה המובילות בתעשייה, דה בירס (De Beers) ואלרוסה (Alrosa), הודיעו על יוזמות בתחום מעקב היהלומים. בחודש יולי, אלרוסה הודיעה כי פיתחה טכנולוגיה "לא פולשנית" לסימון בלייזר, אשר "לא ניתן להרוס או למחוק בליטוש". הנהלת אלרוסה מסרה כי הטכנולוגיה "מאפשרת לזהות אבן חן יקרה ב-100% דיוק", בין אם מדובר ביהלום גלם או ביהלום מלוטש.

 

בחודש אוגוסט, דה בירס דיווחה על פיתוח תכנית "מקור מהימן" חדשה, בשם De Beers Code of Origin ("קוד המקור של דה בירס"), אשר תוכיח לצרכנים כי היהלום הופק במכרה של דה בירס. חשוב לציין כי היוזמה תכלול את כל היהלומים של דה בירס, ולא רק את היהלומים הממותגים תחת דה בירס.

 

באמצע הערוץ, חברת טכנולוגיות היהלומים שרין (Sarine) ממשיכה לקדם את יוזמת Diamond Journey ("מסע היהלום") שלה, המתבססת על מערכת מיפוי התכלילים הקניינית של החברה, וכן בנתונים נוספים, על מנת לתת מספר זיהוי לכל יהלום, ולעקוב אחר המסלול שלו בשרשרת האספקה, באמצעות "מערכת מוגנת מבוססת ענן".

 

שרין טכנולוגיות יהלומים ישראל
צילום: Sarine Technologies

גם חברת הטכנולוגיה Everledger מלונדון, מפתחת טכנולוגיית מעקב בבלוקצ'יין, המקבצת תמונות וסרטונים של מוצרי יוקרה – כולל יין יוקרתי, אמנות יפה ויהלומים – העוברים בשרשרת האספקה, כדי לאמת את המקור והאותנטיות שלהם. קמעונאים הגולשים בפלטפורמה של Everledger יכולים לסמן אפשרות של "מקור מוכר", ולראות רק מוצרים שעונים לקריטריון הזה, כשהם בוחרים סחורה לחנויות.

 

בקצב הנוכחי, תוך כמה שנים רוב היהלומים הטבעיים – לפחות בגדלי סוליטר – יישאו מידע לזיהוי מקורם (באמצעות תעודות דירוג או כלים אחרים). התקדמות כזו בשקיפות של שרשרת האספקה עשויה לציין שינוי מונומנטלי באופן שבו יהלומים נתפסים, לא רק על ידי צרכנים אלא גם על ידי החברה בכללותה. בנוסף, התוצאה עשויה להיות אכיפה עצמית של התעשייה, לאור העובדה שצרכנים מתגמלים באופן ספציפי חברות שפועלות בהתאם לערכים הקפדניים שלהם, ובתקווה ימריצו אפילו יותר שחקנים בתעשייה לאמץ נהלים עסקיים איכותיים יותר.

 

מאת פול זימנסקי

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן