Ehud Laniado

השקעה ביהלומים: פוטנציאל מסחרר

אחד הרגעים המספקים ביותר בקריירה שלי עד היום, היה אותו לילה בנובמבר 2015, שבו הייתה לי הזכות למכור את "הירח הכחול" (Blue Moon), יהלום כחול במשקל 12.03 קרט, בבית המכירות הפומביות סותבי'ס (Sotheby’s) בז'נבה, תמורת 48.5 מיליון דולר. היהלום עדיין אוחז בשיא המחיר ששולם אי פעם לקרט יהלומים במכירה פומבית – 4.1 מיליון דולר לקרט. דקות לאחר מכירת היהלום, נודע כי הקונה יעניק שם חדש ליהלום שצבעו כצבע האוקיאנוס – "הירח הכחול של ג'וזפין" (Blue Moon of Josephine), לכבוד בתו בת השבע. ואם זו לא השקעה לעתיד, אני לא יודע מה כן.

 

בשנים האחרונות, הבחנתי בעלייה במספרם של אנשים עשירים שרואים ביהלומים נכסי השקעה ראויים. אך משקיעים פוטנציאליים רבים ביהלומים טרם הבינו עד כמה הם נדירים וכיצד הם מתומחרים, וזה עלול להרחיק אותם.

 

התחלתי את הקריירה שלי בענף היהלומים בשנות ה-20 לחיי, ועבדתי במשך 40 שנה ברפובליקה המרכז-אפריקאית (CAR), שבה קניתי יהלומי גלם מבודדים הכורים יהלומים מהקרקע, בשעה שחייתי עם משפחתי הצעירה בלב הג'ונגל. מההתחלה, הוקסמתי מהניסיון לנבא מה יהיה מחירו של יהלום הגלם לאחר ליטוש אופטימאלי. לאחר שהחברה שלי, Cora International, רכשה את "הירח הכחול" ממכרה קולינן (Cullinan) בדרום אפריקה ב-2014, יישמתי את מומחיותי בנושא. אני ואנשיי הקדשנו חמישה חודשים להערכת היהלום הכחול, ופיתחנו אולי 30 מודלים לחיתוך וליטוש היהלום, כדי להפיק את המקסימום מגודלו וניקיונו, בדרך להשגת הפתרון המושלם. הזכות ללטש יהלום כחול פנסי ויויד IF במשקל 12 קרט נדירה כמו יהלום "הירח הכחול" עצמו. הצגנו את היהלום במוזיאון ההיסטוריה הטבעית בלוס אנג'לס, לפני שהנחנו אותו על דוכן המכירות של סותבי'ס.

 

אני חייב את הצלחתי בעסקים לתעשיית היהלומים, ומאמין כי יהלומים אינם רק פלא עליון של הטבע, אלא גם נכס חלופי ובר-קיימא לטווח ארוך. הייתי מרחיק לכת ואומר כי אחרי שהציבור יבין לחלוטין את ערכם של יהלומים, עד כמה באמת הם נדירים, וכיצד הם מתומחרים ונמכרים, הבעלים של "הירח הכחול של ג'וזפין" – או שמא עליי לומר אביה של הבעלים – יבין כמה מעט שילם עבור היהלום. אחרי הכל, אותו יהלום נקנה במחיר של יצירה זולה של פיקאסו. ההבדל בין עולם היהלומים לעולם האמנות – שבו אנו רואים אנשים שמשלמים 300 מיליון דולר עבור ציור של גוגן ויותר מ-250 מיליון דולר עבור ציור של סזאן – הוא שאספני אמנות יודעים שימצאו קונה אם יבקשו למכור פריט מחדש. אני מאמין שכאשר אנשים יעריכו את יתרונות ההשקעה ביהלומים, "הירח הכחול" יימכר מחדש תמורת 200 מיליון דולר.

 

יהלומים הם אוצר טבע, אך מעבר לכך, הם נדירים ביותר, ובכך אטרקטיביים ביותר למשקיעים. על פי קרן המחקר של יהלומים צבעוניים (FCRF), המחיר של יהלומים צהובים, ורודים וכחולים נדירים עלה ב-387% בין השנים 2005 ו-2017. אך אפילו יהלום Flawless בצבע D שמשקלו 1 קרט הוא נדיר בטבע.
לטבע לוקח מיליוני שנים לייצר יהלום. מעמקי כדור הארץ דומים לכספת בלתי חדירה שמאחסנת יהלומי גלם. ההסתברות האפסית שהטבע יפיק לאטו במשך מיליוני שנים יהלום, שעשוי לעלות לפני הקרקע או לא, שעשוי להתגלות או לא, שעשוי להיות בצבע מושלם או לא, שעשוי להיות נטול תכלילים או לא, היא כה נמוכה, עד כי שילוב הגורמים הללו יזניק לשמיים את המחיר של אבנים כה נדירות. מתוך 127 מיליון קרט יהלומי גלם, שהם כ-25,400 ק"ג שנכרו במהלך 2015, רק 1.8 מיליון קרט ענו להגדרה של נכס לשימור עושר, כלומר בעלי צבע H ומעלה ודרגת ניקיון VS ומעלה. מדובר ב-356 ק"ג בלבד בשנה שלמה.

 

הביקוש ליהלומים צפוי לעלות על ההיצע בשנים הקרובות, מאחר שמכרות יהלומים רבים מתקרבים לסוף תוחלת החיים שלהם, וחברות כרייה גלובליות השקיעו מיליארדי דולרים במטרה לגלות מקורות חדשים ליהלומים, בהצלחה מועטה יחסית.

 

האמת המצערת והידועה היא כי מי שקונה יהלומים בחנות תכשיטים עומד לאבד חלק גדול מערך המכירה שלהם ברגע שיגהץ את כרטיס האשראי. אני מאמין כי האופן שבו צרכנים קונים כיום יהלומים צריך להשתנות.

 

אופן התמחור של יהלומים עדיין אפוף מסתורין כלשהו. רוב האנשים מבינים את ה-4C's – צבע, ליטוש, ניקיון ומשקל בקרט – הקובעים את מחיר היהלום. אך העובדה היא כי שני יהלומים המשתייכים לאותה קטגוריה לפי ה-4C's עשויים לשאת תג מחיר יקר או זול בכ-20% זה מזה, בשל אלפי ניואנסים קטנים, שמוכרים בתעשייה כחריגות (irregularities). לדוגמא, מיקום הפגם ביהלום, והנראות שלו כשהוא משובץ בטבעת.

 

לכן, אני מייעץ לצרכנים מביני דבר לרכוש יהלומים ישירות מיצרנים בעלי מוניטין, שעליהם יוכלו לקרוא אונליין. בנוסף, רתמתי את 40 שנות המומחיות שצברתי בתיעוד מחירי יהלומים, וסוכנות הייעוץ שלי לתמחור יהלומים, מרקורי (Mercury), החלה לפרסם מחירון חודשי מקיף אונליין – הכולל אלפי קטגוריות יהלומים שונות, וכן הנחות ופרמיות בהתאם ל-500 חריגות שונות – המאפשר לכל אחד לקנות ולמכור יהלומים בביטחון במחיר השוק המדויק ביותר. מחירון היהלומים מרקורי עובר באופן קבוע הערכה של אחת מה"ביג-פור" [ארבעת משרדי ראיית החשבון הבינלאומיים הגדולים ביותר], וזמין להורדה בחינם בחשבון האינסטגרם שלי שכתובתו @ehudaryelaniado.

 

ידע הוא קריטי, ומשקיעים עתידיים צריכים תמיד להתייעץ עם מומחה יהלומים, אבל אני מאמין שיגיע היום שבו יהלומים ייתפסו במידה רבה כמו אמנות בימינו – הן בזכות יופיים עוצר הנשימה, והן בזכות פוטנציאל שימור העושר שלהם.

 

כותב המאמר: אהוד לניאדו. לקריאת המאמר המקורי (באנגלית) לחצו כאן

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן