טכנולוגיית בלוקצ'יין

טכנולוגיית בלוקצ'יין: בדרך למהפכה בענף היהלומים?

טכנולוגיית בלוקצ'יין היא אחד הנושאים החמים בעולם העסקים והטכנולוגיה בשנה האחרונה. בקצרה, בלוקצ'יין מאפשרת להחליף מידע ולבצע עסקאות מאובטחות באינטרנט ללא תיווך של גורם מרכזי, אלא באמצעות בלוקים מוצפנים של מידע, המשותפים מעמית-לעמית. השימוש העיקרי והמוכר ביותר בטכנולוגיית בלוקצ'יין הוא המטבע הדיגיטלי ביטקוין, אך בחודשים ובשנים הקרובות, שורה ארוכה של יישומים ועסקאות צפויים להתבסס על התפיסה הטכנולוגית המהפכנית.

 

מהפכת הבלוקצ'יין לא צפויה לפסוח על ענף היהלומים. מנכ"ל דה בירס (De Beers), ברוס קליבר (Bruce Cleaver), עדכן לאחרונה כי החברה משקיעה בטכנולוגיה החדשנית, המאפשרת בין היתר מעקב ראשון מסוגו אחר מסלול היהלום, מתוך מטרה לחזק את אמון הצרכן והאמון בעולם המסחר.

 

מנכ"ל דה בירס, ברוס קליבר
צילום:De Beers Group

 

בפתיחת דבריו, קליבר מסביר כי יהלומים חייבים לשמור על ערכם, ואמון במוצר הוא תנאי לכך. "שחקנים בתעשייה מצפים לסביבת מסחר שבה ניתן לקנות, למכור או לשלוח סחורה באופן יותר אמין ופחות יקר. קמעונאים מצפים לכלים ולמידע הדרושים לטובת מעקב אחר מסלולו הייחודי של יהלום. והגופים המלווים לתעשייה מצפים לשקיפות רבה יותר מצד הלווים", מציין קליבר. "בדיוק בשלב שבו הציפיות המשתנות הללו משתלבות כדי לעצב את עתידנו, מתחזקת טכנולוגיה חדשה, שיכולה לאפשר לתעשיית היהלומים להגיב בדרכים שבעבר לא ניתן היה אפילו לדמיין".

 

תיעוד עסקאות קבוע ומוגן מזיופים

 

מנכ"ל ענקית היהלומים מסביר כי ההשקעה בפלטפורמה החדשה נועדה לספק תיעוד יחיד ובלתי ניתן לשינוי, שיעקוב אחר מסלולו של כל יהלום לאורך שרשרת הערך. "פלטפורמת המעקב הזו מתבססת על טכנולוגיית בלוקצ'יין, המאפשרת רישום דיגיטלי מאובטח ביותר, שיוצר תיעוד קבוע ומוגן מזיופים של עסקאות – ובמקרה זה, של מסלול היהלום לאורך שרשרת הערך".

 

"בטכנולוגיית בלוקצ'יין, כל אירוע או עסקה נרשמים במאגר נתונים המגובה על ידי טכנולוגיית אבטחת מידע מתקדמת. שרשרת זו מתעדת את הפעילויות שבוצעו, הסדר שבו אירעו, בין מי למי נרשמו, ומה הן כללו", הסביר קליבר. לדבריו, החלק הייחודי ביותר במערכת הוא שהיא מסוגלת לאמת פעילות בשרשרת, מבלי לחשוף פרטים רגישים בפני הקהילה הרחבה יותר, מה שמאפשר למשתתפים להיות בטוחים כי העסקה בוצעה, ובמקביל לדעת כי המידע הרגיש ביותר נשאר בינם לבין הצד השני בעסקה.

 

רמות חסרות תקדים של אמון וביטחון

 

לאחר ביסוס הטכנולוגיה, בלוקצ'יין תפעל כפלטפורמה משותפת שמאפשרת לבנות טווח של פתרונות, כמו הקשר בין סמארטפון ואפליקציות – על גבי הבסיס, יוכלו המשתמשים במערכת לבנות אפליקציות למגוון שימושים, כגון פלטפורמת מסחר, ביטוח פיננסי, פתרונות ללקוח ועוד.

 

יהלומי גלם דה בירס
צילום:דה בירס

 

"כפלטפורמת המעקב הראשונה אחר כל שרשרת הערך של יהלומים, הפתרון שאנחנו מפתחים נועד לספק רמות חסרות תקדים של אמון וביטחון לכל בעלי העניין", ציין קליבר, שגם פירט מהם החזון והעקרונות המנחים של העבודה:

 

•    פרטיות של מידע רגיש לכל משתמש בבלוקצ'יין, לצד שקיפות של מידע רלוונטי.

 

•    תיעוד בלתי ניתן לשינוי של מסע היהלום, המאפשר לעקוב אחר מסעו המדויק של היהלום.

 

•    אמון בין חברי התעשייה, בזכות רישום שאינו ניתן לשינוי של עסקאות, בכל הרמות של שרשרת הערך.

 

•    פתיחות ועצמאות: האמון ביהלום הבודד ייבנה בזכות אמון בכלל היהלומים, והמעקב יהיה זמין לכל חברי התעשייה.

 

•    שיתוף פעולה: הפיתוח יתבצע תוך דיאלוג עם גורמים מרכזיים בתעשייה.

 

•    אבטחת נתונים והגנה על מידע רגיש הן בעלות חשיבות קריטית.

 

והכי חשוב, לדברי קליבר – פלטפורמת המעקב תהיה אינקלוסיבית, ותעמוד לרשות כל החברים הרשומים בתעשיית היהלומים, כך שתיטיב עם כל מי שרוצה למכור או לקנות יהלומים באופן אמין.

 

קליבר ציין כי הטכנולוגיה עדיין מצויה בשלבי פיתוח, וכי נותרה עוד עבודה עד להשקת הפלטפורמה. בחודשים הקרובים, דה בירס צפויה להמשיך ולעבוד מקרוב עם גורמים מובילים בתעשייה, ולעדכן בנוגע לקצב ההתקדמות. לבינתיים, הניחה החברה את החזון לעתיד, הכולל כלים חדשניים שנועדו לחזק את האמון בתעשיית היהלומים.

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן