אלי איזקוב נשיא ה WDC נואם במליאה

נשיא ה-WDC: "תהליך קימברלי יכול היה לקרוס ב-2010, אך יצא מחוזק"

שנת 2010 היתה יכולה להיות השנה שבה תהליך קימברלי החל "להראות סימני קריסה", אך תחת זאת הוא יצא מחוזק – כך אמר יו"ר מועצת היהלומים העולמית (WDC) אלי איזקוב (Eli Izhakoff), בפתח הכינוס השנתי של תהליך קימברלי, שנערך בירושלים.

 

איזקוב הרעיף שבחים על כישורי המנהיגות של בועז הירש, יו"ר תהליך קימברלי. עם זאת, ציין איזקוב כי את האתגרים הישנים שעמדו בפני התהליך, החליפו אתגרים חדשים. אך הדגיש כי תהליך קימברלי הינו "האמצעי היעיל ביותר… לשמירה על אמינותו של הסחר ביהלומים", ובעשותו כן, הוא מבטיח שאזרחי המדינות מפיקות היהלומים ברחבי העולם יוכלו להיות המוטבים של המשאבים של מדינותיהם.

 

איזקוב ציין כי השם "תהליך קימברלי" לא נבחר באופן אקראי. מן ההתחלה היה זה ברור שהמשימה תדרוש "אסטרטגיה גמישה", בהתחשב בעובדה שהמצב על אדמת סיירה לאון אינו זהה למצב השורר באנגולה.
"תמיד הבנו שתהליך קימברלי אינו 'סם נגד' קסום, שברגע שייושם ינטרל את כל האיומים לצמיתות", הסביר איזקוב. "תהליך קימברלי, כשמו כן הוא – תהליך. שאחת לתקופה יש לשדרג ולכייל אותו מחדש על מנת לשמור על האפקטיביות שלו. זו הסיבה שאנו נמצאים כאן היום", אמר.

 

עם זאת, הדגיש איזקוב, כי למרות גמישותו וסתגלנותו של תהליך קימברלי, העיקרון העומד בבסיסו לא ישתנה לעולם. "על מנת להצליח, תהליך קימברלי חייב להיות מערכת כוללנית. הסיבה שהוא עובד היא שכל החברות בו מכירות בכך שעדיף להן להישאר חלק מהתהליך מאשר לפרוש ממנו".

 

איזקוף הזהיר כי אם תהליך קימברלי ינטוש אי פעם את העיקרון הכוללני שלו, הוא יהפך בסופו של דבר ללא אפקטיבי ולחסר תועלת. הכוללנות, לדבריו, היא הגורם שהחזיק את כל החברות מסביב לשולחן בפגישה של מועצת היהלומים העולמית ביולי. "פשרה והסכמה היו התוצאות היחידות המתקבלות על הדעת", אמר.

 

איזקוב התייחס גם לסוגיות פוליטיות ואמר כי יש מי שרואים במצב בשדות היהלומים בזימבבואה כהוכחה ל"אי יכולתו" של תהליך קימברלי לפעול ביעילות באקלים הגיאו-פוליטי של שנת 2010. על כך אמר איזקוב כי החלטתה של זימבבואה להישאר חברה בתהליךל קימברלי מנע ממנה להוציא לשוק יהלומים ללא תעודות של תהליך קימברלי. "זימבבואה שעתה לתנאי של מכירת שני מקבצים מפוקחים היטב של יהלומים, שניהם אושרו בידי ועדת בדיקה מטעם תהליך קימברלי".

 

"אני חושב שזה די ברור שתהליך קימברלי אינו 'נטול שיניים'", אמר איזקוב לנוכחים בכינוס, והוסיף כי לצד העובדה שהוכיח את יעילותו, לו היה תהליך קימברלי יוצר ניכור בינו ובין זימבבואה "התוצאה היתה שונה בתכלית".

בנושא זימבבואה, קיבל איזקוב בברכה את יו"ר המשלחת מטעמה לכנס קימברלי, מר א. קפנדל פאייה (A. Kpandel Fayia) וצוותו. נשיא מועצת היהלומים העולמית ציין גם את ההקלה שחש לאור החלטתה של ממשלת זימבובאה בשבוע שעבר, לבטל את התביעות כנגד פעיל זכויות האדם פאראי מוגוו (Farai Maguwu). איזקוב אף הודה לכל מי שפעל למען שחרורו של מוגוו, ואמר כי הוא מקווה שתהליך קימברלי יוכל להגיע ל"הסדר קבוע ובר-קיימא" בנוגע למחוז היהלומים מרנגה שבזימבבואה.

 

תהליך קימברלי לא מוותר על אזורים בעייתיים, הצהיר איזקוב, מפני שאם היה עושה כך זה היה פוגע במטרתו. אפילו במקרה של חרם על יצוא יהלומים ממדינה מסויימת, הוא הסביר, זה נעשה עד כמה שניתן בהסכמה עם הממשלה, על מנת לשמור על כמה שיותר מדינות כחלק מהתהליך.

 

אך העובדה שתהליך קימברלי מכוון לכלול כמה שיותר מדינות, אין משמעותה כי "אנו גמישים כשזה מגיע לזכויות אדם. תהליך קימברלי תמיד נגע לזכויות אדם", הדגיש. רבים מהארגונים והתאגידים המובילים בתעשיית היהלומים הוסיפו לאמנת האחריות החברתית התאגידית שלהם סעיף הנוגע לזכויות אדם.

 

איזקוב הדגיש את החשיבות שמועצת היהלומים העולמית מייחסת לזכויות אדם, ואמר כי יש לאפשר לחברים בתהליך לדווח על הפרות של החוק הבינלאומי בנושא. בנוסף, ציין כי יש לפשט את התהליך כדי לסייע לו לפעול בדרך יעילה יותר. מעבר לכך, אמר, תהליך קימברלי צריך להעסיק צוות מקצועי שיטפל בנושאים השוטפים. שלישית, אמר איזקוב, תהליך קימברלי צריך לבצע רפורמה בחוקיו הנוגעים לדיווחים פנימיים, על מנת להשיג שקיפות מלאה. "פתיחות, אני מזכיר לכם, מובילה לכוללנות".

 

"תהליך קימברלי הוא מערכת ראויה לציון", סיכם איזקוב. "הוא הביא לשולחן אחד קבוצת אנשים ואינטרסים שבאופן רגיל לא מתכנסים במקום אחד. תהליך קימברלי עובד, למרות הרקע והפרספקטיבות השונות שלנו, מפני שכולנו מסכימים כי יהלומים הם מקור טבעי שצריך להביא תועלת לכל בעלי העניין. בין אם מדובר בחברים בקהילות שבסביבתן נכרים ומעובדים יהלומים, ובין אם בחברים בקהילות שמניעות את העסקים. אנחנו לא מתייחסים בפטרונות זה לזה, אנחנו מכירים בשוני בינינו. אנו מציבים מטרות הוגנות וברות-השגה שניתן להגיע אליהן יחד".

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן