lecture1

בשורה חדשה מיום עיון ׳השילוב המנצח יהלומן ותכשיטן׳: הסדר מע"מ לתייר גם בבורסת היהלומים

הבשורה שיצאה מיום העיון "השילוב המנצח יהלומן ותכשיטן״ היא, כי הושג הסדר מע"מ לתייר גם לחברות הממוקמות בבורסת היהלומים.

 

בנוסף כלל יום העיון שנערך אתמול (ד') בבורסה לאבני חן, עיסוק בנושאי ניהול ספרים, מכס ומיסוי, תקני זהב, כלי הסיוע שמעמידה הממשלה ליהלומנים ותכשיטינים, ובנושא שילוח תכשיטים.

 

את יום העיון פתח המפקח על היהלומים, שמואל מרדכי שאמר: "השתתפות יהלומנים בעיצוב וייצור תכשיטים היא דרך להעמיק את שרשרת הייצור ולהגיע לרמת ריווחיות גבוהה יותר. שיתוף פעולה בין יהלומנים, מעצבי תכשיטים, צורפים, יצרני תכשיטים ועוד היא מצב בו כולם מנצחים וכולם מרווחים. הבשורה לגבי החזר מע"מ לתייר היא בשורה טובה ליהלומנים העוסקים במכירת תכשיטים מתוך בנייני הבורסה״.

 

רחל בצלאל
צילום:קובי פוקס

 

 

ראשת ענף התכשיטים במנהל היהלומים, רחל בצלאל הסבירה על ההסדר ואמרה: "עד כה לא עמדו בנייני הבורסה בקריטריונים להגשת בקשה להסדר מע"מ. שיחות שניהלנו עם משרד התיירות הביאו להחרגה של בנייני הבורסה ומעתה גם יהלומנים המוכרים תכשיטים מתוך בנייני הבורסה יורשו, לאחר הגשת בקשה, לקבל החזר מע"מ לתייר. הבורסה מצידה תדאג לפרסם זאת, על פי ההסכם שהושג עם משרד התיירות״.

 

בנוסף הודיעה בצלאל כי מנהל היהלומים פותח תחרות לעיצוב תכשיטים, תחרות נושאת פרסים, מתוך מטרה לקדם ולעודד את ייצור התכשיטים בישראל. קריטריונים להשתתפות בתחרות יפורסמו בהמשך.

בת שבע מן
צילום:קובי פוקס

בהמשך יום העיון הרצתה רואת החשבון בת שבע מן, על ניהול תיקים נפרדים ליהלומים ותכשיטים "מאחר וחישוב המס לעסק יהלומים ולעסק תכשיטים שונה אחד מהשני רצוי לנהל שני תיקים לכל עסק בנפרד" ציינה מן. בנוסף עסקה הרצאתה ביתרונות ובחסרונות של ניהול עסק תכשיטים כעצמאי או כחברה, החזרי מע"מ ועוד.

 

מנכ"ל חברת תמורה, איציק כבביה, עסק בדבריו בהסכמי סחר בין ישראל למדינות אחרות וביתרונות והחסרונות לייצא למדינות שיש איתם הסכמי סחר. עוד עסק בסוגי היצוא ובכללים של כל אחד מסוגי יצוא אלו: יצוא מוחלט, יצוא זמני ויצוא מוחזר. "יש להכיר את נושא סיווג המוצרים וקטלוג התכשיטים ע"י המכס מאחר ובכל מדינה ומדינה תעריף המכס שונה". אמר כבביה. "יש להקפיד כי לתכשיט יש תעודת מקור שצריכה לעמוד בכללי מוצר מקורי״.

 

אופיר ארנון
צילום: קובי פוקס

 

 

ראש ענף מתכות יקרות במכון התקנים, אופיר ארנון, תיאר את סימוני הזהב של מכון התקנים ואת הסימון הבינלאומי. "אסור לשווק בישראל תכשיטים ללא סימון לזהב בתכשיט, זו עבירה פלילית" אמר ארנון. "בדיקת תכשיטים במכון התקנים הישראלי וסימונם, מקצרת את התהליכים בכל הקשור לייצוא למדינות יעד." ארנון תיאר את התהליך של יבוא תכשיטים וחלקו של מכון התקנים בתהליך. "חשוב לשים לב כי אם התכשיטים הנבדקים לא מתאימים בטוהר הזהב למוצהר עליהם, דרגת טוהר הזהב בתכשיט תורד כלפי מטה. כמובן שעומדת אפשרות גם להחזיר את התכשיטים ליצרן בחו"ל״.

 

מנהלת תחום ביקורת המוצר התיירותי ולשכות מידע מינהל תקינה, תפעול ואיכות המוצר התיירותי, רקפת לוי, הסבירה על הסדר מע"מ לתייר שהושג עבור בורסת היהלומים. על מנת לבקש להיות כלול בהסדר יש למלא בקשה מתאימה הנמצאת באתר משרד התיירות.

 

מנהלת תחום ליווי עסקי במעוף – הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, מיה בלנק, הציגה את כלי הסיוע לחברות קטנות ובינוניות, וביניהן חברות תכשיטים ויהלומים. שירותי הסיוע הם רבים ובינהם ייעוץ עסקי מיועצים מהשוק הפרטי במגוון תחומים, ליווי לקבלת מימון ואשראי לעסק והדרכות לעסקים.
מדובר בסיוע משמעותי של משרד הכלכלה והתעשייה לעסקים מתוך מטרה לחזק את מגזר העסקים הקטנים והבינוניים במשק הישראלי.

שלמה פרמוביץ מלכה עמית
צילום:קובי פוקס

 

 

נציג מטעם חברת השילוח מלכה עמית, שלמה פרמוביץ, תיאר את תהליך היצוא ויבוא של תכשיטים. "בניגוד ליהלומים, תהליך השילוח של תכשיטים נעשה בנתב"ג ואורך זמן. ויש להתחשב בכך כשמשלחים תכשיטים, חשוב מאד לכלול בחשבון המכר תיאור מלא של המוצר, כלומר תיאור התכשיט בצורה מדוייקת ולוות את המוצר בתמונה. הכללת תמונה במסמכים מקלה מאד בתהליך", אמר פרמוביץ.

 

ביום העיון נכחו יהלומנים רבים שהיו מעורבים בשאלות והערות לכל אורך ההרצאות.

 

מאת: איריס הורטמן מידענית מכון יהלומים

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן