כתר זהב ופלטינה נזר

היהלום שבכתר

נזר הוא עיטור ראש מפואר, שנחשב עם השנים לתכשיט של בתי מלוכה, ונענד לאירועים מלכותיים על ידי מלכות, נסיכות ונשים רמות-מעלה אחרות.

 

לרגל החתונה המלכותית בבריטניה, שבה נשא ביום שבת הנסיך הארי את השחקנית האמריקאית מייגן מרקל, חזרנו לתכשיט שבעולם כולו תהו אם יעטר את ראש הכלה – ושמחו לגלות שכן. מרקל קיבלה לחתונתה בהשאלה נזר מהמלכה אליזבט השנייה כמו גיסתה קייט מידלטון שגם היא ענדה ביום חתונתה נזר מאוסף תכשיטי המלכה.

 

תכשיט לאירועים מיוחדים

 

שלא במפתיע, הנזר אינו תכשיט לשימוש יומיומי, ואינו נוח במיוחד. מדובר בתכשיט כבד, שצריך לקשור אותו כדי שלא ייפול. מאחר שנועד להרשים, הנזר עשוי ממתכת ומשובץ לרוב ביהלומים ואבני חן, המוסיפים למשקלו.

 

נזרים עוברים לרוב בירושה במשפחות המלוכה, ונענדים בעיקר לאירועים חשובים ומלכותיים. נזרים עוצבו בעבר פעמים רבות על ידי מעצבים מפורסמים, כמו קרטייה, פאברז'ה ואחרים. מאחר שמדובר בתכשיט שכמעט ואינו בשימוש, חלק מהנזרים בעבר פורקו, והיהלומים ואבני החן שלהם שובצו מחדש בתכשיטים שניתן לענוד לעיתים תכופות יותר.

 

עיצובי נזרים מודרניים כוללים בין היתר עיצובים חופשיים של קווים מעוגלים או גיאומטריים, עם או בלי המוטיב המקורי של זרי פרחים או עלים. בסופו של דבר, כל עוד הנזר משובץ בשפע יהלומים ואבני חן, הוא מתבלט כתכשיט נוצץ ומבריק, שמושך את תשומת לב הנוכחים.

 

מקור המנהג

 

בעולם העתיק, היה נהוג להכתיר מנצחים בתחרויות באמצעות ענידת זר עלי דפנה לראשם. כך, למשל, הוענק זר של עלי דפנה למנצחים באולימפיאדות בימי יוון ורומא העתיקה. הנזר תפס מקום חשוב גם בטקסי נישואין, ולראשיהם של נשואים טריים נענדו זרים עלים מענפי עצים, שיחים או פרחים.

 

עם הפיכת השימוש בזהב לנפוץ יותר, יוצרו גם נזרים מהמתכת היקרה. חלק מעיצובי הזהב חיקו את החומרים הטבעיים, למשל בעיצוב עלי זהב בצורת עלי עץ אלון או עץ זית. נזרים אלו היו נפוצים כבר במאה השלישית לפנה"ס, אך זכו לפופולאריות כבר מאות שנים לפני כן.

 

בתקופת הרנסס, הופיע הנזר בציורים, היה עשוי מזהב, ושילב יהלומים, פנינים ואבני חן כגון אמרלד, ספיר ורובי. באותם ציורים, הדמויות שענדו נזרים היו מלכות, נסיכות ונשים רמות מעלה אחרות.

 

וכעת, הצטרפה גם מייגן מרקל לרשימה המכובדת של נסיכות המתחתנות עם נזר, התכשיט המתחייב בכל חתונה מלכותית.

 

מאת איריס הורטמן

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן