טבעת נדירה סנטה קלאוס

מה עשה "סנטה קלאוס" בגינה בעמק יזרעאל?

 

טבעת ברונזה נדירה ומרשימה מימי הביניים, הנושאת את דמותו של ניקולאוס הקדוש הנוצרי – הנחשב כמקור למיתוס "סנטה קלאוס" המחלק מתנות בליל חג המולד – נחשפה במקרה ע"י גנן בעת עבודות גינון במושב היוגב, כך נמסר על ידי רשות העתיקות. מושב היוגב נמצא בעמק יזרעאל, מזרחית לגן לאומי תל מגידו ולאתרים מהתקופה הרומית והביזאנטית בלגיו הסמוכה.

 

התגלית נרשמה ביום חמישי האחרון, כאשר במהלך עבודות גינון במושב קלטו עיניו של הגנן, דקל בן שטרית בן ה-26, טבעת שלמה הנחה בין העשבים. הוא הרים את הטבעת, והבחין שחרוטה עליה דמות אדם. בן שטרית, המתגורר בקיבוץ הזורע, פרסם את תמונת הטבעת בפייסבוק בתקווה לקבל מידע על החפץ המיוחד, וכך נוצר קשר עם שכנו לקיבוץ, ד"ר דרור בן יוסף, ממונה מורשת מחוז צפון ברשות הטבע והגנים, שקישר בין בן שטרית ורשות העתיקות.

 

הטבעת העתיקה, המתוארכת למאות ה-12-15 לספירה, נבדקה ע"י ד"ר יאנה צ'חנוביץ', ארכיאולוגית מומחית לתקופה הביזנטית ברשות העתיקות, שציינה כי "מבחינה ראשונית, נראה שמדובר בניקולס הקדוש האוחז במטה של בישוף – סממן ההיכר המזוהה איתו". ד"ר צ'חנוביץ' הוסיפה כי "לניקולאוס הקדוש יוחסו תכונות של 'עושה הנפלאות' ומתן מתנות בסתר, ובעולם הנוצרי המערבי מיוחס לו מיתוס 'סנטה קלאוס', מחלק המתנות בליל חג המולד".

 

ניר דיסטלפלד, המפקח מהיחידה למניעת שוד ברשות העתיקות אשר אסף את הטבעת מבן שטרית על מנת לצרפה לאוצרות המדינה, ביקש לשבח את התנהגותו הטובה של הגנן בן שטרית. "אנו מודים לבן שטרית על מסירת החפץ העתיק לרשות העתיקות ומעודדים אזרחים לעשות כן. מעשים כאלה מעשירים ומעמיקים את הידע הארכיאולוגי הנצבר על העבר של כולנו. רשות העתיקות תעניק לבן שטרית תעודת הוקרה על אזרחות טובה".

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן