central african republic art 6

הרפובליקה המרכז-אפריקאית מכחישה דיווחים על הברחת יהלומים

דו"ח חדש של גלובל וויטנס (Global Witness), שפורסם בשבוע שעבר, טוען כי מבריחי יהלומים נעזרים בפלטפורמות מדיה חברתית, ובהן וואטסאפ ופייסבוק, כדי להבריח יהלומים מהרפובליקה המרכז-אפריקאית (CAR) לכמה שווקים בינלאומיים. השבוע, שר המכרות של הרפובליקה המרכז-אפריקאית, ליאופולד מבולי פטראן (Léopold Mboli Fatran), דחה את ההאשמות.

 

לדברי פטראן, הדו"ח מבוסס על כמה עדויות בלבד, ולכן אינו מייצג נכונה את פני הדברים. הוא הוסיף כי המדינה מודעת להברחות של יהלומי גלם מחוץ לגבולותיה, וכי הפעילות "הוחמרה בשל השפעות ההשעייה מתהליך קימברלי (KP) בין מאי 2013 למאי 2016, ובהחלט עושה שימוש בטכנולוגיות וברשתות חברתיות חדשות". עם זאת, הוסיף פטראן כי "הממשלה מצהירה כי נרשמת כעת ירידה ברורה בהיקף התופעה, בשל הצעדים האמיצים שננקטו על מנת להבטיח שליטה טובה יותר באזורים הירוקים המוכרים על ידי תהליך קימברלי".

 

במסגרת התחקיר, גלובל וויטנס שלח עובד מטעמו להתחזות לסוחר יהלומים למשך שנה. אותו סוכן סמוי גילה כי "מכרים ומתווכים [ברפובליקה המרכז-אפריקאית] תייגו קונים פוטנציאליים באמצעות פוסטים בפייסבוק, ואז התכתבו באופן פרטי כדי לפתח עמם מערכות יחסים ולדון בעסקאות".

 

ב-2016, תהליך קימברלי קיבל מחדש את הרפובליקה המרכז-אפריקאית לשורותיו, ואפשר לה לחזור ולייצא יהלומים מאזורים מסוימים, כל עוד הם עומדים ב'תקנות למניעת מסחר ביהלומי מריבה'". עם זאת, בגלובל וויטנס טוענים כי המבריחים מצליחים "בקלות" לעקוף את הבדיקות ולהבריח יהלומים מעבר לגבול.

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן