בנייני הבורסה רמת גן 1

יהלומים לנצח? התחרות הגלובלית מכווצת את הענף בישראל

"ענף היהלומים היה במשך אלפי שנים מקור לפרנסה ואמצעי הישרדות של היהודים […] הענף הינו אחד מענפי הייצוא החשובים של מדינת ישראל, האחראי לכ-13% מכלל הייצוא הישראלי, ומקור לפרנסתן של כ-20 אלף משפחות. וזאת – גם בשנים שבהן הענף מתכווץ. והוא מתכווץ. יצוא היהלומים מישראל הסתכם ב-2016 בכ-7.2 מיליארד דולר, לעומת כ-11 מיליארד דולר ב-2011 ועוד יותר מזה בשנה הקודמת", כך כותב נשיא בורסת היהלומים יורם דבש במאמר פרי עטו המתפרסם ב-Ynet.

 

נשיא הבורסה פורס את ההתפתחויות והקשיים שעבר הענף בשנים האחרונות, ובהן הגלובליזציה, העלייה ביוקר המחיה, האינתיפאדות והמשבר הכלכלי העולמי, שגרמו לירידה של 40% בהיקף הפעילות של ענף היהלומים הישראלי בעשור האחרון. בנוסף, מצביע דבש על התחרות הגוברת מכיוון דובאי, בלגיה, הודו וסין; בדובאי, למשל, שיעור המס על מסחר ביהלומים הוא 0, לעומת 24% בישראל, ואילו ממשלות בלגיה והודו מסייעות לענפי היהלומים שלהן, בין היתר על ידי שיפור מדיניות האשראי.

 

יורם דבש נשיא בורסת היהלומים
צילום:IDI

 

דבש לכן קורא לממשלת ישראל לגבש צעדי הקלה לענף, בין היתר מבחינת רגולציה ומיסוי, על מנת לסייע לו לצמוח. נשיא הבורסה מביא כדוגמא את ענף ההייטק הישראלי, שזוכה להשקעות עתק מהמדינה, בין אם ישירות ובין אם במענקים ובהקלות. לדבריו, ענף היהלומים אמנם מעולם לא קיבל שקל מהמדינה, וכל מה שהשיג היה בכוחות עצמו, אולם כעת, בעידן הכלכלה הגלובלית, ממשלת ישראל חייבת להמריץ ולסייע לעולם המסחר, כדי להתמודד ולנצח בתחרות הבינלאומית העזה.

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן