idc 10

אשראי בהיקף מיליארד שקל יוקצה לענף היהלומים הישראלי

הוועדה לבחינת אשראי וצמיחה בענף היהלומים בישראל, שהוקמה בספטמבר 2017, הגישה את המלצותיה לשר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן. המלצתה המרכזית של הוועדה היא העמדת אשראי בערבות המדינה בהיקף של מיליארד שקלים לטובת ענף היהלומים הישראלי, באמצעות מסלול ייעודי לענף בקרן לעסקים קטנים ובינוניים.

 

הוועדה פרסמה שורה של המלצות נוספות: הקמת מעבדה לחדשנות בבורסה בהיקף של 12 מיליון שקל, סיוע לענף היהלומים במימון כנסים בחו"ל, הבאת קניינים לישראל, קידום זירות מסחר מקוונות בינלאומיות בהיקף של 10 מיליון שקל, הקצאת כלי אגף סחר חוץ, כסף חכם ושל״ב לטובת הענף ללא הגבלה בסכום, הנחיה בדבר ״החזר יצוא״ של יהלומים, והמלצה להקמת קרן ״בטוחות״ על ידי הענף כמענה משלים לעסקים קטנים. בנוסף, משרד הכלכלה יסייע בהקמת מפעל לליטוש יהלומים גדולים.

 

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, אמר כי "יישום מסקנות הוועדה, לצד צעדים נוספים, הוא נדרש על רקע המשבר שחווה הענף והשינויים בתעשיית היהלומים העולמית בשנים האחרונות, ונועדו להעניק כלים חדשים להתמודד עם האתגרים בענף ולהקל ברגולציה על מנת להגדיל את היצור והיצוא לעולם".

 

נשיא בורסת היהלומים, יורם דבש, אמר כי "הוועדה והעומדת בראשה, המשנה למנכ״ל נעמה קאופמן פס, עשו עבודה רצינית וטובה ואני מברך על כך שהגיעו למסקנות שיכולות לסייע לענף ולעוסקים בו. נעשה ניסיון רציני להקל ברגולציה המקשה על הענף להתמודד בתחרות בזירה הבינלאומית".

 

דבש הוסיף כי "יישום מסקנות הוועדה בפועל יכול בהחלט לסייע לנו בכל התחומים שחשובים ליהלומנים ושעשויים לאפשר לנו לחזור לצמיחה ולהובלה עולמית: ערבות המדינה לענף; ההשקעה הממשלתית בחממה הטכנולוגית שהבורסה תפתח בעוד שבועיים; הסיוע להקמת המפעל הייחודי לייצור אבנים גדולות שימצב את ישראל המובילה עולמית בתחום; והסיוע בשיווק היהלומים ברחבי העולם. כל אלה צעדים משמעותיים וחשובים ביותר וחשוב לי להודות לשר הכלכלה אלי כהן, למנכ״ל המשרד שי רינסקי ולראש הוועדה, על התגייסותם לקידום ענף היהלומים בתקופה מאתגרת זו".

 

נעמה קאופמן-פס, המשנה למנכ״ל משרד הכלכלה והתעשייה, אמרה כי "הוועדה בחנה את הענף לעומק, ניתחה את פעילותו ותרומתו למשק, התייחסה להיבטים השונים של העוסקים בו והתמקדה בצרכים הממוקדים הנדרשים לקידומו. העבודה נעשתה בשיתוף פעולה מלא עם נשיא הבורסה ליהלומים, מר יורם דבש ונציגי הענף".

 

קאופמן-פס ציינה כי "הוועדה איתרה את החסמים העיקריים בפעילות של העסקים הקטנים בענף ובהמלצותיה מציעה מענה מקיף לצרכיו, הן בהיבטי אשראי, והן בהיבטי קידום חדשנות, שככול הענפים היצרניים נדרש לו במסגרת המהפכה התעשייתית ומעבר לייצור מתקדם. כמו כן, הפן של קידום זירות מסחר מקוונות וקידום כנסים והבאת קניינים בינלאומיים לענף מהווים השלמה בהיבטים אלה. בנוסף, איתרה הועדה מספר אפשרויות להקלה בנטל הרגולטורי על הענף שחלקם כבר טופלו תוך כדי עבודתה של הוועדה וחלקם יטופלו ויתוקנו".

 

"בטוחני, כי מימוש המלצות הוועדה ביחד עם עבודת הענף וראשיו להשלמת התהליכים בכל הקשור לאיסור הלבנת הון, והמעבר לדיווח מלא לרשות המיסים, בהתאם לכללי חשבונאות מקובלים יסייעו לדחוף את הענף קדימה בכל היבט, אשראי ומסחרי, כך שמדינת ישראל תוכל להמשיך ולהוביל בתחום היהלומים בעולם", סיכמה יו"ר הוועדה.

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן