הכנס השלישי בנושא צו איסור הלבנת הון

צו איסור הלבנת הון – כנס בבורסת היהלומים

מימן לשמאל: נשיא בורסת היהלומים יורם דבש, יו"ר מכון היהלומים שמואל שניצר, עו"ד שמואל עיני, נשיא התאחדות תעשייני היהלומים קובי קורן
צילום:יענקל'ה

כנס שלישי בנושא צו איסור הלבנת הון התקיים אתמול (שלישי, 25 באפריל 2017) בבורסת היהלומים. מטרת הכנס הייתה להבהיר לציבור היהלומנים כיצד יש לנהוג ולבצע את החובות המוטלות על יהלומנים על פי צו לאיסור הלבנת הון, חובת זיהוי, דיווח, וניהול רישומים של סוחר אבנים יקרות למניעת הלבנת הון ומימון טרור. את הכנס יזם מכון היהלומים, והשתתפו בו ראשי הענף ויהלומנים רבים.

 

יו"ר מכון היהלומים, שמואל שניצר, פתח ואמר: "התכנסנו כאן כדי להדגיש פעם נוספת את הצורך ליישם את כל הוראות הצו לאיסור הלבנת הון, ככתבן וכלשונן. לצערי, בשעה שרוב היהלומנים בבלגיה ובהודו כבר מבינים ופועלים על פי החוקים הרלוונטיים ומקפידים עליהם, ובשעה שגם חלק גדול מהיהלומנים הישראלים קלטו את רצינות העניין ונוהגים בדיוק כמו שצריך, יש אצלנו עדיין יהלומנים שנוקטים באסטרטגיה של יען וטומנים את הראש בחול. אנו שבים ואומרים שמילוי ההוראות אינו בגדר מותרות. אלו אינן מילים ריקות מתוכן, שאם נתעלם מהן יעברו מהעולם. שיטת ה'סמוך' לא תעבוד כאן".

 

יו"ר מכון היהלומים, שמואל שניצר
צילום:יענקל'ה

"הכנס הזה מתקיים על מנת להבהיר באופן חד משמעי שמי שלא יקיים בדקדקנות רבה את הוראות הצו, לוקח על עצמו סיכונים לא נעימים", הוסיף שניצר. "אנחנו במכון היהלומים עשינו ועושים, ונעשה הכל, כדי לאפשר לכל אחד ואחת מכם להתארגן כמו שצריך. עורך הדין של מכון היהלומים, אביאל אליה, כבר קיים פגישות אישיות עם רבים מכם כדי להסביר את הוראות הצו, והוא ישוב ויעשה זאת עם כל מי שיפנה אליו. אני מפציר בכם – צלצלו ותאמו פגישה, אל תשהו את הטיפול".

 

יו"ר מכון היהלומים הוסיף כי "הביקורת מטעם הפיקוח על היהלומים תגיע, וכאשר היא תגיע כל אחד מכם ירצה לעבור אותה בהצלחה ולא לחשוף עצמו לסנקציות. כדי לעדכן אתכם בנוגע למצב הנוכחי, בקשתי מעורכי הדין המטפלים מטעמנו בנושא, עורך הדין שמואל עיני, שהיה מעורב בכל התהליכים שהיו כרוכים בגיבוש הצו, ועורך הדין אביאל אליה, האמון מטעמנו על יישום הצו ופעולות ההסברה הפרטניות, לשוב ולפרט באוזניכם את הצעדים שיש לנקוט".

 

עו"ד שמואל עיני
צילום:יענקל'ה

עו"ד שמואל עיני, שהציג את הצו בפני היהלומנים, אמר כי "חוק איסור הלבנת הון פועל בארץ וגם בעולם. כל אחד ואחד במדינה כפוף לחוק זה. החוק קובע את הבסיס, והגופים הרלוונטים מוציאים צווים ותקנות כיצד יש לפעול. החוק בנוי כך שהוא למעשה מציב את היהלומנים כשומרי הסף, כדי שהמדינה תדע על עסקאות במזומן. המדינה יוצרת מנגנונים שונים שיעזרו לה לבצע את החוק".

 

עו"ד עיני המשיך ואמר: "עליכם היהלומנים מוטלת חובת זיהוי ודיווח. יש לזכור שחובת הדיווח מתייחסת לעסקאות במזומן בלבד בסכום של עד 50,000 ש"ח במצטבר כל שנה. חובת הזיהוי מתייחסת לזיהוי הלקוחות שלכם. כדי שהצו לאיסור הלבנת הון יחול, צריכים להתקיים ארבעה תנאים: סוחר באבנים יקרות, בעסקה באבנים יקרות, תמורת כספים במזומן, בסכום מצטבר של 50,000 ש"ח בשנה, ובתנאי שהעסקה מתקיימת בישראל. החוק מפרט כל אחד מהתנאים הללו, מיהו סוחר באבנים יקרות, מה הן אבנים יקרות, ויש לשים לב כי החוק לא מבדיל בין יהלומים טבעיים לסינתטיים, אם זהו יהלום בשקית או משובץ בתכשיט. החריג היחיד הוא במקרה שהיהלומים משובצים בכלי עבודה. בנוגע לתנאי כי צריכה להתבצע עסקה באבנים יקרות, החוק מגדיר מהי עסקה – עליה צריכה לשקף בעלות על אבן יקרה. החוק מגדיר מהו לקוח, לקוח בודד, נציג של חברה או תאגיד".

 

עוד הסביר עיני כי "תנאי חשוב נוסף הוא שהעסקה במזומן חייבת להתבצע בישראל. במקרה שהעסקה לא מבוצעת בישראל, או שהועברו כספים במזומן שלא בישראל, העסקה לא נכנסת תחת הגדרת החוק. בנוגע לתנאי התמורה לכספים, רק על עסקאות במזומן חלה חובת דיווח. אין צורך לדווח במקרה שהעסקה נעשית באמצעות העברה בנקאית, צ'ק או המחאה בנקאית. במקרה שנתקלים בעסקה חשודה, יש לדווח לרשות לאיסור הלבנת הון, שהיא בעצם רשות מודיעינית האוספת מידע ממספר גורמים ומצליבה אותם על מנת לזהות עסקאות חשודות כעסקאות להלבנת הון. הצו מפרט כללים לזיהוי עסקה חשודה. יש להדגיש כי הצו לא חל על מתווכים ביהלומים, אלא רק בין סוחרים" .

 

עו"ד אביאל אליה הציג בכנס את הטפסים הנדרשים למילוי ע"י סוחרי היהלומים. "הכנו עבורכם עלון הסבר, ואת הטפסים הנדרשים למילוי על פי הוראות החוק. הטפסים הם בשפה העברית והאנגלית. מי שמעוניין בקובץ אלקטרוני של הטופס מוזמן לפנות אלי. כמו כן, אתם מוזמנים לפנות אלי בכל שאלה ובקשות להסבר".

 

המפקח על היהלומים במשרד הכלכלה, שמואל מרדכי
צילום:יענקל'ה

שמואל מרדכי, המפקח על יהלומים במשרד הכלכלה, ואמון מטעם הממשלה על ביצוע הבדיקות לקיום הצו, אמר כי "בתחילת השבוע הבא, משרד רואה החשבון שנבחר ע"י משרד הכלכלה לביצוע ביקורות, יגיע לבורסת היהלומים לשם קבלת הסברים והדרכה. לאחר יום העצמאות יתחילו לעשות ביקורות במשרדים. המשרדים הראשונים שייבדקו הם דווקא משרדי ראשי הענף, ואח"כ יימשכו הביקורות במשרדים נוספים. במהלך הביקורות יבוצעו הדרכות ויינתנו הסברים. אם לאחר ההדרכות והסברים היה ויימצאו בביקורות נוספות מי שלא יעמדו בתנאים, יחולו עליהם עיצומים כספיים" .

 

את הכנס הנחה המנכ"ל המשותף של בורסת היהלומים ומכון היהלומים, אלי אבידר, שסיים ואמר כי: "לעבוד עם התקנות זה כאב ראש קטן, אבל שדופקים בדלת ובודקים אם עמידתכם בתקנות זה כאב ראש גדול. ודאו שאתם פועלים על פי התקנות החדשות" .

 

כל אחד מהממשתפים בכנס קיבל תיקייה ובה דף מידע והנחיות לביצוע, וכן טופס "הכר את הלקוח – עסקאות באבנים יקרות" בשפה העברית והאנגלית.

 

המעוניינים בהסבר נוסף מוזמנים לפנות לאביאל אליה בטלפון פנימי 25060 או במייל [email protected].

מאת: איריס הורטמן

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן