יהלום יוריקה

יהלומים מפורסמים – יהלום יוריקה

יהלום יוריקה (Eureka) נחשב כיהלום הראשון שנמצא בדרום אפריקה.

 

אתר דה בירס (De Beers) מציין, כי האבן נמצאה בשנת 1866 על-ידי ילדיו של דניאל ג'והנס ג'קובס ג'ייקובס (Daniel Johanes Jacobus Jacobs), חוואי הולנדי, אשר ראה כי זו אבן יפה, אך לא הבין את שוויה.

 

היהלום יצר עניין עם ביקורו של השכן, שאלקה ואן ניקרק (Schalke van Niekerk), בעל ניסיון מסוים בגיאולוגיה. הוא הציע לרכוש את היהלום ממשפחת ג'ייקובס, אך הם סירבו לקבל כסף עבורו. ואן ניקרק לקח את האבן לג'ון רוברט אוריילי (John Robert O’Reilly), שאישר כי זה אכן יהלום. בשנת 1867, ד"ר וויליאם גייבון אתרסטון (William Guybon Atherstone), המינרלוג הראשי בקולוניית הכף, הצהיר כי יוריקה הוא היהלום הראשון שנחשף בדרום אפריקה. אתרסטון ייחס ליהלום – ששקל כ-21.25 קרט או 24 קרט בצורתו הגולמית – ערך של 800 פאונד.

 

העתק של יהלום יוריקה נוצר והוצג בדוכן קולוניית הכף בתערוכת פאריס בשנת 1867, בעוד האבן האמיתית נשלחה למלכה ויקטוריה (Victoria). לבסוף, היהלום נמכר למושל קולוניית הכף, סר פיליפ וודהאוס (Philip Wodehouse), עבור 500 פאונד – אם כי אף לא פאונד בודד הגיע למשפחת ג'ייקובס.

 

בשנת 1870 חזר וודהאוס לבריטניה, ולקח את יהלום יוריקה באמתחתו. האבן הצהובה חומה נחתכה לצורת כרית (cushion) בריליאנט, תהליך שצמצם את משקלה ל-10.73 קרט. במהלך המאה שנים לאחר מכן, היהלום נמכר ונמכר שוב מספר פעמים.

 

בשנת 1967, דה בירס רכשו את היהלום והציגו אותו בדרום אפריקה. יהלום יוריקה נמצא כיום בתצוגה קבועה במוזיאון המכרה בקימברלי (Kimberley).

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן