הריאיון פורסם היום, ולהלן עיקרי הדברים.
ארה"ב עודנה השוק המוביל בביקוש ליהלומים. מנקודת המבט שלך, עד כמה חזק הביקוש כאן כעת?
המצב לא טוב במיוחד בשווקים, אבל אם משווים את שוק תכשיטי היהלומים בארה"ב למקומות אחרים, הוא חזק בהרבה, והתחושה כאן טובה יותר בקרב אנשים שעוסקים ביהלומים.
האם זו תערוכת JCK הטובה ביותר מאז המיתון?
כן, במאה אחוז. אולי לא במספר העסקאות, אך במספר הקשרים. אפשר הפעם ליצור קשרים חזקים. אנשים מפגינים עניין בכמה סוגי סחורה, שלא הפגינו בעבר.
במבט ליתר השנה, מהו לדעתך האתגר העיקרי לקמעונאים בארה"ב?
האתגר הגדול ביותר כיום לצערי הוא יהלומים סינתטיים. תעשיית היהלומים עושה כל שביכולתה כדי למנוע ערבוב של יהלומים טבעיים עם סינתטיים. ויש לנו חוקים מאוד חזקים בנוגע לגילוי נאות. אם היהלום לא טבעי, חובה לציין זאת. כעת הבורסות – הבורסה הישראלית, בורסת בהראט בהודו וכל החברות האחרות (ב-WFDB) – הגיעו להחלטות מאוד נוקשות בנוגע למכירות סינתטיים.
אנחנו אמנם לא יכולים לאסור על ביצוע עסקאות עם יהלומים סינתטיים, אך אם מישהו ייתפס כשהוא מערבב סינתטיים עם יהלומים (טבעיים), הוא ייענש בחומרה רבה. אך הבטחת גילוי נאות היא אתגר גדול.
מה דעתך בנוגע לסלוגן החדש לשיווק יהלומים גנרי של איגוד מפיקות היהלומים (DPA), "אמיתי זה נדיר, אמיתי זה יהלום" ("Real Is Rare. Real Is a Diamond")
הסלוגן טוב מאוד לדעתי, ואני חושב שסופסוף התעשייה קיבלה את מה שהיא מבקשת שנים, לקדם את שוק היהלום הגנרי. במשך שנים סבלנו מהיעדר נראות. כולם דוחפים את המוצר שלהם, ורק יהלומים לא עשו זאת בשנים האחרונות, וזה פגע בעסקים שלנו. כעת זו אחת התכניות העיקריות של ה-DPA, לקדם את היהלום הגנרי. בנוסף לסלוגן, עלינו לבצע צעדים כדי לגרום לעולם להבין את ערכו האמיתי של היהלום.
האם ישראל ומכון היהלומים רוצים להיות מעורבים בקידום יהלומים?
כן. נבקש לבחון כיצד נוכל לתרום את חלקנו, ואני מאמין שזה חשוב מאוד לכולנו. זה לא רק עבור המפיקות, גם לסיטונאים, ליצרנים, לקמעונאים, לכולם.
ערכנו (בחודש מאי) קונגרס של ה-WFDB, שאני מכהן כנשיא כבוד שלה. ניהלנו דיונים בנוגע לשיווק יהלומים גנרי. ניסינו להגיע להחלטה שכל חלק מהתעשייה יתרום משהו לטובת המטרה. מה המשמעות? שיוטל מס (בשיעור של פרומילים) על כל יהלום שיימכר בעולם (במסחר, לא לצרכנים). לא הסכמנו על דבר, אבל החלטנו להעמיק בנושא. התעשייה לא נלהבת מהרעיון, ובכנות, זה נובע מהסיבה הפשוטה שאין רווחיות, ואנשים לא רואים כיצד ניטל לעמוד במס כזה. אבל אנחנו הולכים לבדוק את הנושא ולראות אם זה אפשרי, וגם בישראל נראה מה אפשר לעשות, כיצד ניתן לשתף פעולה עם איגוד המפיקות על מנת לתרום את חלקנו.
האם תרצה להוסיף משהו בנוגע לשוק היהלומים?
באופן כללי, תערוכת JCK הייתה טובה, ויצרנים מישראל מצפים לעונת מכירות חיובית בארה"ב.. כפי שאמרתי, גם אני אופטימי.







