מתיו רונקי

תכשיטני אמריקה פועלים להפסקת מסחר היהלומים מזימבבואה

מת'יו א. רונצ'י (Matthew A. Runci), נשיא ומנכ"ל איגוד תכשיטני אמריקה (Jewelers of America) העביר לאחרונה מכתב לסטפן שרדון (Stephane Chardon), העומד בראש צוות הפיקוח של תהליך קימברלי (WGM), ובו בקשה להפסיק את משלוחי היהלומים מזימבבואה.

 
לדברי רונצ'י, צוות הפיקוח מטעם קימברלי אישר כי הועברו משלוחים רבים של יהלומי גלם מזימבבואה לאיחוד האמירויות הערביות בתקופה שבין דצמבר 2009 לאפריל 2010, בהפרה לכאורה של החלטת קימברלי שהתקבלה בוועידה שנערכה בסוואקופמונד שבנמיביה ושל קבוצת העבודה בנושא. עובדה זו, לדבריו, מדגישה את המצב השברירי ביותר של תהליך קימברלי בימינו.

 
"אנו מודאגים ביותר מדיווחים בימים האחרונים על הפרות של החלטת סוואקופמונד וקבוצת העבודה המשותפת. על כן, אנו חשים כי במטרה להבטיח את אמון הצרכן במוצרים שאנחנו מוכרים, תהיה זו טעות קריטית מצד תהליך קימברלי להתיר את השלמת המשלוחים של סחורה כלשהי ממרנג', עד לקבלת הבטחה מחודשת מצד צוות הפיקוח של תהליך קימברלי, לפיה ננקטו אמצעים מתקנים שמטרתם להבטיח כי יצייתו לחוקי קימברלי בעתיד". כתב רונצ'י.

 
רונצ'י אמר אמנם כי תכשיטני אמריקה "מעודדים מההחלטה המהירה של יו"ר צוות הפיקוח לקרוא לחקירה נוספת", אך ציין כי "יש לשקול ברצינות גם את התגובה לפעולות של איחוד האמירויות בנושא, במידה והמשלוח לכאורה של היהלומים הללו לא הוחרם, מפני שאם יצוא יהלומים לא חוקי מוחרם, כך יש לפעול גם עם יבוא לא חוקי".

 
"אמון הצרכנים ביהלומים נשמר עד לשלב זה בדיוק מפני שתהליך קימברלי נתפש לרוב על ידי צדדים בעלי עניין כפתרון לבעיה המקורית – פתרון לא מושלם אבל הכרחי. אולם הדיווחים על משלוחי סחורות ממרנג' החוצים בעקביות לפחות שתי מערכות גבול, בהפרה לכאורה של החלטת סוואקופמונד וקבוצת העבודה, מאתגרים את היעילות של תהליך קימברלי במונחי מטרות הקמתו", הסביר רונצ'י.

 
"אם תהליך קימברלי לא מסוגל לעמוד באתגר הקשה מצד מצבים מטרידים, כגון במקרה של זימבבואה, אנו חוששים כי יכולתו למלא לרוב אחר ייעודו במצבים רגילים תיתפש כלא רלוונטית במידה רבה ביחס למטרתו המקורית", הזהיר.

 
"עד שנדע יותר על הנסיבות שאיפשרו למשלוחים אלו לנוע למרות החוקים שנקבעו – ובאותה מידה, עד שיהיה אמון מחודש בכך שנקבעו אמצעים מתקנים כדי להבטיח כי חוקי קימברלי ימולאו בעתיד – אנו חשים כי תהיה זו טעות קריטית מבחינת תהליך קימברלי להתיר לסיים משלוחים של סחורה כלשהי ממרנג'", סיכם רונצ'י.

 

 

מאת: מישל מושליאן ואורי חביב

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן