כנס קימברלי 2010

מפופו דורש יצוא "מיידי ולא מותנה" של יהלומים מזימבבואה

הסוגיה הרגישה של זימבבואה ויהלומיה זכתה להתייחסות בדיוני אחר הצהרים של כינוס תהליך קימברלי ביום שני. הכינוס השנתי של תהליך קימברלי ל-2010 נפתח היום בירושלים, ובמהלכו ביטא שר המכרות של זימבבואה דרישה ל"יצוא מיידי ונטול תנאים" של יהלומים מארצו.

 

מר סטפן שרדון (Stephane Chardon), יו"ר הוועדה המפקחת, פתח את הדיון המיוחד על זימבבואה בסקירת הרקע של המצב הנוכחי והפעולות שננקטו בעניין זה עד כה. שרדון מנה את הצעדים שאותם יש להשלים על מנת שכריית היהלומים בשדות היהלומים במרנגה (Marange) שבזימבבואה תעמוד בדרישות של תהליך קימברלי במלואן.

 

שרדון הראה למשתתפים בדיון תמונות לווין שבהן ניתן היה להבחין בהתפתחות בקנה מידה חסר תקדים של תעשיית היהלומים במדינה, כולל שדות תעופה ומנחתי מסוקים וכן, אזורי כריית יהלומים חדשים, דוגמת מעיינות חמים (Hot Springs).

 

אחריו דיבר אבי צ'יקנה (Abbey Chikane), פקח מטעם תהליך קימברלי שהסביר את הדו"ח שחיבר בעקבות ביקורו בזימבבואה. צ'יקנה הדגיש כי המנדט שעל בסיסו נשלח לזימבבואה היה מוגבל ומוגדר, ולא נגע לכמה מהסוגיות שחלק מהגורמים סברו שהיו צריכות להיכלל בביקורת.

 

צ'יקנה הסביר את 4 הדו"חות שהוכנו בנושא, שהם: הדו"ח הראשוני והמשני של ועדת הבדיקה שנשלחה לזימבבואה מטעם תהליך קימברלי, והבדיקה הראשונה והשניה שערך תהליך קימברלי במסגרת הפיקוח על יצוא היהלומים מהמדינה. לאחר מכן ענה צ'יקנה על שאלות בנושאים שעליהם התבקש להרחיב.

 

אחריו עלה לבימת הפאנל השר א. קפנדל פאיה (A. Kpandel Fayia) מליבריה שהרחיב בנושא ביקורה של ועדת הבדיקה. השר הוסיף בהומור, כי נוכחותן של נשים בוועדת הבדיקה לא תסולא בפז. פאיה הסביר כי על אף העובדה שכריית היהלומים בזימבבואה עולה בקנה אחד עם המאה ה-21, לתעשיית היהלומים המקומית יש עוד כמה אתגרים להתמודד עמם. השר הוסיף כי איגוד המדינות האפריקאיות מפיקות היהלומים יחד עם נציגים של כינוס תהליך קימברלי הקימו ועדת בדיקה משלהם שנשלחה לאזור זימבבואה.

 

פאיה אמר כי נעשתה התקדמות בכל הנוגע לאבטחה. הוא התייחס גם לסוגיית הרי-לוקיישן של משפחות מאזורי כריית יהלומים. באופן כללי, אמר השר, מצאה ועדת הבדיקה כי זימבבואה עומדת ב"רבים מהתנאים" של תהלך קימברלי.

 

אחריו עלה לשאת דברים שר המכרות של זימבבואה אוברט מפופו (Obert Mpofu), שכינה את ירושלים "עיר של תקווה, הבטחה ושינוי". מפופו אמר כי "אני עומד כאן על מנת לצאת בהכרזה בעלת חשיבות רבה לזימבבואה, לאפריקה, לאזור כולו ולכלל תעשיית היהלומים". השר אמר כי מסיבה כלשהי, זימבבואה הפכה לנשוא חם מאז ייסודו של תהליך קימברלי.

 

אך זימבבואה השלימה צעדים מרחיקי לכת בהתמודדות עם האתגרים שהוצבו לה, אמר מפופו, וציין כי השבועיים האחרונים היו רוויים בהתרחשויות מעניינות ולזימבבואה הגיעו במהלכם מבקרים ממדינות רבות, בהן: הודו, רוסיה, סין ואפילו ארה"ב על מנת לקחת חלק בהתמודדותה של זימבבואה עם האתגרים הנובעים מתחום היהלומים.

 

מפופו אמר כי ב-31 באוקטובר הופנתה תשומת לבו למסמך, שלטענתו עבר שינויים כלשהם מגרסתו המקורית. הוא הסביר כי חברי ועדת הבדיקה לא היו יכולים להגיע להסכמה בנוגע לנושאים שעלו מהדו"ח שלהם.
מפופו המשיך והתייחס לנושאים נוספים הנוגעים לסוגיית היהלומים בזימבבואה, ובהם ניסיונות להגדיר במדויק את המנדט המיוחד שניתן לתהליך קימברלי וכן השמיע תלונות ביחס למינויה של ועדת בדיקה מקומית. "ברור שתכנית עבודה משותפת היא חלק מהאינטרס של זימבבואה. אך השימוש שעושים בכלי הזה אינו ראוי", אמר מפופו ודרש לאפשר לזימבבואה ליצא יהלומים באופן מיידי "וללא תנאים."
על אף הדברים האלה, מפופו לא התנגד להקמתה של ועדת בדיקה שתורכב מעמיתים ותבקר בזימבבואה.

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן