שר המכרות של זימבבואה אוברט מפופו

מפופו: "זימבבואה נענתה לכל דרישות תהליך קימברלי ואף יותר מכך"

זימבבואה שמחה מאוד לקחת חלק בכנס תהליך קימברלי, המתקיים השבוע בירושלים ולהימנות על המדינות העומדות בדרישות התהליך באופן מלא, כך אמר שר המכרות של זימבבואה אוברט מפופו (Obert Mpofu) בראיון למכון היהלומים הישראלי.

 

"אני מבטיח לתהליך, שבקרוב תהפוך זימבבואה לאחת התורמות הגדולות שלו (של תהליך קימברלי)", אני לא רואה כיצד תהליך קימברלי יוכל לשרוד ללא זימבבואה.
מפופו סיפר בראיון למכון היהלומים שזימבבואה מייצאת את יהלומים שברשותה ומתכוונת להמשיך לעשות זאת. לדבריו, זימבבואה כחברה בתהליך קימברלי, מעוניינת באופן טבעי, למכור את היהלומים שלה. הוא הדגיש כי

 

השתתפותו בכנס במטרה "לוודא שהתהליך מיושם, באופן שעומד בדרישות של תכנית התיעוד של תהליך קימברלי".
בעבר, הסביר שר המכרות, לא היה יצוא היהלומים מארצו נתון לפיקוח. מצב זה השתנה כעת. "נעננו לכל הדרישות של תהליך קימברלי במלואן ולא מדובר בסטנדרטים מינימליים, כי אם בסטנדרט מאוד גבוה, שלא נדרש מאף חברה אחרת בתהליך קימברלי".

 

מפופו אמר כי זימבבואה, שלאחרונה דיווחה על גילויים של שלושה שדות יהלומים חדשים, מתכננת לערוך סקר משאבים. "כל מדינה עשירה במשאבים חייבת לחפש את המחצבים על מנת להעריך את שוויים, על מנת שמשאבים אלו יוכלו לשמש לחיזוק הכלכלה ולפיתוחה של המדינה", הסביר.

 

לאחרונה חתמה ממשלת זימבבואה על הסכם עם קבוצת רכישת הגלם של סוראט (SRDSIL) – קבוצת רכישה חדשה המאגדת יצרני יהלומים בהודו – שבמסגרתו, זימבבואה תספק ישירות ליצרני היהלומים ההודיים יהלומי גלם בשווי למעלה ממיליארד דולר ובתמורה תעשיית היהלומים ההודית תכשיר צעירים מזימבבואה במלאכות ליטוש היהלומים, מפופו הדגיש, כי יהלומים מזימבבואה הינם ראויים לעיבוד "בכל רחבי העולם".

 

כשנשאל איזו עזרה קיבלה זימבבואה ממדינות אחרות על מנת לסייע לתעשיית היהלומים המקומית שלה לעמוד בדרישות של תהליך קימברלי, אמר מפופו כי ממשלתו עבדה בצמוד עם נמיביה וכי היוזמה לשיתוף הפעולה הזה היתה של הממשלה ולא של גורמים מתהליך קימברלי.

 

לגבי הנושא הרגיש של הצבת נציג בדיקה מקומי שיעבוד בצמוד עם מבקר תהליך קימברלי בזימבבואה (אבי צ'קאני) אמר מפופו כי ארצו כבר הסכימה לכך במהלך ועידת סנט פטרסבורג. עם זאת, אמר השר, הובן כי המינוי של הנציג יעשה בהסכמה ובשיתוף פעולה עם ממשלת זימבבואה. במקום זאת, לדברי מפופו, תהליך קימברלי מיהר להכריז באופן עצמאי על מינוי שכזה ללא ידיעתה של הממשלה – ודבר זה עורר את התנגדותה של זימבבואה.

 

מפופו התייחס במהלך הראיון גם לסוגיות מקומיות יותר, ואמר כי מספר ארצות, בהן ישראל, הודו, רוסיה, סין, אוסטרליה וארה"ב, שרוצות גם להקים מכון גמולוגי בזימבבואה – הביעו לאחרונה עניין בעשיית עסקים בארצו.

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן