זיהוי צבע יהלומים DI Tech

פיתוח ישראלי חדש: זיהוי מהיר ומדויק במיוחד של צבע היהלום

רבות מהערכות ובדיקות היהלומים מתבצעות מסורתית באופן אנושי, מה שגורם ללא מעט ויכוחים בין יצרנים לסוחרים. העולם הטכנולוגיה אמנם מציע כיום יכולות מרשימות בתחומים אלו, אולם כיצד לוקחים את הידע והטכנולוגיה של ההייטק הישראלי, ומחברים בינו לבין ענף היהלומים העתיק? 

 

חברה צעירה בשם DI Tech מספקת לכך תשובה אפשרית. החברה הוקמה לפני קצת יותר משנה, על ידי שני יזמים, ד"ר איליה לייזרסון ואליחי טייב, שפיתחו טכנולוגיה חדשנית למדידת צבע של יהלומים. לייזרסון וטייב הביאו עמם ידע וניסיון רבים בפיתוח מערכות צבאיות מתקדמות, מערכות אופטיות ומערכות בינה מלאכותית (AI). השניים הקימו את חברת DI Tech לאחר עבודה רבה, שהבהירה כי בידיהם טכנולוגיה חדשנית ובעלת חשיבות משמעותית, שעשויה לתת מענה לאתגרים שונים בענף היהלומים.

 

הכול התחיל בשיחה של ד"ר לייזרסון עם חברו, על האתגרים בענף היהלומים. בשיחה זו, התוודע לחשיבותה הרבה של מדידת צבעים מדויקת. בזכות ניסיונו במדידות אופטיות, ועל סמך עשרות פטנטים ופרסומים מדעיים, הציע ד"ר לייזרסון טכנולוגיה חדשה שמאפשרת למדוד צבע בדיוק טוב יותר משליש דרגה.

 

יהלומים צבעוניים
צילום: IDI 

לצד חברו, אליחי טייב, פיתחו השניים אלגוריתמים ותוכנה שהפכו את המכשיר לייחודי בענף. הטכנולוגיה החדשה מהירה בהרבה (פחות מחצי שנייה למדידה) בהשוואה לטכנולוגיות מתחרות בענף, מאפשרת למדוד צבע מבלי לכסות את תא המדידה, לא רגישה לרמת הפלואורסצנציה של יהלומים,כבזכות ומנהלת את כל הידע הנצבר ב"ענן", כך שהאלגוריתם חסין במיוחד בפני ניסיונות חיקוי.

שפה משותפת עם ענף היהלומים

עם זאת, הדילמה כיצד ליצור שפה משותפת בין עולם ההייטק לעולם הליטוש והמסחר ביהלומים, נותרה בעינה. בנקודה זו, נכנס החיבור המצוין בין אנשי החברה לבין אנשי מכון היהלומים, המנכ"ל אביאל אליה ומר עזרא בוארון. השניים הוליכו את שני היזמים בנבכי הענף, במטרה לקדם חדשנות טכנולוגית, ומתוך ראייה חדה של ההזדמנויות העסקיות שעשויות לקדם את מעמדו של ענף היהלומים בארץ.

 

למרות גילה הצעיר של DI Tech, החברה כבר זכתה תשומת לב מצד חברות ענק ומשקיעים. היא יצאה לדרך בזכות מענק מרשות החדשנות, והתקדמה באמצעות השקעה פרטית. המייסדים אף הספיקו לקבל הצעה כספית משמעותית מגוף כלכלי ברוסיה, בתמורה להעתקת הפעילות לתחומה, אך סירבו לכך מתוך ציונות.

יכולת טכנולוגית פורצת דרך

אליחי טייב מספר כי תהליך הפיתוח לא היה שגרתי לענף. בזכות ניסיונם של השניים בתעשיות ביטחוניות, ובעזרת רוח סטארטאפיסטית, לייזרסון וטייב יצרו יצרו אווירת פיתוח ייחודית שמתנהלת בתהליך אג'לי – מפתחים משהו, ומיד בודקים אותו בעולם האמתי. אחרי שנה וחצי, החברה פיתחה סנסורים חדשניים, המוגנים על ידי פטנטים, והתקדמה בשני דורות של אבות-טיפוס.

 

DI Tech מדידות יהלומים

תוצאות מדידות של יהלומים מלוטשים שונים עם מכונה של DI Tech. האבנים מסודרות לקבוצות לפי דרגת צבע על סמך תעודות GIA, וגם בתוך דרגת הצבע משמאל לימין לפי הערכת גמולוג מקצועי. רואים התאמה מרשימה בין הערכות הצבע הנ"ל לציון הצבע ע"י המכונה החדשה.

ד"ר לייזרסון מציין כי לא מדובר במענה נקודתי לאתגר מסוים בענף היהלומים, אלא ביכולת טכנולוגית פורצת דרך, שעשויה לתת מענה לצרכים רבים נוספים: מדידת פלואורסצנטיות, זיהוי יהלומים סינתטיים ומטופלים, ועוד. חזון החברה לדבריו הוא לקחת את הטכנולוגיה שפיתחה החברה, ולפתח בעתיד מערכת מיון אוטומטית של אבנים, שתוביל לשינוי גדול לעתיד הענף. 

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן