מלטשת יהלומים

ברילנדירים, משטחי הליטוש האחרונים ביהלום

ברילנדירים הם כינוי למשטחי הליטוש האחרונים הנלטשים ביהלום.

לאחר שנקבעה צורתו הסופית של מודל היהלום, וביהלום העגול נלטשו שמונה פאות הביתן ושמונה פאות הכתר, מלטשים בכל אחת מקצות הפאות, ליד החגורה, שני משטחים בנטיות קלות בצורת משולשים, הנפגשים במחצית המרחק.
32 משטחים אלה נקראים "מחציות" 16 מחציות למטה ו-16 מחציות למעלה. אליהם מתווספים שמונה ליטושי משולשים קטנים בכתר, במפגש הצלעות עם הלוח, הנקראים כוכבים. סך כל המחציות והכוכבים – 40. משטחים אלו נקראים הברילנדירים, היוצרים ביהלום את החזרי האור המרובים המשתקפים דרך הכתר וזוויותיו ויוצרים את הזוהר המיוחד ליהלום. ביהלומים המלוטשים בליטושים מיוחדים- המרקיזה, האובל, הטיפה והלב, משתנה לעיתים מספר פאות המודל, ועל כן משתנה גם מספר הברילינדירים.

פעולת ליטוש הברילנדירים
פעולת הליטוש הברילנדירים, נעשית בנפרד מליטוש החלקים העיקריים, ואף לא ברצף אחד על ידי אותו לוטש. לאחר השלמת המודל והחלקים העיקריים נבדקת האבן, ומשנקבע כי אין היא זקוקה לשיפור פרופורציות או לליטוש נוסף לשיפור הניקיון, היא מועברת לגימור כלומר לעשיית הברילנדירים, המחציות והכוכבים. הוספת הליטושים העדינים היא השלב האחרון בעיבוד האבן.

קיימת שיטה נוספת, לביצוע הברילנדירים המקובלת בעיקר בליטוש במכונות אוטומטיות: תחילה לוטשים את הברילנדיר ולאחר מכן סוגרים את העוקץ בסיום שמונה פאות המבנה למטה.

לוטש הברילנדירים נקרא ברילנדירר
לוטש הברילנדירים צריך להיות אדם בעל מיומנות גדולה, משום שהברילנדירים הם ליטושים עדינים ומדויקים מאד,ומשך הליטוש קצר. לוטש שאינו מיומן מספיק עלול ליצור משולשים עקומים וגימור האבן יאבד הרבה מערכו.

כמו כן נדרש קצב עבודה מהיר משום שהברילנדירר משלים את עבודתם של לוטשים רבים העובדים על שלבי הליטוש האחרים, ומשך פעולתם ארוך יותר. בהיעדר הברילנדירר נוצר במפעל צוואר בקבוק.

 

באדיבות: שלום ליסיצקי, מחבר הספר יהלומית מדוברת

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן