ה. שטרן קולקציית תכשיטים Triz

מקודש למחול: מקורות ההשראה של מעצבי תכשיטים

גדולי המעצבים מחפשים ללא הרף השראה ליצירה הבאה שלהם, ומעצבי תכשיטים אינם שונים מבחינה זו. לעיתים קרובות, הם שואבים השראה מהעולם סביבם – הטבע, החי והצומח או גרמי השמיים, וכן מציורים, תמונות, אופרות ומחול, ועוד.

 

דוגמה מוכרת לעיצוב תכשיטים בהשראת זרם אמנותי התפתחה במחצית השנייה של המאה ה-19: ארט-נובו. זהו סגנון עיצוב המשלב אלמנטים מעולם החי והצומח עם גוף האישה. סגנון זה השפיע על כל תחומי העיצוב, האמנות והארכיטקטורה – וכן על עיצוב תכשיטים.

 

החיפוש המתמיד אחר מקורות השראה לעיצוב תכשיטים מורגש היטב גם בימינו. הצוות היצירתי של חברת התכשיטים ה. שטרן, לדוגמה, ייצר לאחרונה קולקציה חדשה, המושפעת מכוריאוגרפיות של להקת המחול Grupo Corpo (ר"ת – Grupo = קבוצה, Corpo = גוף). כחברה ברזילאית, אך טבעי עבור ה. שטרן לשאוב השראה מקבוצת מחול ברזילאית, המשלבת קטעי ריקוד ברזילאים לצד היבטים של בלט קלאסי וריקוד מודרני.

 

בהשראת התנועות של רקדני קבוצת המחול, התלבושות והתפאורות, ייצרה ה. שטרן ארבע קולקציות של טבעות, עגילים וצמידים מזהב צהוב, זהב אצילי וזהב ורוד 18 קרט, בסגנונות ועיצובים שונים, המדמים תנועה, וחלקם אף גמישים כתנועת ריקוד.

 

אחת מהן היא קולקציית Breu, השואבת השראה מקטע בלט בשם זה, שמשמעותו "חושך מוחלט". לשם ריקוד זה, עוצבו התפאורה והתלבושות בצורות גיאומטריות בשחור-לבן. מעצבי התכשיטים תרגמו את הצורות והצבעים לתכשיטים מרשת זהב מתפתלת, היוצרת חללים פתוחים, ומדמה את צבעי השחור והלבן בתלבושות.

 

ה. שטרן קולקציית תכשיטים Brew
צילום: H. Stern

 

קטע בלט נוסף בשם "טריז" (Triz) כולל תפאורה של חבלים שתלויים סביב הבמה, כאשר הרקדנים מופיעים ונעלמים ממנה לסירוגין. התכשיטים שעוצבו בהשראת ריקוד זה עשויים מחוטי זהב מתפתלים בשיבוץ יהלומים, ומזכירים את וילון החבלים שעליו מחליקים הרקדנים.

 

ה. שטרן קולקציית תכשיטים Triz
צילום: H. Stern

 

"ריקוד סימפוני" (Symphonic dance) היא קולקציה נוספת ששואבת השראה מתפאורת הבמה, המורכבת מווילונות קטיפה מפוארים בצבע בורדו עמוק, המזכירים דווקא וילונות של תאטרון. לרקדנים עוצבו בגדי גוף אדומים, והתכשיטים שעוצבו בהשראת המחול עשויים משני גווני זהב משובצים יהלומים, בדמות להבים המזכירים בצורתם את קפלי הווילונות.

 

ה. שטרן תכשיטים Symphonic Dance
צילום:H. Stern

 

תכשיטים בהשראת ירושלים

 

עיצוב תכשיטים שואב השראה ממקורות שונים ומגוונים. עיר הקודש ירושלים היא כידוע מוקד רוחני עולמי לשלוש הדתות המונותאיסטיות. ככזו, אינספור עיצובים שואבים ממנה השראה. חברת התכשיטים מוריה, למשל, הציגה לאחרונה דוגמאות מרהיבות לעיצוב תכשיטים בהשראת עיר הקודש.

 

מוריה ייצרה קולקציה ייחודית, ראשונה מסוגה, המשלבת אבן ירושלמית לצד זהב ויהלומים, בעיצובים קלאסיים של פריטי אמנות ותכשיטים כמו חפתים, טבעות, עגילים ותליונים.

 

הבעלים והמייסד של חברת IDC, אבי טביסל, הוא דור שביעי בירושלים. טביסל, אדם מאמין וציוני בנשמה, חיפש דרך לבטא את אהבתו לעיר הקודש, ולאחר שקיבל אישור להשתמש באבנים ירושלמיות, ייצר את קולקציית "מוריה", הקרויה על שם הר מוריה, הלוא הוא הר הבית שעליו נבנה בית המקדש.

 

כל דגם בקולקציה משלב שלושה חומרים יקרים, המייצגים את כוחה, ערכה וקדושתה של ירושלים: יהלומים, האבן הקשה והיקרה בעולם; זהב, המתכת האצילית ביותר; ואבן ירושלמית, הקדושה מזה כ-3,000 שנה.

 

זהב יהלומים אבן ירושלמית
צילום:Moriah jewelry

 

הקולקציה כוללת דגמים במהדורה מוגבלת, 7 פריטים בלבד מכל דגם. הדגמים ממוספרים, ומלווים בתעודת אחריות. אחד הפריטים בקולקציה הוא חמסה, המסמלת את יד האלוהים, מאבן ירושלמית, המשלבת פיסול של חומות ירושלים, לצד דגשים של יהלומים על גבי מסגרת מזהב צהוב. פריט נוסף בקולקציה משלב שני אלמנטים קלאסיים המעניקים השראה – ירושלים וביצת פאברז'ה – המתמזגים ב"ביצת ירושלים". הפריט העשוי מאבן ירושלמית מעוצב כביצת פאברז'ה, ומעוטר בקישוטי זהב ויהלומים, שעליה חרוטה המילה ירושלים.

 

מוריה תכשיטים אבן ירושלמית
צילום: Moriah jewelry

 

לצד פסלים, הקולקציה כוללת תכשיטים, כולל תליונים, עגילים וטבעות המשלבים אבן ירושלמית לצד זהב ויהלומים.

 

מעצבי תכשיטים שואבים השראה ממקורות רבים, שונים ומגוונים. כפי שניתן לראות, בחלק גדול מהמקרים התוצאה דומה: תכשיטים מרהיבים ביופיים.

 

מאת איריס הורטמן

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן