טבעת סוליטר זהב צהוב 18 קרט של לייביש

סוגי וצבעי זהב: המדריך המלא ליהלומן

זהב הוא חומר מורכב, המשמש לעיתים קרובות לייצור תכשיטים, בדומה לפלטינה וכסף. עם זאת, ישנם סוגים שונים של זהב המשמשים למטרה זו, בהתאם לסוג התכשיט, היהלומים המשובצים בו, וכמובן הטעם האישי של אלו שעונדים אותו.

 

מבנה הזהב

ראשית, נבחן את הרכבו הכימי של הזהב, שכן מדובר אחרי הכל בסוג של יסוד כימי: סמלו הכימי של זהב הוא Au. הזהב הוא מתכת רקיעה, השומרת על מאפייניה גם עם חשיפה לאוויר או למים.

שנית, ננתח את המראה שלו. להבדיל ממתכות אחרות, שצבען לרוב אפור, כסוף או לבן כסוף, זהב במצבו הטבעי הינו צהוב. תכונה זו מבדילה בין הזהב למתכות אחרות, והופכת אותו לייחודי. הזהב אמנם נחשב למתכת חזקה מאוד, אך גם נוח יותר לעיבוד מכל מתכת יקרה אחרת. תכונות אלו הופכות אותו למרכיב אידיאלי לייצור תכשיטים.

 

קרט זהב

זהב נמדד בקרט, כפי שיהלומים מוגדרים על פי ה-4C's. עם זאת, הקרט שמגדיר זהב שונה ממידת המשקל קרט, שלפיה שוקלים יהלומים.

זהב מוגדר על פי מידת הטוהר שלו, כיחס של 24 חלקים. זהב טהור, כלומר 100% זהב טבעי, נחשב לזהב 24 קרט. זהו אמנם הזהב הטהור ביותר, אך הוא רך מכדי לשמש לייצור תכשיטים, וכך גם זהב 22 קרט. סוגי הזהב המשמשים לעיתים הקרובות ביותר לייצור תכשיטים הם זהב 18 קרט, כלומר 75% זהב טבעי, וזהב 14 קרט, המורכב מ-58.3% זהב טבעי. תכשיטים מיוצרים גם מזהב עם אחוז נמוך של זהב ממשי, כמו זהב 10 קרט (41.7% זהב).

 

היות שזהב טהור מטבעו רך מדי לייצור תכשיטים, הוא משולב עם מתכות נוספות כגון כסף, נחושת, אבץ וניקל. מתכות אלו מעניקות לזהב את החוזק והמוצקות הדרושים לייצור תכשיטים. אחוז הזהב הטהור בסגסוגת הזהב אחראי לא רק ליוקרתיות ולמחיר, אלא גם לצבעו של התכשיט.

הכמות של כל סגסוגת, וכן סוג הסגסוגת שבה נעשה שימוש, קובעים את צבעו הסופי של הזהב. זהב 24 קרט מגיע בצבע צהוב בלבד, אולם הרכבי קרט אחרים עשויים ליצור זהב לבן, ורוד או צהוב. בנוסף, פותחו עם השנים צבעי זהב אחרים, כמו זהב ירוק וזהב שחור, כסגסוגות הכוללות זהב לצד יסודות אחרים ונוספים ליצירת הצבע.

 

צבעי זהב

כשחושבים על זהב, הדימוי המיידי הוא של זהב צהוב. אך בפועל, תכשיטי זהב מגיעים בצבעים נוספים, מעבר לצהוב המסורתי. חנויות תכשיטים ברחבי העולם נוהגות להציג במדפי התצוגה תכשיטים מזהב צהוב, זהב לבן וזהב ורוד.

 

זהב צהוב

כפי שצוין, צבעו הטבעי של זהב הוא צהוב. כאשר מוסיפים סגסוגות ומבקשים לשמור על הצבע הצהוב, נעשה שימוש בנחושת או בכסף עם גוון ירוק. על ידי שילוב מוצלח, נוצר לזהב הצהוב גוון בהיר ועמוק.

 

זהב לבן

זוכה לפופולאריות רבה מזה עשרות שנים. היתרון של זהב לבן הוא יופי נקי ופשוט של כסף, בצירוף החוזק והיוקרה של זהב. לשם ייצור זהב לבן, משלבים זהב טהור עם סגסוגות כמו כסף וניקל, בציפוי חומר שנקרא רודיום. ציפוי הרודיום אמנם עמיד למדי, אך עלול להישחק עם הזמן. עם זאת, ניתן לשחזרו בקלות באמצעות טיפול רודיום מהיר בחנויות תכשיטים.

 

זהב ורוד

זהב רוד הוא חלופה שונה ויפה במיוחד לצבעי הזהב השגרתיים יותר. זהב ורוד נוצר כתוצאה מערבוב של זהב צהוב טבעי עם סגסוגת נחושת,. המתכת האדמדמה מעניקה לזהב גוון ורוד מהמם.

 

כמו כל יסוד בעל ערך, מחיר הזהב עלול להיות יקר. עם זאת, מחירי הזהב משתנים בהתאם לשוק, למידת הטוהר, למשקל ולמורכבות התכשיט. למרבה המזל, ניתן תמיד למכור, להחליף או להתיך זהב ישן, על מנת לייצר תכשיט חדש. זהב אינו רק סחורה יוקרתית ובעלת ערך, אלא גם רכיב שניתן לענוד וליהנות ממנו כתכשיט, שאותו ניתן להעביר מדור לדור.

 

 

המאמר באדיבות לייביש ושות'

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן