רחוב היהלומים ניו יורק

דריכות בענף היהלומים לקראת עונת החגים בארה"ב

פדרציית הקמעונות הלאומית (NRF) צופה שכ-22% מהאמריקאים ירכשו תכשיטים במהלך עונת החגים המתקרבת. מדובר אמנם בנתון נאה, אך בירידה קלה לעומת התחזית ב-2017, לפיה 23% מהאמריקאים ירכשו תכשיטים בעונת החגים. לא מדובר בירידה גדולה, אלא כזו שאולי נופלת בטווח הטעות הסטטיסטית, אך עם זאת ראויה לציון.

 

במהלך עונת החגים של 2017, המכירות של קמעונאי התכשיטים עלו ב-3.7%, בשעה שכלל המכירות בעונת החגים עלו ב-5.5%. משמעות הנתונים היא כי תכשיטי יוקרה איבדו נתח שוק. מאז 1993, העלייה השנתית הממוצעת במכירות של קמעונאי תכשיטים עמדה על 2.9% בלבד. נתון זה כולל אמנם ירידות במכירות במהלך תקופות מיתון, אך גם את העליות החדות שנרשמו בשנות ה-90. השנה, הקניות בעונת החגים צפויות לעלות ב-4.1%, נתון שנראה מחוץ להישג ידם של רוב קמעונאי התכשיטים.

 

 

רוב הקניות – באינטרנט

 

והחדשות הרעות לא מסתיימות כאן. יש להוסיף להן מכשול נוסף: הצרכנים האמריקאים מתכננים לבצע את רוב הקניות אונליין. התחזית היא 55% מכלל הקניות לעונת החגים השנה יתבצעו באינטרנט. ב-2017, הנתון היה מעט נמוך יותר, אך האינטרנט כבר היה ערוץ הקניות המוביל. אם אתם שואלים את עצמכם מדוע מדובר בחדשות רעות לתעשיית התכשיטים, הרי שבתחום של מוצרי היוקרה, הצרכנים מעדיפים חוויה מוחשית, במיוחד כשמדובר ביהלומים. מכירות יהלומים אונליין עולות בשיעור נמוך בהרבה מקטגוריות אחרות. אם הקונים שלנו, אם כן, מעדיפים קניות אונליין על פני חנויות פיסיות, קל לצפות כי מכירות תכשיטי היהלומים ייפגעו מכך.

 

טיפאני תכשיטי יהלומים אונליין
צילום: Casimiro PT / shutterstock.com

 

סוגיה זו לא נוגעת רק לעונת החגים, אלא גם ליתר ימות השנה. מאז 2010, המכירות הקמעונאיות בארה"ב עלו מדי שנה בשיעור ממוצע של 3.5%, להוציא מכירות של כלי רכב. נתון זה מצביע, שוב, על כך שמכירות תכשיטי היוקרה מאבדות נתח שוק. מדובר בסוגיה שמלווה אותנו כל השנה, במהלך חודשים חלשים כמו במהלך תקופות חשובות למכירות הקמעונאיות.

 

 

קהל חדש ליהלומי מעבדה

 

לאחרונה, דווח על כמה מיזמים של יהלומי מעבדה, המצביעים על כך שחברות פחות מתרחקות מהקטגוריה הזו. ריצ'ליין (Richline) הודיעה לאחרונה כי תמכור ליין תכשיטים חדש המשובץ ביהלומי מעבדה שיוצרו בשיטת CVD בחנויות של ג'יי סי פני (JCPenney) ומייסי'ס (Macy’s). זוגות הם קהל יעד חדש למכירות של תכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה. מדובר רק בדוגמא אחת מיני רבות. התחרות בעיצומה, וניכר צורך דחוף לפתח שיווק יהלומים ייחודי, שייצור הפרדה ברורה בין יהלומים טבעיים ליהלומי מעבדה. זה חייב לקרות עכשיו.

 

יהלומי מעבדה ג'יי סי פני
צילום: Richline Group

 

וכדי להוסיף שמן למדורה, שמענו בשבוע החולף שחברת יהלומים נוספת, יצרנית הודית, נסגרת, והותירה אחריה חובות כבדים למספר חברות אחרות בתעשיית היהלומים.

 

 

עתידנו בידינו

 

כל זה מעלה כמה שאלות: פנינו לאן? האם התעשייה שלנו בצמיחה או מתכווצת? האם ברצוננו לנווט את ספינת היהלומים למים שקטים יותר, או להמשיך במסלול הנוכחי, ולסכן רבות ממה שבנינו במהלך חיינו? ובאופן ספציפי יותר, אילו פעולות דרושות כדי לחזק את כוח המשיכה של יהלומים בעיני צרכנים? כיצד נשכנע קמעונאים לדבוק ביהלומים טבעיים?

 

התשובה לרבות מהשאלות הללו היא שעתידנו בידינו. בדיוק כפי ששוק היהלומים הקמעונאי צמח בזכותנו, כך הוא גם ירד כתוצאה ממעשינו – או חוסר המעש מצדנו. הפחד שלנו משינויים, האופן שבו אנו נאחזים בעבר ובאופן שבו "דברים היו בעבר" הינם שגויים. עולם העסקים מתפתח. דרוש להיות בשינוי מתמיד. נראה כי שכחנו זאת.

 

גבר ואשה בחנות תכשיטים
צילום: Syda Productions

 

הירידה במכירות, השינוי האיטי אך המתמשך בגישות הצרכנים ביחס לתכשיטי יהלומים טבעיים, העלייה בכוחם של יהלומי מעבדה, הירידה בתמיכה מצד הבנקים, כולם חלק מסיפור גדול יותר. אלו הם סימפטומים של מחלה שפגעה בנו, ואנחנו לא מחפשים תרופה. אנחנו לא יכולים לשקוע בזיכרונות. אנחנו חייבים לקום ולפעול, לחשוב מחוץ לקופסה ולהציג תכנית לעתיד המבוסס על עניין צרכני ביהלומים.

 

העתיד הזה דורש שיווק, עלינו ליצור יכולת מעקב אחר מסלולם של יהלומים מהמכרה עד לחנות, להוכיח כי המוצר שלנו מגיע ממקור אתי, לספק הדרכה וכן לבחון הזדמנויות חדשות. זה הזמן לכך, כי אנחנו כבר במורד המדרון, וחייבים לתפוס נקודת אחיזה, או להסתכן בגלישה לעתיד קודר של מכירות מוגבלות, שולי רווח צרים יותר, ומעט מאוד מרחב תמרון, וזאת במקרה שלא נצליח לפתח את בסיס הלקוחות שלנו.

 

מאת אהוד לניאדו.

 

למאמר המקורי לחצו כאן

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן