דוחא, קטאר

חשש בהודו: החרם על קטאר יפגע בענף התכשיטים

החרם על קטאר מצד שכנותיה במפרץ הפרסי מגביר את החששות בקרב תכשיטנים בהודו, המנהלים עסקים באזור, כך נכתב במאמר המתפרסם במגזין Art of Jewellery.

 

על פי אותו פרסום, תכשיטנים מהודו מדווחים על צניחה במכירות תכשיטי זהב, לאחר שקניינים מקטאר, המעדיפים לרוב פריטים יקרים, אינם פעילים כעת בשוק. עוד נכתב כי חברות תכשיטים הודיות מביעות תקווה כי המצב ישוב לקדומות עד השבוע האחרון של יוני, תום חג הרמדאן, שבאופן מסורתי מביא לעלייה בצריכת הזהב באזור.

 

המצב הפוליטי

ב-5 ביוני, הודיעו סעודיה, בחריין, מצרים ואיחוד האמירויות על ניתוק הקשרים הדיפלומטיים עם קטאר, כאשר לוב ותימן הצטרפו לחרם. הסיבה הרשמית להחלטה הייתה תמיכתה של קטאר בארגוני טרור, לטענתן. כמה ימים לאחר מכן, אותן מדינות הכניסו שורה של קרנות ואישים הקשורים בקטאר, ל"רשימה השחורה" של גורמים התומכים בטרור. קטאר, מצדה, דחתה בתוקף את ההאשמות, וטענה כי הן חסרות בסיס.

 

 

השפעת המצב הפוליטי על המכירות

"מאז שפורסם דבר החרם, נרשמה צניחה בהסכמי הרכישה העתידיים של תכשיטי זהב", מספר רג'יב פופליי (Rajiv Popley), מנהל קבוצת פופליי הפועלת בדובאי. "קטאר היא שוק בוגר בכל הנוגע לרכישות עתידיות של פריטי יוקרה. תושבי קטאר קונים הרבה תכשיטים", הסביר.

 

יו"ר חברת התכשיטים PNG, סאוראבה גאדגיל (Saurabh Gadgil), סיפר כי "יש לנו פעילויות גם בדובאי. במהלך הרמדאן, ייתכן שלא תירשם עלייה במכירות, אולם לאחר עיד אל-פיטר, תום הרמדאן, אנשים במערב אסיה רוצים להוציא כסף. אנחנו מקווים שהבעיה תיפתר עד אז".

 

ג'וי אלוקאס (Joy Alukkas), יו"ר רשת התכשיטים הקמעונאית ג'ויאלוקאס, הפעילה מאוד במערב אסיה, אמר כי נכון להיום, אין לחרם השפעה על עסקיה של החברה. עם זאת, הוסיף כי "אנחנו עוקבים מקרוב אחר ההתפתחויות במועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ (GCC)".

 

פראווין שנקר פאנדיה (Praveen Shanker Pandya), יו"ר המועצה לקידום יצוא אבני החן והתכשיטים מהודו (GJEPC), התייחס אף הוא לסוגיה הבוערת, ואמר כי "כל בעיה באזור תשפיע על הייצוא", כך פורסם.

 

מאז ההודעה על החרם, כלכלת קטאר מצויה בלחץ ניכר. שוק המניות של קטאר ירד ב-9% תוך כמה ימים, וריאל, המטבע המקומי, צלל לשפל של 11 שנה, כך דווח. ב-13 ביוני, צנח המטבע המקומי לרמה של 3.67 ריאל לדולר – שער החליפין החלש ביותר מאז 1998, כך דווח בפייננשל טיימס. הבנק המרכזי של קטאר אמנם קיבע את שער המטבע על 3.64 ריאל לדולר, אך אפילו תנודות קלות עלולות להוביל לשפל חדש.

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן