אלמוג חי צבע השנה 2019

"אלמוג חי" – צבע התכשיטים הרשמי של 2019

צבע "אלמוג חי", המשלב כתום, ורוד ואדום, הוא הגוון הרשמי של 2019, כך קבע ארגון הצבעים הבינלאומי "פנטון", המפרסם מדי שנה בדצמבר את הגוון המוביל בעיצוב לשנה הבאה. "אלמוג חי" מייצג, על פי פנטון, "הבעה שובבה" ו"צורך פנימי באופטימיות". זהו צבע בעל גוון אלמוגי, עם טון מוזהב, רך יותר מאדום, אך עוצמתי בכמה דרגות מוורוד.

 

מפנטון נמסר כי הבחירה בצבע "אלמוג חג" קשורה לנושא הסביבה, וכי הצבע "מעורר מחשבה בנוגע לאופן שבו שוניות אלמוגים מספקות מקלט למנעד מגוון של צבעים".

 

ספיר פדפרצ'ה גלם מלוטש ופרח לוטוס
צילום: IDI

קביעת הגוון לשנת 2019 מכתיבה מדי שנה את הטון עבור חברות עיצוב ואופנה, שמעצבות פריטי לבוש ועיצוב הבית בצבע האופנתי לאותה שנה. וכמדי שנה, מגמות העיצוב הללו יבואו לידי ביטוי גם בענף היהלומים ואבני החן.

 

 

גוון נדיר ביהלומים

 

"קשה למצוא בטבע יהלומים צבעוניים בצבע המדויק הזה", כך אומר אילן סרן מחברת סרן קולקשן. "הצבע ביהלומים יורכב לרוב מוורוד כצבע מרכזי, ולצדו גוון נוסף של כתום. מבחינת גודל, ישנם יהלומים גדולים וקטנים, וברור כי יהלומים גדולים בצבע זה נחשבים לנדירים ביותר"

פנטון אלמוג חי יהלומים
צילום: סרן קולקשן

 

סרן מוסיף כי "כאשר משבצים יהלום בצבע זה, מומלץ שהבסיס יהיה מזהב ורוד, ולהקיף את היהלום ביהלומים לבנים המשובצים בזהב לבן. בדרך זו, צבע היהלום יודגש פעמיים, הן באמצעות המתכת והן באמצעות היהלומים הלבנים המקיפים אותו".

 

 

אבני חן: ספיר פאדפארצ'ה ופריחת הלוטוס

 

אבן החן בעלת צבע המזכיר יותר את הצבע "אלמוג חי" היא אבן ספיר נדירה ויקרה, שנקראת ספיר פאדפארצ'ה (padparadscha). שמה של האבן לקוח מהמונח "פריחת הלוטוס" בשפה הסינהלית. אבני ספיר פאדפארצ'ה בצבע "אלמוג חי" נחשבות לנדירות ויקרות. הן מגיעות לרוב מסרי לנקה, ולרוב נחטפות על ידי אספנים, ונמכרות במהירות.

 

אבני חן ספיר צבעוניות
צילום: Iris Hortman

 

ישראל אליעזרי מחברת קולג'ם (ColGem) אמר כי "יש עוד משפחה שלמה של ספיר – לא הספיר הכחול הקלאסי, אלא קבוצה שלמה של ספירים הנקראת ספיר צבעוני. אבני ספיר אלו מופיעות בגוונים של ירוק, סגול, ורוד, חום, צהוב וכתום, וגם בצבע 'אלמוג חי'. ספיר זו חולקת את אותן תכונות כמו אבן ספיר כחולה, פרט לצבע. הצבע 'אלמוג חי' מורכב משלושה צבעים – אדום, כתום ו-ורוד, וקשה למצוא אבן חן בדיוק בצבע הזה. כל אבן מכילה גוונים, ולעתים הצבע נוטה יותר לכתום או לוורוד, תלוי בכמות המינרלים שנמצאים בגביש".

 

ארגון פנטון מציין השנה 20 שנה להכרזה על צבע השנה. המסורת החלה בשנת 2000, ולוקחים בה חלק מומחים בעל שם עולמי מתחומים שונים, הקובעים יחד מהו הצבע השנתי. אשתקד, הצבע הנבחר היה "סגול מחשמל", שבדיעבד לא זכה לפופולאריות. לעומתו, הצבע הירוק שנבחר ב-2017 עדיין פופולארי בביגוד ובעיצוב הבית.

 

מאת איריס הורטמן

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן