italyflag 3517757

איטליה: מגזר התכשיטים עדיין נאבק על אשראי

השליש הראשון של 2015 לא היה חיובי לגמרי עבור מגזר התכשיטים באיטליה. בעוד הכלכלה כולה, הפגינה סימני שיפור, אספקת האשראי ספגה פגיעה נוספת.

 

בפברואר שלח משרד האוצר האיטלקי את פקחיו ל-Banca Etruria, ומצא הפסדים חבויים של כ-500 מיליון אירו. הבנק הועבר מיידית לניהול חובה וכאשר החדשות נפוצו ברבים, מניותיו ירדו לשפל של 0.58 אירו לפני שהושעו. רק לפני שש שנים, הן נסחרו ברמה של יותר מ-10 אירו למניה.

 

לאחר שפעל בהתאם לפרוטוקול האירופי להתמודדות עם מצבים כאלה, המפקח המיוחד המשיך והקפיא כמה פעילויות בנקאיות שאינן חלק מפעילויות הליבה. אלה כללו צמצום קווי אשראי והקשחת נהלי גביית החובות.

 

Banca Etruria, שכונה ״בנק הזהב״, שיחק תפקיד מרכזי במגזר התכשיטים האיטלקי: במשך עשורים רבים שימש כמממן העיקרי של תעשיית התכשיטים שבעיר ארצו. העיר שנמצאת בדרום טוסקנה היא בעלת מסורת ארוכה של יצור תכשיטים והפכה לשחקנית מרכזית בתחום בשנות ה-60, כאשר מספר חברות תכשיטים בראשות UnoAErre שגשגו בסביבתה.

 

כיום  מאכלסת העיר ארצו כ-2,000 חברות הפעילות בכל תחומי יצור התכשיטים: החל ממיכון משוכלל וכלה בליטוש אבנים, החל מתכשיטי זהב וכלה בכלי כסף. אלה מעסיקות יותר מ-9,000 עובדים ויש להן מחזור כולל של למעלה מ-1.5 מיליארד אירו.

 

עם תחילת המשבר הכלכלי של 2008 העסקים באיזור כוונו מחדש את מוצריהם מהשוק האירופי המקומי הצולע ליצוא לשווקים מעבר לים. בתקופה ההיא, כאשר מחירי הנפט הגולמי המריאו לכ-150 דולר לחבית, המדינות הערביות הפכו למטרה טבעית והציעו חבל הצלה להתמוטטות הביקוש למוצרי יוקרה במערב.

 

כיום המצב שונה לגמרי. עם מחירי הנפט בירידה ותרחיש גיאופוליטי מתדרדר, מדינות המפיקות נפט כבר לא נמצאות במצב המאפשר לאזרחיהן לקנות כמויות גדולות של תכשיטים. היצוא לאיחוד האמירויות הערבי, שקלט כמעט מחצית מייצור התכשיטים של אזור ארצו, ירד ב-40% בין 2013 ל-2014.
2424

 

 

כל האינדיקטורים הכלכליים מצביעים על כך שזה זמן לשינוי אסטרטגי וגיאוגרפי חדש. הפעם היעד הוא השוק הסיני הצומח כל העת והשוק האמריקאי המתעורר. אבל שינוי שוק בענף התכשיטים אינו מבוסס רק על משלוח מוצרים למדינה אחרת. שינוי כזה דורש תכנון מחדש של קולקציות שלמות כדי לספק טעמים שונים מבחינת סגנון וחומרים. קולקציות חדשות מחייבות כמובן השקעות חדשות. וזה לב העניין.

 

טבעת גרנט ברמן
צילום:נירית ברמן

הלוואות היו נושא מרכזי עבור עסקים קטנים ובינוניים באיטליה עוד לפני המשבר העולמי, אבל כעת הדברים הגיעו לרמה בלתי נסבלת. סקרי דעת קהל שנעשו לאחרונה מצביעים על כך, שיזמים מתייחסים למחסור באשראי כבעיה העיקרית שלהם (36%), הרבה יותר מאשר ביקוש חלש בשוק (20%). מוסדות בנקאיים מתוסכלים מזה שנים מכך שהבנק האירופי המרכזי מזרים נזילות חדשות למדינה באמצעות השקעה שיטתית מחדש של הכסף באגרות חוב ממשלתי, במקום בסיוע לכלכלה האמיתית.

 

 

כאשר מוסדות אשראי מסורתיים מוכחים כבלתי מתאימים לתמיכה במגזר התכשיטים, גופים אחרים מנסים לסייע לעסק לשוב ולהתאושש. שתי יוזמות ראויות לתשומת לב מיוחדת:

 

הראשונה הושקה על ידי Federorafi, פדרציית התכשיטנים והצורפים האיטלקית. בנובמבר שעבר הציג הארגון את יוזמת ״תנו קרדיט לתכשיט״ (Give Credit to the Jewel) – תוכנית שמטרתה לשפר את הגישה לאשראי במגזר התכשיטים. התוכנית שאפתנית למדי ומבטיחה לתכשיטנים גישה למכשירי אשראי בתנאים דומים לאלה שהיו מקובלים לפני מחנק האשראי. זה אומר שאפילו חברות המציעות בטוחות נמוכות, במובן של נזילות או ערבונות, יוכלו לשוב ולקבל הזדמנות ללוות כספים.

 

Federorafi תספק גם תמיכה בניהול כספים זמני לחברות קטנות לא יכולות להרשות לעצמן לשכור מנהל במשרה מלאה. זה חשוב במיוחד למגזר התכשיטים האיטלקי, המורכב ברובו מעסקים קטנים ובינוניים. ברובע הזהב של ארצו, למשל, למעלה מ-60% מהעסקים מעסיקים פחות מ-10 עובדים.

 

בנק
צילום:Kevin George

יוזמה שניה נעשית ברמת הממשלה. אנריקו רוסי (Enrico Rossi), מושל טוסקנה, המודאג מהירידה הכללית בתעסוקה בארצו, הכריז בספטמבר 2014 על הצעה יוצאת דופן: השלטון המקומי הציע ערבות חופשית של עד 80% על כל הלוואת זהב למשך 18 חודשים. בתמורה, חברות תכשיטים נדרשו להתחייב לגייס עובד חדש על כל קילוגרם זהב שהושאל במסגרת התוכנית.

 

מטרת התוכנית היתה כפולה: מצד אחד, היא נועדה להיאבק בשיעור האבטלה שעדיין מכה באיטליה, עם 13%; מצד שני, הממשל המקומי השתמש באמינות הגבוהה על מנת לאפשר אספקת זהב לתעשיית התכשיטים המקומית וכך עוקף את מגבלות האשראי המסורתיות. התקציב הראשוני של התוכנית עמד על 6 מיליון אירו, והיא סייעה ביצירת 300 משרות חדשות.

 

בעוד ההצעות הללו חדשניות בגישתן, הן טרם מומנו בצורה המאפשרת להן לייצר תוצאות ברמת המאקרו. ועדיין, יש לשבח אותן על שהן מציעות פתרונות רעננים לבעיה ישנה. אלה עשויות להיות לא יותר מטיפות באוקיינוס, אבל לפחות הן מראות מה אפשר לעשות כדי לשנות את כיוון הרוח.

 

 

מתאו בוטרה, Rough&Polished

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן