איגוד יצואני התכשיטים טורקיה

תעשיית התכשיטים הטורקית מאמצת אסטרטגיה חדשה

מוסטפה קמאר (Mustafa Kamar), שנבחר לנשיא החדש של איגוד יצואני התכשיטים מטורקיה (JTR), כינס את הדירקטוריון, ההנהלה וחברי האיגוד החדשים, בכדי לדון בכיוון של תעשיית התכשיטים הטורקית, להגדיר יעד ייצוא, ולגבש תכנית חומש מפורטת לענף, שתנחה את התעשייה כולה.

 

בפגישה טענת שכדי להבטיח עתיד מוצלח לתעשיית התכשיטים הטורקית, כל המעורבים בתעשייה שלנו יצטרכו לשתף פעולה ולפעול בתיאום, כדי להשיג את יעדיה. כמו כן, הצגת תכנית חומש. מהם המרכיבים העיקריים שלה?

 

ראשית, ברצוני להביע שוב את תודתי הכנה על האמון שנתנו בי הקולגות וחברי איגוד יצואני התכשיטים מטורקיה. אני משוכנע שלצד הקולגות בדירקטוריון, הנהלת האיגוד וחבריו, נוכל לנקוט בצעדים הדרושים כדי להוביל את התעשייה שלנו קדימה, ולהגדיל משמעותית את נפח הייצוא שלנו. בנאומי הראשון בתפקיד, נקבתי במספר ספציפי. עד שנת 2023, התעשייה שלנו צריכה לייצא תכשיטים בסכום של לא פחות מ-12 מיליארד דולר.

 

מה צריך לעשות כדי להשיג את היעד הזה?

 

אין חדש תחת השמש. ראשית, עלינו לייעל את התהליכים הביורוקרטיים שמפריעים לשינוע הסחורות שאנחנו מייצרים, וכתוצאה מכך גם לייצוא מהמדינה. אל תבינו אותי לא נכון: ממשלת טורקיה תומכת מאוד במאמצינו להגדיל את הייצור של התעשייה שלנו, ולהגדיל את הייצוא. אך אנחנו עדיין צריכים לעבור מכשולים ביורוקרטיים רבים מדי.

 

כדי להיות יעילים, תחרותיים, וכתוצאה מכך גם רווחיים יותר, הממשלה צריכה לבטל את מחסומי הסחר שמפריעים לספקים שלנו, ולהקל על התהליכים הביורוקרטיים, כולל תהליכים פיננסיים. כל הצדדים המעורבים – ממשלתיים ופרטיים – צריכים אם כן להתאגד יחד, כדי לבצע את השינויים הדרושים, כדי שנוכל להשיג את היעד הזה, העומד כאמור על 12 מיליארד דולר.

ייצוא עולמי תכשיטים טורקיה
התפלגות ייצוא התכשיטים מטורקיה. מקור: JTR

 

היכן תמצאו שווקים חדשים?

 

באופן טבעי, נמשיך לשרת את שווקי הייצוא הקיימים והמסורתיים שלנו. אולם אנחנו צריכים גם שווקי יעדי וקהלים חדשים. לא מספיק, אם כן, להסתכל רק על השווקים שלנו במזרח התיכון, כמו איראן, איחוד האמירויות ומדינות אחרות באזור. על מנת להצליח, עלינו לנתח תחילה לעומק את שווקי צרכנות התכשיטים הנוכחיים ברמה הגלובלית, ולזהות את השווקים שבהם אנחנו לא מפגינים נוכחות משמעותית, אך נוכל לחדור אליהם. כאן יש חשיבות מכרעת לשיתוף הפעולה שלנו עם הממשלה, משרדי הכלכלה, והנציגים של הנספחים המסחריים והשגרירויות שלנו בכל רחבי העולם.

 

מה נוכל לעשות ברמה המיידית כדי להגדיל את מכירות התכשיטים מטורקיה בעולם?

 

כמובן, עלינו לבחון היטב את שווקי הייצוא הנוכחיים שלנו, כדי להבין כיצד נוכל להגדיל בהם את נתח השוק שלנו. אנחנו צריכים גם לבחון האם אנחנו יעילים בשווקים הללו.

 

קחו לדוגמה את איחוד האמירויות הערביות. אנחנו מייצאים לאיחוד האמירויות תכשיטים בסכום של 1.4 מיליארד דולר. עם זאת, הייצוא מאיחוד האמירויות לשווקים אחרים מסתכם בלא פחות מ-12 מיליארד דולר. כולנו יודעים שאיחוד האמירויות אינה מרכז לייצור תכשיטים, אלא מרכז הפצה חשוב. כלומר, אנחנו מייצרים את התכשיטים בטורקיה, ואז מייצאים חלק גדול מהם לאיחוד האמירויות, רק כדי לראות כיצד איחוד האמירויות מוכרת אותם הלאה, ונהנית מערך מוסף גבוה בהרבה.

 

מדוע אנחנו לא נהנים בעצמנו מהערך המוסף הזה? ענפי התעשייה והמסחר בתכשיטים בטורקיה צריכים לבחון בקפידה את השווקים שבהם איחוד האמירויות מוכרת את התכשיטים שלנו, לחדור לאותם שווקים, ולהתחיל לייצא להם ישירות! קחו לדוגמה את ייצוא התכשיטים מאיחוד האמירויות לקטאר. ב-2017, איחוד האמירויות ייצאה לקטאר תכשיטים בשווי 687 מיליון דולר. תעשיית התכשיטים הטורקית, לעומת זאת, ייצאה לקטאר באותה שנה תכשיטים בשווי 7 מיליון דולר בלבד. זה צריך להשתנות!

 

לא מדובר כאן בניחושים. עלינו לבצע מחקר, לבחון את הנתונים, להבין היכן ניתן להשיג ערך מוסף, ולפעול בהתאם לממצאים. זו צריכה להיות, ותהיה, האסטרטגיה החדשה של תעשיית התכשיטים הטורקית תחת הנהגתי.

 

תכשיטים טורקיה איחוד האמירויות
הייצוא של תעשיית התכשיטים של טורקיה ואיחוד האמירויות. מקור: JTR

 

האם חמש שנים יספיקו להשגת היעדים שעליהם הצהרת?

 

אנחנו צריכים להיות ריאליים, וקודם כל לעשות כולנו יחד את שיעורי הבית שלנו. לאחר שנעריך את הנתונים וננתח את המספרים, נחשוף את תוצאות המחקר עם עמיתינו. לאחר מכן, עלינו לגבש את תכנית העבודה שלנו, על בסיס הניתוחים והנתונים הללו, ולא לעבוד על בסיס השערות. יש לפנינו עבודה רבה.

 

המאמר באדיבות מגזין JTR. לקריאת המגזין אונליין באנגלית לחצו כאן

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן