רוברט בוב גניקוט

היהלום האמיתי של קנדה: סיפורו של רוברט גניקוט

רוברט גניקוט (Robert Gannicott), אשר סייע לגלות את מכרה היהלומים העצום דיאביק (Diavik) והקים את חברת הכרייה שנקראת כיום דומיניון (Dominion Diamond Corporation), הלך לעולמו ב-4 באוגוסט 2016, לאחר מאבק של שנתיים במחלה קשה. הוא היה בן 69 במותו.

 

יו"ר מכון היהלומים הישראלי, שמואל שניצר, הביע את תנחומיו בפני ג'ים פאונדס (Jim Pounds), סגן נשיא דומיניון, על פטירתו של גניקוט. שניצר אמר כי "היינו עדים ואנו מעריכים את פעילותו רבת השנים של בוב גניקוט בתעשיית היהלומים, הן ברחבי העולם והן ספציפית בישראל". בנוסף, ביקש שניצר למסור את תנחומיו הכנים למשפחתו של גניקוט.

 

סיפורו של גניקוט הוא למעשה סיפורם של היהלומים בקנדה. הוא היה גמולוג בהכשרתו, ובדומה למחפשי יהלומים רבים, הגיע לטריטוריות הצפון-מערביות של קנדה לאחר שהתגלה בהן מרבץ קימברליט. עם השנים, מרבץ זה הפך למכרה היהלומים אקאטי (Ekati).

 

מכרה יהלומים אקטי קנדה
צילום:newscast

 

בשנת 1994, השנה שבה התגלה מכרה דיאביק, גניקוט היה אחד מן המקימים של תאגיד היהלומים אבר (Aber). ב-2004, רכש 51% ממותג תכשיטי ושעוני היוקרה הארי ווינסטון (Harry Winston), ולאחר שנתיים רכש 100% מהמותג. בשנת 2007, החברה שינתה את שמה מתאגיד היהלומים אבר לתאגיד היהלומים הארי ווינסטון, והונפקה בבורסה של ניו יורק. ב-2013, רכשה החברה את גרעין השליטה במכרה אקאטי, ושינתה את שמה לתאגיד היהלומים דומיניון.

 

כיום, תאגיד היהלומים דומיניון הוא בעל גרעין שליטה בשני מכרות היהלומים הגדולים בקנדה: מכרה היהלומים אקאטי (בעלת גרעין שליטה של 88.9%), ומכרה דיאביק (בעלת גרעין שליטה של 40%). דומיניון היא מפיקת הגלם השלישית בגודלה בעולם במונחי ערך. גניקוט, מקים החברה, אשר כיהן כמנכ"ל וישב במועצת המנהלים במשך 12 שנים עד לפרישתו, היה אחד הכוחות המניעים של דומיניון, כולל רכישת הארי ווינסטון ומכירתה בסופו של דבר ב-2013.

 

המכרות של דומיניון

 

אקאטי, מכרה היהלומים הראשון בקנדה, ממוקם כ-100 ק"מ מדרום לקוטב הצפוני, וכ-30 ק"מ צפונית לעיר הכרייה ילונייף. מכירות היהלומים ממכרה אקאטי מהוות כיום כ-3% במונחי נפח וכ-6% במונחי ערך מכלל מכירות הגלם השנתיות בעולם.

 

מכרה היהלומים דיאביק הוא מכרה היהלומים הרווחי ביותר בצפון אמריקה. המכרה הוא בעל דירוג העופרה מהגבוהים בעולם, ותעשיית היהלומים העולמית מייחסת ליהלומים המופקים בו ערך גבוה במונחים של צבע וניקיון. בשנת 2015, הפיק מכרה דיאביק כ-6.4 מיליון קרט יהלומים, נפח הנמוך ב-9% מהתכנית המקורית להפיק 7 מיליון קרט יהלומים במהלך השנה. באמצע ינואר 2016, דיווחה דומיניון כי בכוונתה להפיק כ-7 מיליון קרט יהלומים ממכרה דיאביק במהלך השנה.

 

״זהו יום עצוב בדומיניון״, אמר מנכ״ל החברה ברנדן בל (Brendan Bell), לאחר פטירתו של המנכ"ל לשעבר. ״בוב גניקוט היה בעל חזון ואחד מעמודי התווך של תעשיית היהלומים הקנדית. הוא בנה את החברה מהיסוד, והפך אותה מחברת הכרייה הזוטרה שהיא הייתה למפיקת היהלומים העצמאית הגדולה ביותר של קנדה. בוב היה מנהיג יוצא דופן, כמו גם חבר טוב ומורה רוחני; הוא יחסר רבות לכל מי שהיה לו המזל לעבוד איתו ולהכירו״.

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן