indian bride art 6167659

מה מטריד את תעשיית היהלומים ההודית?

רון ברזילי, מנהל אזור הודו ב-IDEX, בראיון עם פראווין שנקר (Praveen Shankar), שנבחר לאחרונה לתפקיד יו"ר המועצה לקידום ייצוא אבני חן ותכשיטים מהודו(GJEPC), על הסוגיות שעמן מתמודדת תעשיית היהלומים ההודית.

במה עסקו הדיונים האחרונים של המועצה עם ממשלת הודו?

התעשייה הפנתה את תשומת לבה של הממשלה לגירעון המסחרי הקיים בסקטור, והעלתה כמה הצעות עיקריות לצמצומו לפני אישור תקציב 2016. כמו כן, הצענו תכנית מס משוער לתעשיית היהלומים; להכליל את סקטור אבני החן והתכשיטים בתכנית מענק הריבית בשיעור 3% לייצוא סחורות מהודו; תכנית לצמצום הפער של 2% במכסי הייבוא בין מטילי זהב ומטילי זהב dore [סגסוגת] לכדי 0.25%. בנוסף, קראנו לחדש את התכנית לחידוש המלאי, שתביא להקלה עצומה מבחינת סקטור התכשיטים. עם זאת, הוטרדנו לגלות כי לא הוענקה כל תשומת לב מיוחדת לטיפול בקלות עשיית העסקים, בהינתן העובדה שייצוא אבני החן והתכשיטים מהודו אחראי לנתח משמעותי בשוק העולמי. ציפינו שהממשלה תודיע על אמצעים שיקלו על תעשיות מוכוונות ייצוא, ותיצור סביבה שתסייע לעשיית עסקים בקלות. אך בניגוד לכך, הממשלה הטילה מס של 1% על תכשיטים (להוציא תכשיטי כסף בלבד). זו הסיבה שאנו במועצה חושבים כעת כי על הממשלה למשוך מיידית את ההצעה הזו.

אילו נושאים אחרים, כגון אשראי בנקאי, מפעילים לחץ על תעשיית היהלומים ההודית בימים אלו?

הבנקים כעת כמעט ואינם מממנים עסקים קטנים ובינוניים. הם מתעקשים שעסקים קטנים ובינוניים יפעלו כתאגידים כדי לשמור על נורמות מתקדמות במימון הבנקאי. יש לכך כמה וכמה סיבות. לדעת המועצה, הפרמטרים של סוכנויות דירוג האשראי אינם עקביים, ובמידה מסוימת אף אינם שקופים, ולכן הדירוג של עסקים קטנים ובינוניים על ידי סוכנויות אלו מוטל בספק; לרוב, הבנקים תלויים בדירוג הסוכנויות כדי לממן את תעשיית היהלומים; בנקים גם דורשים מעסקים קטנים ובינוניים ערבויות בשווי 100% (לפעמים עד 150%) כתנאי למימון, במידה שהחברה איכשהו עומדת בקריטריון הדירוג.

המועצה הציגה לבנקים את חששותיה, ובהם: דיון עם הבנקאים במטרה לפתח את מנגנון בדיקת הנאותות שלהם, ולבחון את הדירוג (הבנקאי) הפנימי של עסקים קטנים ובינוניים, לאור מגבלות המימון שלהם; ניסיון לשכנע את הבנקים להעניק את אותה הנחה על ערבויות לזו שמקבלת חברה הרשומה כתאגיד; ניסיון לשכנע את IBA לתמוך בעמדתנו, המבוססת על הוראת בנק הרזרבות של הודו (RBI), לפיה על מנת שהבנקים יעמדו במדיניות הפרמיה לכלל המחזור, עליהם להמשיך לשאת בפרמיה לאחר המשלוח, במקרה של מחזור אינדיווידואלי במסגרת מדיניות ה-ECIB (תאגיד ביטוח האשראי לייצוא של הודו ). המועצה מתכננת לארגן בקרוב מאוד את כנס הבנקאות השנתי, במטרה לסייע בסוגיות מתמשכות אחרות של בנקאות ומימון שעמן מתמודדת התעשייה, כולל מימון עסקים קטנים ובינוניים.

היכן להערכתך עומדת התעשייה נכון ל-2016?

עומדים בפנינו כעת כמה אתגרים – הנסיעה החלקה הסתיימה. עלינו לעבוד קשה כדי לשוב לאותם עסקים ורווחים שרשמנו בעבר.

2015 הייתה שנה קשה לתעשייה, וחווינו ירידה בהיקף הייצוא במהלך השנה. לאור המצב הנוכחי, קשה מאוד לחזות כיצד תיראה 2016. מאפריל עד נובמבר 2015, סך הייצוא ברוטו של אבני חן ותכשיטים הסתכם ב-28.09 מיליארד דולר, כלומר ירידה של 5.23% לעומת 29.65 מיליארד דולר בתקופה המקבילה שנה קודם לכן. בקצב הזה, סך ייצוא אבני החן והתכשיטים ב-2015-2016 ייאבק כדי להגיע להיקף הייצוא הכולל של 2014-2015, שעמד על 40 מיליארד דולר.

האם אתם רואה אפשרות שיהלומים יהפכו לסחורה?

יהלומים לא באמת שייכים לקטגוריה של "סחורה". לא קל למצוא יהלום – קל יותר למצוא או להפיק  זהב. יש צורך ברגולציה נוספת על מבני המחירים, מערכות מתן התעודות, ופרמטרים של איכות עבור יהלומים קטנים.

באדיבות IDEX Online

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן