eli izhakoff 12

ישראל תעמוד בראשות תהליך קימברלי מ-2010

ישראל נבחרה היום לתפקיד סגנית יו"ר תהליך קימברלי (Kimberly) לשנה הקרובה על ידי 70 המדינות החברות, אשר לוקחות חלק בוועידה השנתית השישית של התהליך שנערכת בימים אלו בהודו. משמעות הבחירה היא כי ישראל תהפוך ליושבת הראש של תהליך קימברלי, תפקיד נחשק ומכובד, ב-2010.

 

 

ההתפתחות הבינלאומית החשובה הזו התגשמה לאחר בחירתם לאחרונה של שני בכירים בתעשיית היהלומים של ישראל – אבי פז ומוטי גנץ – לנשיאי הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים
(WFDB) וההתאחדות הבינלאומית של התאחדויות תעשייני היהלומים (אידמ"א – IDMA), בהתאמה.

 

 

אלי איזאקוב (Eli Izhakoff), יו"ר ומנכ"ל מועצת היהלומים העולמית (WDC), מתייחס לצעדים אלו כאל הבעת אמון בתעשיית היהלומים של ישראל: "ההתפתחויות הללו מדגישות את חשיבותה של תעשיית היהלומים הישראלית לשוק היהלומים הגלובלי. הן מצביעות על אמון בממשלת ישראל וברשויות הרלוונטיות בעבודתן מול תהליך קימברלי".

 

 

איזאקוב מציין כי ישראל שיחקה תפקיד מכריע בהקמה ובפיתוח של תהליך קימברלי: "כאשר הוחלט לראשונה להקים את תהליך קימברלי, גיוס מדינות כה רבות למסגרתו לא היה משימה פשוטה. ישראל, ביחד עם ארגונים לא-ממשלתיים ומועצת היהלומים העולמית, גיבשה הצעה פורצת דרך שאפשרה להעביר החלטה שהיתה מקובלת על דעת כל המדינות החברות".

 

 

תפקיד יו"ר תהליך קימברלי הוא אמנם יוקרתי, אך גם תובעני מאוד, במיוחד בימים שבהם כלכלת העולם סוערת והפכפכה. ישראל, מציין איזאקוב, היא בעלת המשאבים ויכולות המנהיגות הנחוצים על מנת למנף את תהליך קימברלי לרמות חדשות.

 

 

וברור שיש עדיין מכשולים להתגבר עליהם: רק לאחרונה שני ארגונים לא-ממשלתיים (Partnership Africa Canada ו- Global Witness) האשימו את תהליך קימברלי בטיפול לא יעיל במדינות שאינן עונות לדרישותיו, כמו חוף השנהב ו-ונצואלה, שם הסחר ביהלומי מריבה ממשיך לשגשג.

 

 

איזאקוב מסביר בנוגע לתהליך קימברלי שכשמו כן הוא – תהליך. "המערכת עובדת, אבל איננו יכולים להשיג ניסים בין לילה. זו הסיבה שהתכנסנו כאן בניו דלהי – לחפש דרכים לשפר את המערכת ולטפל בנקודות התורפה. זו גם הסיבה שבחרנו במדינות כמו ישראל ונמיביה שיעמדו בראש התהליך". איזאקוב מדגיש גם כי יש להדק את הפיקוח בתעשיית היהלומים – משרשרת ייפוי הכוח בתעשייה ועד הפיקוח הממשלתי.

 

 

הוא ציין את ונצואלה כמדינה שעושה ככל שביכולתה על מנת לחבור מחדש לתהליך קימברלי: "ונצואלה פרשה מרצונה מתהליך קימברלי עקב אי עמידה בדרישות. המדינה אירחה לאחרונה משלחת בדרג גבוה של התהליך, אשר בחנה את המצב שם. אנחנו מקווים שהם ישליטו סדר בקרוב כך שיוכלו להצטף מחדש לתהליך, והצענו להם עזרה טכנית על מנת להקל על השינויים הנדרשים. האינטרס של כולם הוא שוונצואלה תחזור לתהליך".

 

 

תעשיית היהלומים של ישראל תעמוד ללא ספק בפני אתגרים משמעותיים כיו"ר תהליך קימברלי. אולם בל נשכח שמדובר בתעשייה שתמיד התגאתה ביושר חסר פשרות וביכולת להתאים עצמה לסיטואציות קשות – שתי תכונות שללא ספק תזדקק להן על מנת להצליח בתפקידה החדש.

 
מאת: רחל ליברמן ואורי חביב, פורטל ענף היהלומים הישראלי

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן