indian bride art 8327719

זינוק אדיר לשוק תכשיטי היוקרה בהודו

שוק היוקרה ההודי, אליו חדרו בשנים האחרונות שורה של שחקנים גלובליים, יש סיבות רבות לאופטימיות – כך עולה ממחקר שבוצע לאחרונה על די ASSOCHAM ובנק YES. למרות ההאטה הכלכלית, שוק היוקרה של הודו צמח ב-25% לשווי של כ-15 מיליארד דולר בשנת 2015. רק שנה קודם לכן, השוק ההודי למותגי יוקרה עולמיים הסתכם ב-8.5 מיליארד דולר, נתון המצביע על המשך העלייה הצפויה בסקטור היוקרה המקומי.

מהמחקר עולה כי הקטגוריות שרשמו את שיעורי הצמיחה הגבוהים ביותר ב-2015 – כגוןתכשיטי יוקרה, מוצרי טיפוח, אלקטרוניקה, רכבי שטח (SUV), ומסעדות יוקרה – צפויים להמשיך לצמוח בשיעור של 30-35% בשלוש השנים הקרובות. מדובר בבשורות מצוינות לתעשיית אבני החן והתכשיטים, שיכולה לנצל את ההזדמנויות הרבות שסקטור זה צפוי להציע בשנים הקרובות.

מאחורי הסקר עומדת התאחדות מפיקות היהלומים (DPA), ומעניין כי ממצאיו סותרים את הדעה הרווחת כיום, לפיה דור המילניום לא מתעניין בתכשיטים – על אחת כמה בתכשיטי יהלומים יקרים –  ומעדיף פריטי יוקרה כגון מוצרי אלקטרוניקה, טיולים לאתרים אקזוטיים וכו'. הוא מצביע על כך שהסבירות כי בני דור המילניום ירכשו תכשיטי יהלומים כמתנה לחג  גבוהה כמעט פי שניים מהסבירות שבני דורות אחרים יעשו זאת. לא הכל אבוד, אם כן, מבחינתה של תעשיית היהלומים, ויום הדין שחזו אנליסטים פסימיים של התעשייה רחוק מלהפוך למציאות. בנוסף, דור המילניום, כמו בני דורות אחרים, מעדיף לקבל מתנה אחת משמעותית על פני מתנות קטנות יותר, שלרוב מאוחסנות ונשכחות.

קמעונות התכשיטים בהודו עוברת שינוי עצום, והדברים נכונים במיוחד ביחס לשוק תכשיטי היוקרה הקמעונאי. שוק התכשיטים הקמעונאי, שרושם כעת צמיחה כוללת של 25%, מאותת על צמיחה מהירה נוספת בשנים הקרובות. התפישה הרואה תכשיטים כהשקעה משתנה במהירות, לטובת ראיית תכשיטים כאביזר אופנה. מספר רב של מותגי יוקרה ממדינות אחרות נכנסו לאחרונה להודו, כאשר השינוי באופן שבו הודים תופשים מוצרים ממותגים תרם רבות למגמה זו.

כיום, בשעה ששוק תכשיטי היוקרה הקמעונאי צובר מומנטום, שחקנים רבים בהודו עושים במודע מאמצים להציע למכירה תכשיטים ברמת עיצוב, איכות ואסתטיקה שאינה נופלת מזו של מותגים זרים.

לאור כל זאת, ברור כי לשוק היוקרה של הודו יש טווח עצום להתפתחות, בעוד כלכלת המדינה צומחת במהירות ובעקביות. בעבר, הצרכנים של תכשיטי היוקרה בהודו היו המהרג'ות, המהרניות  והעשירים המופלגים. אך הזמנים משתנים, וכדי לקחת את שוק התכשיטים קדימה במונחים של התפשטות מותגים, ממשלת הודו צריכה לעודד צמיחה ולשנות את המדיניות בהתאם.

כיום, ניכר כי קיים בהודו ביקוש רב למעצבים של תכשיטי יוקרה, בעוד תכשיטי זהב איבדו מכוח המשיכה שלהם ככלי השקעה. עם התגברות מודעות הצרכנים למותגים ואופנה, מותגים בינלאומיים והודיים מוכרים מציגים לשוק מוצרים חדשניים, שפותחים שוק ענק לתכשיטי היוקרה הממותגים בהודו.

תפישת היוקרה בהודו עתיקה כתולדות הזמן, החלה מתצוגת העושר והתכשיטים העצומה במיתולוגיות ההודיות; ומאוחר יותר, עם השימוש העשיר בתכשיטים, המתואר בדברי הימים של המלוכה ההודית. כשלוקחים בחשבון את חשיבותה ותפקידה של היוקרה להדגשת מעמד חברתי בשנים עברו, הרי שמגמה זו נמשכת גם בהווה ואף הפכה ברורה יותר, לאור העלייה בהכנסה ובצריכה לנפש.

נכון להיום, הסרת הרגולציות הכלכליות, צמיחת אוכלוסיה צעירה ועובדת, יצירת עושר, צמיחת תמ"ג מהירה, עלייה בצריכה לנפש, והתרחבות מהירה של שוק היוקרה בהודו, מצביעים על הפוטנציאל העצום של מותגי תכשיטים גלובליים ומקומיים – פוטנציאל שנבנה בזכות ההודים העשירים, שהביקוש שלהם למוצרי יוקרה אינו יודע שובע.

הנתונים שעלו מהמחקר של ASSOCHAM מצביעים על כך שמספר המיליונרים (HNWI) בהודו גדל בשנים האחרונות ביותר מפי 2, מ-153,000 איש ב-2010 ליותר מ-403,000 איש ב-2015. השנה כ-50% מהצרכנים צפויים להגיע מערים קטנות יותר – נתון המצביע על עתידו המזהיר של שוק היוקרה, שטרם התפרץ במלוא עוזו.
התאגיד ההודי הלאומי לפיתוח כישורים (NSDC) צופה כי עד סוף שנת 2022, כ-1.76 מיליון איש יידרשו ליהנות מכל מותגי ושירותי היוקרה. אמנות היוקרה חיה ונושמת בהודו, ועם הדמוקרטיזציה של פריטי היוקרה בשנים האחרונות, עתידו של שוק תכשיטי היוקרה ינסוק בקרוב לגבהים חדשים, שיעמדו בקנה אחד עם מדינות כמו סין ומדינות שונות באירופה.

כלכלת הודו רושמת את קצב הצמיחה השני במהירותו בעולם, והמדינה מחפשת רבות אחר מותגים זרים. המותגים, שצפו את הביקוש לתכשיטי יוקרה בהודו, מתחרים אלו באלו על הקמת נקודות מכירה בהודו. היסטוריית האופנה העשירה של המדינה, והעלייה במספר המיליונרים המקומיים, מובילה מותגי יוקרה מקומיים ועולמיים להתמקד בחלק זה של האוכלוסייה, הגדל מיום ליום.

רוב מותגי היוקרה הגלובליים מגלים עניין עצום בשוק ההודי, מתוך הכרה בפוטנציאל של שוק היוקרה המקומי. אנליסטים בשוק צופים כי בעשור הקרוב תירשם צמיחה מהירה במספר המיליונרים בהודו, שיהיו במידה רבה דור ראשון של יזמים ואנשי מקצוע צעירים, והצרכנים הגדולים ביותר של פריטי יוקרה.

מותגי היוקרה של הודו

לצד ההסתערות של מותגים בינלאומיים על סקטור תכשיטי היוקרה בהודו, גם מותגים לאומיים רבים הותירו חותם בסקטור תכשיטי היוקרה המקומי. השוק מוצף במותגים מוכרים כגון טיפאני ושות' (Tiffany & Co.), הארי ווינסטון (Harry Winston), גנג'אם (Ganjam), תכשיטי מירארי (Mirari Jewels), ג'וולקס (Jewelex), תכשיטי אנמול (Anmol Jewellery) ורבים אחרים, המתחרים על תשומת לבם וכיסם של חובבי תכשיטים אניני טעם. שוק תכשיטי היוקרה צומח, לוכד את טעמן של כל קבוצות הגילאים, ומציע תכשיטים בהתאם לצרכים והתקציב של המעמד הבינוני-גבוה, בשעה שהמיליונרים ממשיכים לחפש אחר מבחר. החדשנות שולטת, והעיצוב הוא המלך…

בניסיון לעבור לתכשיטי יוקרה, חברות הודיות נוקטות בכל צעד חדשני במטרה לשנות את המודלים העסקיים שלהם. לאחרונה, הבעלים של רשת קמעונות מרכזית, והבעלים של חנות מוכרת, מציגים למכירה תכשיטי יהלומים יוקרתיים, ובמקביל תכשיטים במחירי כניסה לקהל הרחב, המשווקים כתכשיטי יוקרה וזוכים לביקוש מצוין בשוק.

הקמעונאים בהודו – המקבלים השראה מחברות זרות שנכנסו לשוק תכשיטי היוקרה הקמעונאי המקומי – ממציאים עצמם מחדש, והופכים מקמעונאים הפונים לקהל הרחב לקמעונאי יוקרה.

נעשים 'הודיים'

מתוך הבנה לרגישויות ההודיות, מותגים לאומיים ובינלאומיים רבים של מותגי יוקרה יוצרים עיצובים שמתאימים לטעם המקומי. חברות תכשיטים כמו אמנול, מלבאר זהב ויהלומים (Malabar Gold & Diamonds), אסמי (Asmi), תכשיטי קאילאן (Kalyan Jewellers), ג'וי אלוקאס (Joy Alukkas), ולצדם שורה של קמעונאים ורשתות, מציגים בקביעות תכשיטי יוקרה בעלי מוטיבים הודיים, ובמיוחד תכשיטי חתונה, הזוכים לביקוש רב מאוד במדינה. חברות תכשיטים שפונות לקהל הרחב השיקו בהצלחה מותגים מקומיים שבנו לעצמם שם, והצליחו לשדרג עצמם במהרה לסדרות מוצרים יוקרתיות, לציון חתונות, ימי נישואין או אירועים דתיים, וזאת כאשר צרכנים צפויים לבחור יותר ויותר בתכשיטי יוקרה בעלי תג מחיר גבוה.

מגבירים נוכחות מעבר לערים המרכזיות

מותגים הודיים, המבינים את קצב הצמיחה של שוק היוקרה, נוקטים בכל צעד שעשוי לנצל את ההזדמנויות שהוא מציע. הביקוש הגובר בשוק תכשיטי היוקרה דחף כמה חברות של תכשיטי יוקרה לפתוח חנויות בערים ממעגל 1 ו-11. שלא במפתיע, הן הצליחו להותיר חותם מעבר לערים המרכזיות, בסימן לעושרו הגדל של מעמד הביניים ברחבי הודו. מותגים מובילים כגון רלייאנס (Reliance), מלבאר זהב, ג'וי אלוקאס, סווארובסקי (Swarovski), קאילאן ורבים אחרים, פתחו חנויות ברחבי המדינה, ואילו מותגים כגון אורה (Orra) סינוס (Cygnus), ג'יטאנג'אלי (Gitanjali), טנישק (Tanishq) ואחרים בחרו בדרך הזיכיונות כחלק מתכניתם להרחיב פעילות במדינה.

העתיד של שוק תכשיטי היוקרה בהודו

נכון לומר כי שוק תכשיטי היוקרה של הודו עדיין מצוי בשלב ההתפתחות. אך כוח הקנייה הגדול, אורח החיים המתפתח, והמשיכה הגוברת של האוכלוסייה למותגי יוקרה, מצביעים כולם על הפוטנציאל העצום של השוק. כל זאת במדינה עם אוכלוסייה של למעלה ממיליארד איש, המציעה פוטנציאל יוצא דופן לצמיחה.

הציפיות גבוהות במיוחד מהאוכלוסייה הצעירה בהודו, שמחפשת אחר מוצרים ושירותים איכותיים יותר, והצרכים שלה שונים מאלו של דורות קודמים. לדברי חלק מהאנליסטים, הודו אינה בהכרח מדינה המשופעת בצרכני יוקרה, לעומת שווקים מתעוררים אחרים כגון אינדונזיה, וזאת בשל תשלומי המכס הגבוהים על יבוא סחורות יוקרות. עם זאת, הודו היא שוק יוקרה הצומח במהירות , לאור העלייה בשכר בעלי ההכנסה הנמוכה, והגידול במספרם של בעלי השכר הגבוה. כל אלו הופכים את המדינה לשוק שמעניין לעקוב אחריו, אף כי משקיפים מזהירים כי הצמיחה תהיה איטית.

התחזית הבינלאומית של יורו מוניטור גורסת כי הודו תהיה השוק המתעורר שרושם את הצמיחה המהירה ביותר במכירות פריטי יוקרה בין השנים 2014 ו-2018. בתקופה זו, השווי הקמעונאי הכולל של מוצרי היוקרה בהודו צפוי לצמוח ב-63%, לעומת צמיחה חזויה של 59% בסין. כמו כן, הגידול בהכנסה הפנויה ובמספר המיליונרים יהיו מפתח לצמיחת שוק היוקרה, ויספקו הזדמנויות למכביר לשחקנים בשוק היוקרה ההודי. מחקר זה צופה כי שוק היוקרה של הודו ייהנה ממסורת העיטורים והיוקרה של המדינה, ההולכת אחורה לימי קדם, בשעה שהצמיחה הכלכלית במדינה, והעלייה במספרם של בעלי ההכנסה הגבוהה, יגבירו את הביקוש לאביזרים יוקרתיים, שעוני יוקרה וכן הלאה. מגמה זו של עלייה בהיקף ההון של מיליונרים, לצד דפוסי הביקוש הנוכחיים, צפויים להימשך הרחק עד שנת 2030.

ארונה גאיטונד (Aruna Gaitonde), עורך מחלקת אסיה, Rough&Polished

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן