diamond district antwerp art 7206029

כיצד ישפיע המיסוי החדש על יהלומנים בבלגיה?

הנציבות האירופית אישרה לאחרונה את הוראות מס החברות החדש שיחול על סיטונאי יהלומים בבלגיה, לאחר שבדקה ומצאה כי היא עולה בקנה אחד עם חוקי האיחוד האירופי, ואינה מפלה לטובה את ענף היהלומים על פני ענפים אחרים, או חלק מסיטונאיות היהלומים על חשבון אחרות. מבדיקת הנציבות עולה כי מדיניות המיסוי החדשה תבטיח כי יהלומנים ישלמו שיעור מס הוגן, ובמקביל תמנע את הקשיים הכרוכים בביקורות מס על בסיס הערכת שווי מלאי.

בכך, מתקרב לקצו תהליך אישור החוק, שהחל בחודש מאי 2015, אז הודיעה בלגיה לנציבות האירופית כי בכוונתה לקבוע מדיניות מיסוי חדשה לסוחרי יהלומים במדינה, כדי להתגבר על הקושי ביישומה של מדיניות המס הרגילה ביחס לענף היהלומים. באוקטובר אשתקד, ביקשו הרשויות מבלגיה לעכב את ההודעה הרשמית על יישום התהליך, ובעקבות דיונים שנערכו עם הנציבות האירופית, פרסמה בלגיה הודעה המציגה את מדיניות המס החלופית לסוחרי יהלומים, שזכתה לשם "משטר היהלומים" (" Diamond Regime").

הבעיה: הערכת המלאי

עד כה, סיטונאי יהלומים בבלגיה היו נתונים למדיניות מס ההכנסה הכללית במדינה, שבמסגרתה ההכנסה החייבת במס תלויה בראש ובראשונה ברווח שנרשם בספרי החשבונות של החברה. עם זאת, רשויות המס התקשו להעריך ולעקוב אחר היהלומים. עבור סוחרי גלם ומלוטש, הרווח תלוי במידה רבה בשווי המלאי שנרשם בספרי חשבונות. אך הערכת שווי המלאי דורשת מומחיות רבה, ורשויות המס התקשו להעריך ולתקן את שווי המלאי באמצעות ביקורות מס.

כמו כן, ברמה הסיטונאית יהלומים נקנים ונמכרים כסחורה, ואז ממוינים ונמכרים שוב, לרוב בחבילות שונות, או לאחר ליטוש. תהליך זה משנה את שווי היהלומים, ולאחר שעובדו אי אפשר לדעת מהיכן הגיעו. זה למעשה לא מאפשר למבקרי המס לעקוב אחר יהלומים בודדים או מלאים, ולהעריך את שווי היהלומים המלוטשים בהתבסס על הנתונים המופיעים בספרי החשבונות. עובדה זו מקשה על מעקב אחר יהלומים בודדים. כתוצאה מכך, סוחרי יהלומים ורשויות המס נקלעו לעיתים קרובות להתדיינות, אשר יוצרת אי ודאות משפטית.

75% מהסוחרים ישלמו יותר

מדיניות המס החדשה מבקשת להתגבר על הקושי הזה, על ידי חישוב שיעור המס הנדרש מיהלומנים, מבלי להידרש להערכת שווי היהלומים במלאי. כחלק מן המדיניות החדשה, חישוב הרווח הגולמי יתבסס על אחוזים קבועים מן המחזור. שיעור המס המינימאלי נקבע על 0.55% ממחזור החברה, כאשר בלגיה התחייבה לבדוק מדי 5 שנים לפחות את אחוז הרווח השולי מכלל הרווח הגולמי שעליו יחול שיעור המס.

נכון לעתה, שולי הרווח של סוחרים נקבע כ-2.1% מהמחזור. שיעור זה נקבע על פי ממוצע שולי הרווח ברבעון העליון של סוחרי יהלומים קטנים, בינוניים וגדולים בשנים 2012-2014 (הנתון החציוני עומד על 1.65%). כלומר, שיעור שולי הרווח נקבע כך שלפחות 75% מסיטונאי היהלומים ישלמו יותר מס במסגרת מדיניות המס החדשה.

כמו כן, "משטר היהלומים" החדש יגדיל את כלל תשלומי המס של סיטונאי יהלומים למדינה. מהערכות שבוצעו בבלגיה, עולה כי מדובר בתוספת שנתית של כ-50 מיליון אירו לפחות לכלל הענף, סכום הגבוה פי 3 ויותר מהסכום ששולם עד כה במסגרת מדיניות המס הרגילה.

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן