מפעל ליטוש בהודו

האם ביטול השטרות בהודו עשוי לפעול לטובת תעשיית היהלומים?

ב-8 בנובמבר, בניסיון להילחם בכלכלה הלא-מדווחת, בשחיתות ובזיופים, פרסם ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי (Narendra Modi), הודעה מפתיעה לפיה השטרות של 500 ו-1,000 רופי מסדרת מהטמה גנדי ייצאו מן המחזור, ולא ייחשבו יותר לאמצעי תשלום חוקי. המהלך גרם להלם ברחבי המדינה והשפיע, כמו על יתר ענפי הכלכלה, גם על תעשיית היהלומים.

 

ביטול השטרות בהודו תפס את המדינה בהפתעה. ההודים יכולים להפקיד את השטרות בכל בנק בהודו עד ה-30 בדצמבר. לפרק זמן מוגבל, ניתן להחליף את השטרות הישנים בחדשים, בסכום של עד 4,000 רופי (כ-582 דולר) לאדם, שהוגדל בהמשך ל-4,500 רופי, ואז ירד ב-18 בנובמבר ל-2,000 רופי לאדם.

 

הבנק המרכזי של הודו (RBI) מסר כי נכון ל-20 בנובמבר, הופקדו בבנקים כ-5.12 טריליון רופי (למעלה מ-75 מיליארד דולר), ו-330 מיליארד רופי (4.85 מיליארד דולר) נוספים הוחלפו בשטרות חדשים. מדו"ח של PWC עלה כי 98% מעסקאות הצרכנות בהודו מתבצעות במזומן, ומשרד האוצר ההודי הצהיר שביטול השטרות הוציא כ-86% מכלל הכספים שהיו במחזור.

 

אך לא כל הכסף הזה מוצא דרכו חזרה לבנק המרכזי של הודו. הגבלת החלפת השטרות לסכום נמוך לאדם, והצורך להזדהות במהלך ההפקדה, הובילו רבים לחפש שימושים חלופיים לכספם, שבקרוב לא יהיה לו שימוש.

 

ברחבי המדינה כבר דווח על קדחת הוצאות. בין היתר, נרכשו מכוניות, מכשירי אלקטרוניקה, סיגריות, דלק, מוצרי מזון לא מתכלים, ומוצרי צריכה רבים אחרים. העיתונות דיווחה על עלייה ניכרת בהוצאות על חופשות וכרטיסי טיסה, ואפילו על טיפולים רפואיים, במהלך הימים הראשונים לאחר ההודעה. המכירות של כרטיסי רכבת למחלקות הטובות יותר זינקו יותר מפי 20 בימים שקדמו לביטול השטרות ותשלומי המס. תשלומים באיחור ותשלומים מראש כאחד נעשו במזומן, והעלו את רמת גביית המסים, בעיקר מצד רשויות מקומיות. עם זאת, בחלוף הימים, הוצאות ירדו.

 

ההשפעה על ענפי היהלומים והתכשיטים

 

התהפוכות הללו לא פסחו על ענף היהלומים. רכישות הזהב זינקו בשיעור של כ-20-30% ביום שאחרי הודעת ראש הממשלה ההודי, ומחירי הזהב זינקו ביותר מ-40%, כך על פי כמה מקורות.

 

מדיווחים בשוק עולה כי ישנם עסקים בתעשייה, במיוחד קמעונאי תכשיטים קטנים, שהיו בידיהם כנראה סכומים גבוהים של מזומן שעליו לא דיווחו. הם עושים עסקים בעיקר עם משפחות שרוצות להמיר מזומן לזהב, אמצעי חיסכון מקובל במדינה.

 

עם תום הבהלה הראשונית לתכשיטים, צרכנים בהודו רוכשים כעת פחות תכשיטים מבעבר, מה שהוביל לכמעט קיפאון ברכישות הצרכנים. הירידה בהזמנות הובילה לירידה חדה ברכישות שמבצעים התכשיטנים עצמם, של זהב, תכשיטי זהב ותכשיטי יהלומים.

 

אפקט הטפטוף משפיע על יצרנים קטנים. הירידה החדה ברכישות הקמעונאיות הובילה לירידה בהיקף הרכישות שהקמעונאים מבצעים. נכון להיום, יש ביקוש מוגבל מאוד ליהלומי גלם בעלות נמוכה, ולאחרונה נמכרו בעיקר פריטים במחיר של עד 30 דולר לקרט, או פחות. כל מי שמוכן לרכוש את הסחורה הזו, עושה את זה לרוב במחירים מוזלים מאוד.

 

ייתכן, כך נראה, שביטול השטרות פגע גם בכמה חברות גדולות. כמה מקורות בשוק מוסרים כי לעובדים בכמה מפעלי ליטוש הוצע תשלום במזומן, שלושה חודשים מראש. רבים מגבילים את רכישות הגלם שלהם, ומסרבים לקבל

 

אהוד לניאדו
צילום:אהוד לניאדו

תשלומים במזומן עבור יהלומי גלם שנמכרים בשוק.

 

תוצאה מפתיעה של ביטול השטרות היא ירידה בשיעורי הריבית. הבנק המרכזי של הודו הוריד את שיעורי הריבית על הפקדות בנות למעלה משנה. יו"ר סטייט בנק אוף אינדיה (SBI), ארונדהטי בטצ'אריה (Arundhati Bhattacharya) צופה כי "כל שיעורי הריבית יירדו", בשל הזרמה רבה של מזומנים והאטה בביקוש לאשראי.

 

מבחינת מרכז היהלומים במומביי, משמעותן של הלוואות זולות יותר היא שסוחרי יהלומי יוכלו לרכוש יהלומים ביתר קלות. השאלה היא האם יעשו זאת, בהתחשב בירידה בביקוש. ההשפעה על הפעילויות העסקית שלהם עוד לא ברורה. הבנק המרכזי של הודו מעריך שכ-3 טריליון רופי (44 מיליארד דולר) ייצאו מן המחזור של כלכלת הודו, שכן רבים מחזיקים בשטרות לא מדווחים, ולא יכולים למצוא פתרון למזומן הלא חוקי שבידיהם. זה יוביל להתכווצות גדולה של הכלכלה.

 

מנקודת המבט שלנו, כל שינוי שמסייע לשפר את הכלכלה מתקבל בברכה. אני יכול רק לקוות שביטול השטרות לא ישבית את מרכז היהלומים בהודו, אלא דווקא יסייע לו לצמצם את היקף ההלוואות, להוריד את היקף רכישות הגלם לאור התקררות שוק הצרכנים, ובאופן כללי למצוא את הנתיב למסחר בריא יותר.

 

 

מאת: אהוד לניאדו

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן