טכנולוגיית בלוקצ'יין

דה בירס מתקרבת להשקה רשמית של מערכת מעקב היהלומים Tracr

בחודש מאי, ענקית היהלומים דה בירס (De Beers) השיקה את שלב הפיילוט של מערכת Tracr, פלטפורמת הבלוקצ'יין של התעשייה. שלב הפיילוט עקב אחר מסלולם של 100 יהלומים יקרים לאורך שרשרת הערך, והוכתר כהצלחה.

 

דוברת דה בירס, ביאנקה רואקר (Bianca Ruakere), התראיינה לאחרונה לאתר Rough&Polished, וציינה כי החברה מרוצה מהצלחת תכנית הפיילוט, וכי המערכת, שנועדה להבטיח לצרכנים כי היהלומים הרשומים בה הם טבעיים ואינם חשודים כיהלומי מריבה, תושק פורמלית בבוא העת. להלן תקציר דבריה.

 

יהלומי גלם דה בירס
צילום: De Beers

דה בירס מפתחת את מערכת Tracr, פלטפורמת המעקב מקצה-לקצה של תעשיית היהלומים, בשיתוף פעולה עם בעלי עניין בתעשייה. עד כמה הצליחה תכנית הפיילוט?

 

אנחנו מאוד מרוצים מההתקדמות ומהצלחת תכנית הפיילוט עד כה. שיתוף פעולה הדוק עם בעלי עניין מובילים בתעשייה סייע לנו להשיק בהצלחה את תכנית הפיילוט, וכעת אנו מרחיבים את הפתרון, על מנת להבטיח כי הפלטפורמה עומדת בצרכים של כל המשתמשים האפשריים בה, ותספק שירותים נוספים ובעלי ערך לתעשייה.

 

מתי אתם צפויים לסיים את תכנית הפיילוט?

 

אנחנו מאוד מרוצים מההתקדמות של הפיילוט עד כה, ומצפים להשקה פורמלית בבוא העת.

 

מאז השקת הפיילוט בינואר 2018, לדברי החברה נכון לאוגוסט 2018 נרשמו במערכת יהלומי גלם בשווי למעלה מ-100 מיליון דולר. מה ערכם של היהלומים שנרשמו בפלטפורמה עד כה?

 

לא פרסמנו פרטים על ערכם של היהלומים, בעודנו בשלב הפיילוט; אנחנו עובדים עם גורמים מובילים בענף, ומרוצים מההתקדמות שנרשמה עד כה. עם התקדמות הפיילוט, אנו מצפים לקבל בברכה משתתפים נוספים, על מנת להשיג את היעד הסופי, שהוא מעקב מקצה-לקצה עבור התעשייה שלנו, באמצעות הסטנדרטים שגיבשה.

 

ביטקוין בלוקצ'יין מטבע דיגיטלי
צילום: NicoElNino / shutterstock.com

חוץ מאלרוסה, שהצטרפה לתכנית הפיילוט באוקטובר האחרון, אילו חברות יהלומים אחרות נרשמו ל-Tracr?

 

לצד אלרוסה, הצטרפו לפיילוט יצרניות וקמעונאיות יהלומים מובילות, ובהן דיאמקור (Diacore), דיאראף (Diarough), קבוצת KGK, רוזי בלו (Rosy Blue), תכשיטי ונוס (Venus Jewel), תכשיטי סיגנט (Signet), וקבוצת התכשיטים צ'או טאי פוק (Chow Tai Fook).

 

כיצד מערכת Tracr משלימה ותומכת ביוזמות ובתקנות הקיימות בתעשיית התכשיטים, שנועדו להבטיח את אמון הצרכן ביהלומים?

 

מערכת Tracr נבנתה עבור ועל ידי התעשייה, על מנת להבטיח כי היא מתאימה לכלל תעשיית היהלומים. מערכת Tracr תגבש את בסיס האמון, על ידי מעקב אחר יהלומים ואימות המוצא והאותנטיות שלהם, ובסופו של דבר תחזק את אמון הצרכן במאפייניו של כל יהלום.

 

Tracr היא מערכת B2B, המחברת בין עסקים בתוך התעשייה, ואנו צופים כי יישומי B2C ייבנו על בסיס הפלטפורמה כדי לתת מענה לדרישות של הצרכנים עצמם.

 

שינוי כללי המשחק

בחודש מאי 2018, סיכמה דה בירס את שלב הפיילוט של Tracr, ומסרה כי עקב בהצלחה אחר "100 יהלומים יקרים […] בפעם הראשונה שבה בוצע מעקב דיגיטלי אחר מסע היהלום, מהמכרה עד הקמעונאי". מהחברה נמסר כי יהלומי הגלם "עברו מהמכרה לליטוש, ומשם לתכשיטן", באמצעות נתיב דיגיטלי מאובטח.

 

המערכת זכתה גם לתמיכה חיצונית, בין היתר מצד נשיא סיבג’ו (CIBJO), ג’יטאנו קבליירי (Gaetano Cavalieri), שאמר כי ליוזמה יש "פוטנציאל לשינוי כללי המשחק, עם כניסתן של טכנולוגיות חדשות המציעות פתרונות לאתגר שהיה קשה לפתור עד כה".

 

משאית בלילה במכרה ונשיה של דה בירס
צילום: De Beers

השימוש בטכנולוגיית בלוקצ'יין בענף היהלומים עלה לראשונה לדיון בנובמבר 2016, במהלך פגישת מליאת תהליך קימברלי בדובאי. באותו אירוע, נמסר למשתתפים הסבר ארוך בנושא, אולם תגובתם הייתה פושרת למדי. עם זאת, במהלך 2017 נרשמה התקדמות בנושא, ובדצמבר באותה שנה הודיעה דה בירס על השקת הפלטפורמה. "יהלומים חייבים לסמל ערך מתמיד המעוגן באמון", הסביר מנכ"ל דה בירס, ברוס קליבר (Bruce Cleaver). "אמון כי היהלום נכרה באופן אחראי, אמון בערכו, ואמון כי זה הדבר האמיתי. אבל הציפיות בנוגע למשמעות האמון מתפתחות, ועתידנו כתעשייה תלוי ביכולתנו להבין את השינוי הזה, לאמץ אותו, ולעמוד באתגרים שהוא מציב".

 

הצרכנים בימינו מבקשים לדעת יותר על מוצרי יוקרה, המסלול שעברו, האותנטיות שלהם, ותרומתם לסביבה ולקהילה. השחקנים בתעשייה, מצדם, מצפים לסביבת מסחר מודרנית, שבה ניתן לרכוש, למכור או לשלוח סחורה באופן אמין וזול יותר. הקמעונאים בימינו אף מצפים לכלים ולמידע הדרוש למעקב אחר מסלול הייחודי של כל יהלום. טכנולוגיית בלוקצ'יין נותנת מענה לצרכים הללו, ומאפשרת לתעשייה להגיב לדרישות החדשות באופן שבעבר היה קשה אפילו לדמיין.

 

הגנה מזיופים

מנכ"ל דה בירס הסביר כי המערכת החדשה תספק "תיעוד יחיד ובלתי ניתן לשינוי, שיעקוב אחר מסלולו של כל יהלום לאורך שרשרת הערך […] פלטפורמת מעקב היהלומים הזו מבוססת על טכנולוגיית בלוקצ’יין, המאפשרת רישום דיגיטלי מאובטח ביותר, אשר יוצר תיעוד קבוע ומוגן מזיופים של עסקאות – ובמקרה זה, תיעוד של מסלול היהלום לאורך שרשרת הערך. בבלוקצ’יין, כל אירוע או עסקה נרשמים במאגר נתונים המגובה על ידי טכנולוגיית אבטחת מידע מתקדמת. שרשרת זו מתעדת את הפעילויות שבוצעו, הסדר שבו אירעו, בין מי למי נרשמו, ומה הן כללו".

 

מנכ"ל דה בירס, ברוס קליבר
צילום: De Beers 

קליבר ציין כי מדובר ביתרון משמעותי, שכן המערכת יכולה לאמת פעילות לאורך השרשרת, מבלי לחשוף פריטים רגישים בפני קהל הסוחרים הרחב יותר. בדרך זו, המשתמשים בטוחים שהעסקה נרשמה, אך יודעים גם שהמידע הרגיש נותר בינם לבין הקונה, המוכר או הספק.

 

בלוקצ'יין צפויה לפעול כפלטפורמה משותפת, שעליה ניתן יהיה לבנות טווח של פתרונות. על פי הערכות שונות, זה אך עניין של זמן עד שטכנולוגיית בלוקצ'יין תשחק תפקיד מרכזי במסחר היהלומים העולמי.

 

מבוסס על מאמר מאת מת'יו ניאונגווה (Mathew Nyaungwa), עורך מחלקת אפריקה באתר Rough & Polished.

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן