eli izhakoff 12

האם קימברלי מצליח למנוע מסחר ביהלומי מריבה?

תהליך קימברלי (Kimberley) ספג לאחרונה ביקורת נוקבת מצד מספר ארגונים לא ממשלתיים (NGO), שהאשימו אותו בחוסר יעילות ובעודף סבלנות כלפי מדינות שאינן משתפות עמו פעולה.

 

בראיון בלעדי, הגיב להאשמות אלי איזקוב (Eli Izhakoff), יו"ר ומנכ"ל מועצת היהלומים העולמית (WDC). איזקוב הדגיש כי תהליך קימברלי ומועצת היהלומים העולמית מחוייבים להליך תקין והגינות בסיסית כלפי מדינות המסרבות לשתף פעולה. מבחינה עובדתית, הוא מציין, יותר מ-99 אחוז מהיהלומים הנסחרים כיום בעולם עוברים דרך מנגנוני תהליך קימברלי ואינם יהלומי מריבה בוודאות.

 

למרות זאת, הוא מודה כי הוא מתוסכל מהיבטים מסוימים של תהליך קימברלי, ומסכים מייד כי יש לבצע כמה שינויים: "בתהליך קימברלי כל החלטה חייבת להתקבל על בסיס קונצנזוס. כשמתמודדים עם יותר משבעים מדינות, אין ספק שקיים קושי. כאשר לבסוף מתקבלת החלטה המקובלת על כל המשתתפים מדובר לרוב בגירסה מתונה יותר מן ההצעה המקורית, וניתן להגיע אליה רק לאחר עיכובים רבים.

הייתי מציע לשקול את האפשרות לעבור משיטת הקונצנזוס לשיטה כגון קבלת החלטות בהסתמך על רוב של שני-שלישים מהחברים".

בנוסף, איזקוב ממליץ להקים מזכירות המורכבת משניים-שלושה אנשי מקצוע, שתבטיח כי המעבר מיושבת ראש אחת לשניה (מעבר שמתבצע מדי שנה) יהיה חלק, וכי ניתן יהיה לשמור על תיעוד מתמשך ותקין.
בחודשים האחרונים נמתחה ביקורת חמורה על דרכי ההתמודדות של תהליך קימברלי עם המצב בזימבבואה, ונשמעו קריאות להשעות את המדינה לצמיתות מהתהליך, ולא לשישה חודשים בלבד. שאלנו מהי עמדת מועצת היהלומים העולמית בנושא זה?

 

 

איזקוב ענה כי "מועצת היהלומים העולמית מחויבת לחלוטין לתת מענה לתלונות על תהליך קימברלי בנוגע להתמודדות עם המצב בזימבבואה. הנסיבות בזימבבואה יוצאות דופן ודורשות התייחסות מיוחדת מצד תהליך קימברלי. ראשית, סוגיית אי מילוי הדרישות נוגעת ליהלומים אשר מוברחים ממחוז מפיק יהלומים אחד במדינה (מתוך שלושה בסך הכל) על ידי סוחרים בלתי חוקיים. בנוסף, יהלומים אלה אינם מתאימים בדיוק להגדרה של 'יהלומי מריבה'".
הוא מוסיף כי מכיוון שכל איום לשרשרת אספקת היהלומים מאיים על יושרת תהליך קימברלי, קוראת מועצת היהלומים העולמית לממשלות המשתתפות ביוזמה לאכוף את החוקים הקיימים האוסרים על הברחות. בנוסף, קוראת המועצה לארגונים בינלאומיים החוקרים הפרות של זכויות אדם להתייחס להאשמות בדבר אלימות שהפעילה ממשלת זימבבואה נגד כורי היהלומים באחד מהאזורים מפיקי היהלומים אשר 'בבעלות' המדינה.
איזקוב מדגיש כי "מועצת היהלומים העולמית משתתפת בסקירת ההאשמות של קימברלי בדבר אי-עמידתה של זימבבואה בדרישות הבסיסיות של התהליך, ותחבור לגופים הרלוונטיים על מנת להמליץ על צעדים אשר יביאו לכך שזימבבואה תשוב לעמוד בתנאים".

 

 

שאלנו את אלי איזקוב מהן דרכי ההתמודדות של תהליך קימברלי עם הברחת יהלומים מתמדת במדינות כמו ברזיל, חוף השנהב, ונצואלה וגינאה?

איזקוב מדגיש: "היכולת של תהליך קימברלי לטפל בנושא ההברחות היא רק תוספת לחוקים הפליליים ברחבי העולם שכבר אוסרים על סחר בלתי חוקי. מועצת היהלומים העולמית ממשיכה לקרוא לממשלות לאכוף את החוקים האוסרים על פעילויות אלה. יש להגביר את האכיפה, לחזק אותה ולתת לה עדיפות גבוהה יותר ברחבי העולם. מועצת היהלומים העולמית ממשיכה לעבוד עם גופי תהליך קימברלי המטפלים באי מילוי הדרישות במדינות כמו ונצואלה, לבנון, גינאה ואחרות, ופועלת מולם כדי להחזיר אותן לעמידה מוחלטת בדרישות.

 

 

לגבי הטענות שגופי תהליך קימברלי "משרכים רגליהם" בהתמודדות עם מפירי חוקים מסוימים?

איזקוב מבטל את הטענה הזו ומציין כי "מועצת היהלומים העולמית (ביחד עם הקהילה הבינלאומית) מקווה שפעולות ההרתעה יהיו מהירות, אך יש דרישות פרוצדורליות במערכת של קימברלי אשר נועדו להבטיח הליך תקין והוגן. יש לפעול על פי הנהלים, אך מועצת היהלומים העולמית פועלת להבטיח כי פעולות ההרתעה ימומשו במסגרת תקופת הזמן הקצרה ביותר".

 

 

ציינו בפניו כי לתהליך קימברלי אין סמכות למנוע יצוא יהלומים בשל הפרות זכויות אדם וניצול ילדים לעבודה. יהלומי מריבה מוגדרים כמקור הכנסה המשמש למימון פעולות טרור ומלחמות אזרחים. האם אתה חושב כי תהליך קימברלי צריך לשקול מחדש את הקריטריון הזה, כך שגם הפרת זכויות אדם תוביל להשעיה?

איזקוב ענה כי הנושא יעמוד על סדר היום בישיבה שתיערך בנובמבר בנמיביה. תהליך קימברלי מיועד למנוע הפרת זכויות אדם באזורים מפיקי יהלומים. כמובן שכבר דנו בפעילות מסוג זה בכמה כנסים של האו"ם ובמסגרת החוק הפלילי במדינות שבהן מתבצעים מעשים אלו.

 
ולבסוף ציינו בפני איזקוב כי בשנה הבאה ישראל תעמוד בראש תהליך קימברלי. "כיושבת הראש, מהם הנושאים החשובים ביותר שבהם יהיה עליה לטפל, לדעתך"?

איזקוב ציין כי במהלך השנה הקרובה יש לטפל במספר נושאים, כאשר תינתן עדיפות לשיפור הפיקוח הממשלתי על המסחר ביהלומי גלם, שמטרתו לוודא כי התקנות הקיימות נאכפות. יש להתייחס לעזרה הטכנית למילוי הדרישות, הנחוצה במדינות הנאבקות למלא אחר הדרישות. צעד זה יכלול צירוף מדינות המוכרות כמוקדי סחר יהלומים לא חוקי ברחבי העולם לתהליך קימברלי.

 
באשר לתפקידה של ישראל, קרא איזקוב לתעשיית היהלומים המובילה בעולם לשמש כדוברת אסרטיבית יותר של תהליך קימברלי ושל תפקידו להגן על המסחר ביהלומי גלם.
מאת: רחל ליברמן אורי חביב

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן