מסיבת עיתונאים בזל 2010

נאומה של אורית נוקד בהשקת הקמפיין החדש של מכון היהלומים בבזל

אף מדינה לא חמקה מהמשבר הכלכלי העולמי. גם כלכלת ישראל הרגישה את השלכות ההאטה הכלכלית, עם עלייה בשיעור האבטלה, ירידה בהיקף הייצוא וירידה כוללת ביצרנות הכלכלית. אחרי ארבע שנים רצופות שבהן נרשמה צמיחה שנתית של 5% ומעלה בתמ"ג, כלכלת ישראל צמחה ב-2008 ב-4% וב-2009 ב-0.7% בלבד.

 
אולם לתמונה יש גם צד חיובי: למרות שגרף הצמיחה ירד בשנתיים האחרונות, כלכלת ישראל לא עברה לצמיחה שלילית והתחזית היא כי תצמח ב-2010 ב-2.5%.
הכלכלה הישראל הפגינה גמישות נוכח המשבר הכלכלי העולמי. מערכת הבנקאות הישראלית, שספגה בעבר ביקורת על שמרנותה, כמעט שלא נחשפה לנכסים רעילים, וניתן כעת לתאר אותה כזהירה. בנק ישראל, הבנק המרכזי של המדינה, ומשרד האוצר הגיבו במהירות ואחריות למצב המתפתח, מבלי שנדרשו לתכניות חילוץ, השתלטויות או תכניות תמריצים בקנה מידה גדול.

 

 

מתוך מטרה להיאבק בשיעור האבטלה הגדל ובירידה בייצוא, השיק משרד התמ"ת, המנוע המרכזי של כלכלת ישראל, מספר תכניות למניעת אובדן מקומות עבודה שמטרתן לסייע לתעשייה הישראלית להתמודד עם הירידה בפעילות הכלכלית הבינלאומית. ברבעון האחרון של 2009 נרשמה עלייה חודשית ממוצעת של 2.5% בהיקף הייצוא התעשייתי.

 

 

תעשיית היהלומים הישראלית, ותעשיית היהלומים העולמית בכללותה, הרגישו את מלוא השפעתו של המשבר הכלכלי העולמי. מסחר היהלומים, אחד הסקטורים המרכזיים של כלכלת ישראל, היווה 14% מכלל הייצוא של המדינה ב-2009. יצוא היהלומים נטו מישראל ב-2009 הסתכם ב-3.9 מיליארד דולר. למרות שמדובר בירידה של 37.1% לעומת 2008, ברבעון הרביעי של 2009 ניכרו סימנים אופטימיים בנוגע לשינוי מתקרב במגמה, עם התרככות מגמת הירידות השנתיות.

 

 

אנו מאמינים כי עם התאוששותן הצפויה של כמה מהכלכלות המובילות בעולם, מסחר היהלומים הבינלאומי יחזור לעצמו – ואנחנו מקווים כי זה יקרה במהירות.
מאז הקמתו, מכון היהלומים הישראלי שיחק תפקיד מכריע בקידום תעשיית היהלומים הישראלית בזירה הבינלאומית. מכון היהלומים, בשיתוף פעולה הדוק עם משרד התמ"ת, הוציא לפעול כמה קמפיינים וכלים שונים לתמיכה ביצואני יהלומים ישראלים.

 

 

הליך הגלובליזציה ההולך ומתרחב הוביל בין היתר להגברת המודעות לנושאים כמו מסחר הוגן וצרכנות אחראית. קמפיין ה"אחריות" הנוכחי של מכון היהלומים הישראלי הוא יוזמה חשובה ומבורכת. נושא הצרכנות האחראית של יהלומים עמד במרכז דיון ציבורי בשנים האחרונות. כאחד ממרכזי המסחר הבינלאומיים המובילים ליהלומים, מדינת ישראל מודעת למחוייבות המוסרית שיש למדינות מפותחות בקידום מסחר הוגן ובמתן תשומת לב למקור הסחורות שהן צורכות.

 

 

ברוח האחריות, ישראל מתכבדת לכהן כיושבת ראש תהליך קימברלי ב-2010. תהליך קימברלי מהווה שיתוף פעולה ייחודי בין ממשלות, התעשייה והחברה האזרחית, לקידום מטרה הומניטרית חשובה ביותר – חיסול המסחר ביהלומי מריבה, ומטרה כלכלית

 

 

חשובה – הפיכתם של יהלומי גלם לדלק לגיטימי לפיתוח כלכלי. תהליך קימברלי הצליח לצמצם בקצב חסר תקדים את המסחר ביהלומי גלם לא חוקיים – מ-15% מהמסחר הבינלאומי ביהלומי גלם בעבר לפחות מ-1% בימינו.
ישראל היא חברה פעילה בתהליך קימברלי מאז הקמתו. ככוח מוביל במסחר היהלומים הבינלאומי, מדינת ישראל מייחסת חשיבות עצומה לתהליך קימברלי ותשקיע את כל המאמצים הדרושים כדי להמשיך לקדמו ולפתחו. בשם שר התמ"ת הישראלי, מר בנימין בן אליעזר, אני מעוניינת להביע את מחוייבותה של ישראל לתהליך קימברלי ולהשגת מטרותיו.

 

 

כיושבת ראש תהליך קימברלי, ישראל תארח את פגישות מליאת קימברלי ואת הפגישות הבין-מחלקתיות של התהליך. הפגישות הבין-מחלקתיות ייערכו בין ה-21 ל-23 ביוני בתל אביב, המרכז הכלכלי המוביל של ישראל. ב-1-4 בנובמבר תפתח ירושלים, בירת ישראל, את שעריה בפני משתתפי פגישת מליאת קימברלי. אני סמוכה ובטוחה כי פגישות אלו יהיו פוריות ופרודוקטיביות, ויתרמו להשגת מטרות התהליך.

 

 

אנו מתייחסים לתעשיית היהלומים כאחד הכוחות המניעים המרכזיים של כלכלת ישראל, ומשקיעים מאמצים ומשאבים להבטחת צמיחתו העקבית של מסחר היהלומים של ישראל עם שווקים אחרים. צמיחה מסוג זה, לדעתנו, צריכה לבוא במקביל להגברת המודעות לנושאים כגון מסחר הוגן ואחראי. כמרכז מסחר מרכזי ליהלומים וכיושבת ראש תהליך קימברלי, ישראל רואה עצמה מחוייבת לעמוד בחזית קידום נושא האחריות במסחר היהלומים.

 

 

ברצוני לאחל לכולכם אירוע נעים ופורה,
תודה

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן